بزرگترین سفر تاریخ و حکایت تکراری کمبود امکانات در لرستان؛

لرستان در حالی به عنوان استان معین خوزستان و ایلام در مراسم پیاده روی اربعین معرفی شده است که خود با ضعف امکانات زیرساختی از جمله دفتر صدور ویزا روبرو است.

به گزارش لرستان خبر، موسم سفر پیاده روی اربعین در حال نزدیک شدن است و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به آرامی خود را برای این رویداد بزرگ مذهبی و فرهنگی آماده می کنند.

 

نزدیکی به ایام سفر اربعین همان اندازه که برای زوار بشارت آمیز و امیدوار کننده می باشد به دلایل بسیاری برای بعضی از مسئولان دلهره آمیز و نگران کننده است، نبود برنامه ریزی صحیح و دقیق و به طور کلی نداشتن نقشه راه چند ساله، سبب می شود که بعضی از مسئولان کشوری و استانی هم زمان با سفر اربعین به تکاپو افتاده و اقدامات تاکتیکی و موقتی را انجام دهند که سبب می شود کوله باری از مشکلات به جای حل و فصل در استان ها به گذرگاه های خروجی مرزی ایران و داخل خاک عراق کشیده می شود.

 

در همین مورد با یکی از دست اندرکاران مردمی سفر رویداد پرشکوه اربعین در شهرستان خرم آباد به گفت و گو نشسته ایم.

 

خودتان را معرفی و در مورد سابقه فعالیت خود در مسیر اربعین توضیح دهید

 

هبت الله هاشمی متولد 1356خرم آباد، دارای مدرک سطح دو حوزه علیمه قم، و هم زمان دانشجوی دکترای ریاضی نیز می باشم و علاوه بر تدریس در دانشگاه و حوزه، این اقتخار را دارم که امام جماعت مسجد آیت الله مدنی چهار راه طیب خرم آباد باشم.

 

به حول و قوه الهی از زمانی که سفر اربعین به این شکل پر شور باب شده، بنده نیز این افتخار را داشته ام که قدم در این وادی گذاشته و خدمت کنم و در ایام اربعین سال گذشته قسمت شد که  در خدمت100 نفر از زوار اباعبدالله الحسین(ع) باشم.

 

اگر شما مسئولیت کلانی در حوزه اربعین داشتید برای ساماندهی کدام بخش از این سفر بیشترین سرمایه گذاری را می کردید

 

حمل و نقل بزرگترین مشکل سفر اربعین است و این موضوع در برگشت از عراق و به ویژه در مهمترین گذرگاه مرزی یعنی شهر مهران بیشتر نمایان است و چالش اساسی بعد از ورود به کشور،چگونگی رسیدن به شهر و خانه است.

 

بنده معتقدم دستگاه های و نهادهای مربوطه استان باید تلاش و سعی بیش از پیش در زمینه حمل و نقل زائران سفر اربعین داشته باشند و در این زمینه نیز پیشنهاداتی به مسئولان ارائه کرده ام.

 

هر ساله در ایام رحلت بنیان گذار بزرگ انقلاب یعنی امام خمینی(ره) برای بسیاری از دستگاه ها در موضوع حمل و نقل، خدمت و وظیفه تعریف می شود و به عبارتی پای کار می آیند تا جوابگوی زائران میلیونی این سفر مقدس باشند. پیشنهاد بنده این است که نهادهای دولتی و نظامی، همان امکانات رایگان حمل و نقل عمومی را در سفر اربعین تکرار کنند چون به واقع با امکانات موجود مردمی انجام این سفر سخت است.

 

کدام یک از مراحل اداری سفر اربعین در لرستان مشکل تر است.

 

اخذ ویزا یکی مهم ترین مشکلات اداری سفر اربعین در استان لرستان است و واقعا مشخص نیست چه کسی مسئول است،تکلیف مردم مشخص نیست، تاریخ صدور ویزا معلوم نیست، قیمت آن متنوع است، دلال بازی برای گرفتن ویزا در اوج است قوانین اخذ گروهی و یا انفرادی مدام در حال تغییر است و همه این مشکلات به نبود دفتر صدور ویزا در لرستان بر می گردد.

 

سازمان حج و زیارت طبق اعلامیه ای که داشتند چندین دفتر در 10 استان کشور در نقاط جغرافیایی مختلف برای صدور ویزا در نظر گرفته اند اما خبری از تاسیس دفتر لرستان نیست و این در حالی است که لرستان گذرگاه اصلی ورود به نقاط مرزی است.ترافیک جمعیت چند صد هزار نفری از این استان عبور می کند و به طور کلی استان معین خوزستان و ایلام در سفر اربعین است و اگر دفتر صدور ویزا در اینجا برپا بود بسیاری از زوار کشور به جای تجمع در ایلام و خوزستان می توانستند در سر راه خود به این دو استان، ویزای خود را اخذ کنند.

 

به نظر شما چه خدماتی باید به کاروان ها و زوار لرستانی سفر اربعین داده شود.

 

ارائه خدمات در گرو ورود دستگاه های مختلف به این وادی است. به طور مثال هم اکنون بسیاری از کاروان ها حتی از داشتن یک جعبه کمک های اولیه بی بهره هستند که جا دارد هلال احمر در این موضوع ورود پیدا کند و یا اینکه مسافران در کشور عراق با مشکل ارتباط تلفنی با ایران مواجه هستند و شرکت مخابرات می تواند تمهیداتی برای رومینگ فعال مسافران پیاده روی اربعین داشته باشد و به طور کلی باید تمام دستگاه های اجرایی به صورت انقلابی وارد صحنه شوند.

 

تجربه شخصی شما از مشکلات گذرگاه های مرزی چیست.

 

گذرگاه خروجی بیشتر مردم لرستان به کشور عراق، مرز مهران است که در موضوع اسکان موقت با مشکلات زیادی روبرو است. مهم ترین مشکل در مرز مهران گیت های خروجی و معطلی زاد برای خروج است.

 

همچنین اسکان موقت در این شهر یکی دیگر از مشکلات است و در کنار آن کمبود امکانات بهداشتی از قبیل سرویس بهداشتی و حمام نیز وجود دارد.

 

 البته این موضوع رو نیز باید گفت که در شهرهای زیارتی کشور عراق نیز زوار با مشکل اسکان روبرو هستند و در این مورد باید چاره اندیشی اساسی کرد.


انتهای پیام/

 

تلگرام2

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات