روز مباهله، روز پیروزی اعتقادی فرمانده سپاه اسلام، یعنی رسول اکرم(ص) در مقابل سران مسیحیان نجران بود که سپاه اسلام از علی(ع)، فاطمه(س)، حسن و حسین(ع) تشکیل شده بود.

روز مباهله روز پیروزی اعتقادی عینی فرمانده سپاه اسلام، یعنی رسول اکرم(ص) در مقابل سران مسیحیان نجران بود که سپاه اسلام از علی(ع)، فاطمه(س)، حسن و حسین(ع) تشکیل یافته بود و خداوند متعال نیز به برکت وجود اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به این روز شرافت خاصی در میان سایر ایام سال بخشید. شیخ عباس قمی اعمال این روز را در مفاتیح الجنان اینگونه بیان می‎کند:

اوّل: غسل

دوّم: روزه گرفتن

سوّم: خواندن دو رکعت نماز، که در وقت و کیفیت و ثواب مانند نماز روز عید غدیر است و اینکه “آیة الکرسی” در نماز مباهله باید تا “هم فیها خالدون” خوانده شود

چهارم: خواندن دعای مباهله می باشد، که شبیه به دعای سحر ماه رمضان است، و شیخ طوسی و سید ابن طاووس نقل کرده اند، ولی بین روایات آن دو بزرگوار اختلاف زیادی است، و من روایت شیخ طوسی را در کتاب”مصباح”برگزیده ام که فرموده است: دعای روز مباهله همراه با فضیلت آن، از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده، و آن دعا این است: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک مِنْ بَهَائِک بِأَبْهَاهُ وَ کلُّ بَهَائِک بَهِی اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِبَهَائِک کلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک مِنْ جَلالِک بِأَجَلِّهِ وَ کلُّ جَلالِک جَلِیلٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِجَلالِک کلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک مِنْ جَمَالِک بِأَجْمَلِهِ وَ کلُّ جَمَالِک جَمِیلٌ؛ خدایا از تو درخواست می کنم از زیبایی‎ات به حق برترین مرتبه زیبایی ات، و همه مراتب آن زیباست، خدایا از تو درخواست می کنم به همه مراتب زیبایی‎ات. خدایا از تو درخواست می کنم از بزرگی ات به حق برترین مرتبه بزرگی ات، و همه مراتب بزرگی ات بزرگ است، خدایا از تو درخواست می کنم به همه مراتب عظمتت. خدایا از تو درخواست می کنم از جمالت، به حق برترین مرتبه جمالت، و همه مراتب جمال تو جمیل است». ادامه این دعا در مفاتیح الجنان است.
منبع:تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات