بیش از سیصد هیأت فعال در عرصه اربعین در پایان اولین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر، برای تهیه «بیانیه هیأت‌های فعال در عرصه اربعین»، ضمن رصد و بررسی و تحلیل فضای جامعه و نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای پیشِ روی هیأت‌ها و اربعین؛ محورهای آن از تمام شرکت‌کنندگان در اولین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین فراخوان، بررسی و جمع‌بندی شد. سپس پیش‌نویسِ بیانیه در جلسه‌ای با حضورِ خادمین و نمایندگان هیأت‌ها بازخوانی و اصلاح شد. متن بیانیه به شرح زیر می‌باشد:

 

 

*«اربعین» تجلی حرارت قلوب مؤمنین است؛ حرارتی که گرمای آن در تمام جهان احساس می‌شود، اگر چه بدخواهان و خفاش صفتان می‌خواهند بر این محبت و ارادت پرده بیفکنند، اما بدانند که خورشید پرفروغ حسینی چشمان بشریت را منور خواهد کرد. ما وظیفه خود می‌دانیم که هر سال بر شکوه و عظمت این مراسم بیفزاییم و در جهت نشر و ابلاغ آن در همه دنیا تلاش کنیم.

 

*فلسفه حرکت سیدالشهدا علیه السلام مبارزه با ظلم بود که فرمود: «من رأی سلطاناً جائراً...». امروز جهان اسلام در پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مواجه خود با مستکبرین و حاکمان جور است. بی شک اربعین حسینی خون تازه‌ای برای مبارزه با مستکبران عالم و دست‌نشانده‌های آن‌ها در رگ‌های پیکره اسلام وارد می‌کند. اعتقاد ما این است که سیل خروشان اربعین حسینی بنیان‌های ظلم و جور را بَر می‌کَند. ما از این جایگاه همه مظلومان، مستضعفین و تازیانه‌خورده‌های عالم را به پیوستن به صف عظیم اربعین تحت بیرق سرور و سالار شهیدان دعوت می‌کنیم.

 

*کنگره عظیم اربعین نمایشی بزرگ از حماسه وحدت امت اسلامی و مستضعفین عالم است. اربعین ظرفیتی بی نظیر برای تألیف قلوب و تعاون و همکاری آحاد مردم است. همه زائرین اربعین حسینی و خادمان آن‌ها در هیآت، وظیفه خود می‌دانند که از این یکپارچگی به عنوان مصداق بارز «صَفّاً کَأنّهُم بنیانٌ مرصوص» دفاع کنند و از هر حرکت و گفتاری که موجب تفرقه و چنددستگی در سپاه و لشکر امام حسین شود، تبرّی جویند. ما ضمن برائت از چنین اعمالی، زوار و عاشقان حسینی را به مدارا و تحمل دعوت می‌کنیم و به بانیان و دست‌های پنهان تفرقه اعلام می‌کنیم که بهره‌ای جز روسیاهی نخواهند برد.

 

*مرجعیت شیعه ستون خیمه تشیع و ضامن بقای ایمان، اعتقاد و شریعت اسلامی و حرکت در مسیر صراط مستقیم است. ما ضمن حمایت از مرجعیت راستین و دنیاگریز، هرگونه اقدام و توطئه جهت اختلاف‌افکنی بین مراجع را در راستای سیاست‌های انگلیس می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم و زوار را به هوشیاری در این جهت دعوت می‌کنیم.

 

*جاذبه حسینی، قلب‌ها و جان‌های تشنه و خسته از دنیای مادی را به سوی خود کشانده است. در چنین فرصتِ عظیم و نعمتِ بزرگی که خدای متعال به ما ارزانی داشته، اقدامات مغایر و منافی با فرهنگِ اهل بیت (علیهم السلام) باعث تردید و دفع قلوب خواهد شد. مگر نه این است که فرمودند: «زینت ما باشید.»؟ آیا این اقدامات موهن که هر قلب سلیمی را آزرده و متنفر می‌کند، موجب زینت است؟ ما ضمن اعلام برائت از اعمال جاهلانه این عده معدود، برادرانه از آن‌ها می خواهیم که به نتایج و آثار اعمال خود توجه داشته باشند و بدانند که این اعمال موجب خوشحالی دشمنان سیدالشهدا خواهد شد.

 

*پیاده‌روی اربعین قرار گرفتن در پرتو خورشید حسینی برای رشد و شکوفایی ایمان است. فرصت اربعین، فرصتِ بی‌نظیر برای تطهیر است. ما ارادتمندان و خادمین هیأت‌های حسینی بر خود لازم می‌دانیم زیارت خود را بر محور تقوا و مراقبت از گناه همراه کنیم و غفلت و لهو را در این سفر خسران و زیانی آشکار می‌دانیم.

 

*امام المسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای حفظه الله، اربعین را «یکی از نشانه‌های عزم راسخ ملت» دانستند. اربعین بر عزم‌ها، اراده‌ها و قلب‌ها استوار است. ما ضمن تشکر از مسئولینی که برای اربعین قدمی برداشتند، بر این اصل تکیه می‌کنیم که مجرای اصلی اربعین بر اراده مردم استوار است و نمی‌بایست کنگره عظیم اربعین از مجاری خود فاصله بگیرد. به مسئولین فرهنگی این نکته را گوشزد می‌کنیم که هیچ کار فرهنگی و هیچ همایشی در اثرگذاری و هدایت‌بخشی به گرد همایش بزرگ اربعین نمی‌رسد.

 

*ملت عراق با میزبانی خود ثابت کرد که ملتی بزرگ و باکرامت است. تلاش شبانه روزی و بذل و بخششِ بدون توقع این بزرگی و کرامت را ثابت می‌کند. مردم عراق ثابت کردند عده‌ای مزدورِ بعثیِ داعشی چهره این ملت را غبارآلود نخواهد کرد. ما ضمن تشکر از این همه گذشت و تلاش خالصانه میهمانان اربعین حسینی را به سپاس‌گذاری و احترام و محبت نسبت به میزبانان دعوت می‌کنیم.

 

*ما ضمن همدردی با مظلومان یمن، سوریه، عراق و فلسطین از خداوند متعال برای آن‌ها صبر، طلب کرده آمادگی خود را برای هر نوع کمک و حمایت اعلام می‌کنیم.

 

*مکتب حسین علیه السلام، مکتب شهادت و جانبازی است، مکتب احدی‌الحسنیین است، همه سران کفر و اذناب آن‌ها چون داعش بدانند؛ اهل اربعین را هراسی از مرگ نیست. ما به نوکران داعشیِ و وهابیِ آمریکا اعلام می‌کنیم که شما را دشمن اصلی خود نمی‌دانیم. و چون حسین (علیه‌السلام) در روز عاشورا شما را به برگشت از جاهلیت و ضلالت دعوت می‌کنیم.

 

گفتنی است اولین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین، به همت جامعه ایمانی مشعر و با دعوت از مدیران بیش از سیصد هیأت فعال در عرصه پیاده‌روی اربعین از سراسر کشور، بیست و یکم و بیست و دوم آبان ماه در شهر مقدس قم برگزار شد. 

رجا نیوز
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات