دو اقدام بی نظیر ستاد مردمی اربعین لرستان در کشورعراق

برای اطلاع از شرح وظایف و فعالیت های انجام شده ستاد مردمی اربعین لرستان برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به زائران امام حسین(علیه سلام) باب گفت و گو را با دبیر ستاد جناب حجت الاسلام هبت الله هاشمی باز کرده ایم.

به گزارش لرستان خبر، این روزها قلوب بسیاری از پیروان اسلام ناب در سراسر عالم در تب و تاب زیارت امام حسین(علیه سلام) است و بسیاری از شیفتگان محبت اهل بیت(علیه سلام) در حال فراهم کردن مقدمات بزرگترین سفر تاریخ هستند.

در استان لرستان نیز زیارت اربعین رشته پیوند قلوب محبین اهل بیت(علیه سلام) است و در همین راستا ستادی مردمی به جهت تسهیل سفر اربعین، تشکیل شده که هسته اصلی خدمت رسانی به زائران لرستانی در کشور عراق است.

اسکان مهمترین ماموریت ستاد مردمی اربعین لرستان در عراق

برای اطلاع از شرح وظایف و فعالیت های انجام شده ستاد مردمی اربعین لرستان، باب گفت و گو را با دبیر ستاد جناب حجت الاسلام هبت الله هاشمی باز کرده ایم.

هدف از تشکیل ستاد مردمی اربعین لرستان چه بوده است؟

 این ستاد برای اولین بار سال گذشته و به صورت کاملا اورژانسی تشکیل شد و  سال گذشته خدماتی به زوار لرستانی سفر اربعین داد و هدف اصلی آن تسهیل امر اسکان زوار لرستانی در این سفر مقدس بود و امسال نیز این ستاد به شکل بسیار جدی تر تشکیل شده و جلسات و پیگیری هایی انجام داده و هماهنگی های زیادی برای تسهیل سفر خاطره انگیز اربعین انجام شده است و قرار است این ستاد علاوه بر پوشش دادن مسئله اسکان زوار به موضوعات فرهنگی نیز بپردازد و برای این منظور چندین کمیته در ستاد مردمی اربعین استان لرستان تعریف و تشکیل شده است.

ستاد از بدو تشکیل جلسات، به دنبال تسهیل اسکان زوار لرستانی بود و برای این منظور کار برپایی و هماهنگی نه موکب در شهرهای کربلا و نجف را انجام داده است که هر شب می توانند پذیرای شش هزار نفر از زائران استان باشند.

در حوزه استفاده از ظرفیت های فرهنگی سفر اربعین چه اقداماتی در محل های اسکان زوار صورت گرفته است؟

یکی از حوزه هایی که در دستور کار ستاد مردمی اربعین لرستان قرار گرفته است بحث استفاده از ظرفیت های فرهنگی سفر اربعین است و در این راه به دنبال کیفی کردن اقامت ها در اسکان های پیش بینی شده شهرهای نجف و کربلا بوده ایم بنابراین کمیته تبلیغ و کمیته رسانه و سایبر برای دستیابی به این مهم تشکیل شده است

حضور مبلغان فرهنگی در موکب های لرستان در کشور عراق

در موضوع تبلیغ، برنامه ریزی به این شکل است که در هر موکب قرار است سه روحانی حضور شبانه روزی داشته باشند که به طور شبانه روزی یکی از آقایان برای جوابگویی به مسائل شرعی و دیگری برای اقامه نماز در سه وقت در موکب حضور دارند و علاوه بر این موارد، هر روز کرسی تلاوت قرآن در محل اسکان برپاست.

در خارج از موکب ها چه برنامه های فرهنگی برای زوار لرستانی پیش بینی شده است؟

برنامه های اصلی فرهنگی ستاد مردمی اربعین لرستان در واقع خارج از موکب هاست که یکی از مهم ترین آن ها برگزاری مراسم های سخنرانی و مداحی مسجد حنانه است که امسال هم همانند سال گذشته برنامه برگزاری جلسات و مراسم های این مسجد مقدس در سه روز مانده به شروع رسمی پیاده روی اربعین به ستاد مردمی لرستان سپرده شده است و چنین مسئولیتی به هیچ کدام از استان های کشور واگذار نشده است.

برنامه سخنرانی ظهر این مسجد فقط ویژه زوار و مردم لرستان است و سخنرانان و مداحان لرستانی، ظهرها مراسم خواهند شد و با توجه به وجود دستگاه اس ان جی در محل مسجد، مراسم های ظهر مسجد حنانه به صورت زنده در شبکه افلاک لرستان پخش خواهد شد. اجرای مراسم شبانگاهی مسجد حنانه نیز به عهده ستاد مردمی اربعین لرستان است و سخنرانان و مداحان معروف کشوری، شب ها در محل مورد نظر برنامه خواهند داشت.

عزاداری هیئت یالثارت لرستان در حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع)

ستاد امسال یک برنامه منحصر به فرد در اربعین حسینی(علیه سلام) خواهد داشت و آن عزاداری زوار لرستانی در بین الحرمین و تحت یک هیئت واحد به نام یالثارت است و خوب است که این مطلب گفته شود که لرستان به عنوان تنهاترین استان کشور است که موفق شده است یک هیئت عزاداری را در شهر کربلا و حرم مقدس امام حسین(علیه سلام) ثبت قانونی کند و ره آورد این کار عزاداری هیئتی زوار لرستانی ها در شب و یا روز اربعین در بین الحرمین و دو عتبه مقدس کربلاست.

یکی دیگر از برنامه های فرهنگی ستاد مردمی اربعین لرستان، پیاده روی زائران لرستانی تحت یک مجموعه واحد در مسیر نجف به کربلاست که هسته اصلی آن را دانش آموزان، دانشجویان و طلبه های استان تشکیل می دهند و برنامه هایی در بین مسیر و زمان استراحت برای آن ها پیش بینی شده است.

فعالیت های اصلی ستاد مردمی اربعین در بحث پشتیبانی روی چه حوزه های متمرکز است؟

در بحث پشتیبانی، ستاد یک اطلاعیه فراخوان خادمی را در چند مرحله در فضای مجازی منتشر کرد که استقبال خوبی هم صورت گرفت و بنا بر تخصص های خدام و نیازهای کمیته خادمان، سه نوع خدمت در کشور عراق تعریف شد که داوطلبان  انشاءالله یار ستاد مردمی در سفر مقدس اربعین خواهند بود.

پتو مهمترین نیاز ستاد مردمی اربعین لرستان در کشور عراق

به طور قطع ستاد مردمی اربعین لرستان در این سفر نیازمند کمک های مادی است به همین منظور فیش های کمک نقدی تهیه شد و این فیش ها توسط نواحی مختلف سپاه استان و همچنین ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال توزیع است.

در حوزه کمک های غیر نقدی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و یک فراخوان جمع آوری پتو نیز در سطح استان داده شد و نزدیک به 1 هزار تخته پتو توسط اهدا شد اما با توجه به حجم زیاد زائر به طور قطع این میزان کافی نخواهد بود و همین جا از محبان اهل بیت(علیه سلام) در سراسر استان می خواهیم که در این امر ستاد مردمی اربعین استان را همراهی کنند چون مهم ترین نیاز ما در کشور عراق پتو است و اهدای هر پتو به معنی اسکان یک زائر امام حسین(علیه سلام) است و هم استانی ها در شهر خرم آباد می توانند اقلام خود را به ستاد مردمی اربعین واقع در قرارگاه فرهنگی صاحب الامر(عج) لرستان تحویل دهند.

در داخل استان لرستان چه اقدامات و هماهنگی های در حوزه سفر اربعین انجام شده است؟

در استان لرستان دو ستاد مردمی و اداری اربعین تشکیل شده است که مکمل و هماهنگ کننده همدیگر هستند به این نحو که دستگاه های دولتی در استان کار ستادی را انجام می دهند و ستاد مردمی اربعین لرستان نیز کار اجرایی و میدانی را انجام می دهد و هماهنگی خوبی بین این دو ستاد در استان وجود دارد و اقدامات خوبی هم صورت گرفته؛ ارگان های مثل علوم پزشکی، استانداری، سپاه پاسداران، ستاد بازسازی عتبات عالیات، حمل و نقل و حج و زیارت در این مسیر همکاری می کنند اما اداره فرهنگی مثل ارشاد لرستان تا به اکنون کاری انجام نداده است و ما امیدواریم که همکاری لازم را در این برنامه فرهنگ ساز بزرگ داشته باشند.

اقدام عملی دیگری که ستاد مردمی اربعین استان در حال پیگیری آن است مسئله احداث موکب در ورودی شرقی شهر خرم آباد است، کاری که سال گذشته در منطقه کمالوند انجام شد و روزانه از چند هزار نفر زوار پذیرایی می شد و هماهنگی این کار انجام شده و قرار است تا چند روز آینده موکب امام خامنه ای در ورودی کمالوند برپا شود و  به سیاق سال گذشته قرا است یک موکب دیگر نیز توسط سپاه حضرت ابوالفضل(علیه سلام) در شهر مهران احداث خواهد شد.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات