پیوند عاشورا و ظهور؛

پیاده‌روی اربعین که این سال‌ها رنگ و نمود ویژه و خاصی را به خود گرفته با آفرینش اجتماعی ۲۰ میلیونی نمایش دهنده وحدت بین شیعه و سنی در جهان است.

به گزار ش لرستان خبر، روزها که به بیستم صفر نزدیک می‌شود. ول وله بستن بار سفر در گوش شهر می‌پیچد، انگار که همه آرزوهایشان آمدن اربعین بود، سخن از سفر و بستن بار و بندیل است.

به روزهای پیاده‌روی، به خاطرات سال و یا سال‌های گذشته، زمزمه طلبیده شدن و رفتن و جا ماندن، خاطرات آب و آفتاب و قافله سالار، زمزمه اجتماعی عظیم و حرارت قلوب و البته خون و آتش و دود و ترسی که در دل‌ها راه ندارد.

هر ساله با نزدیک شدن به اربعین سفر پیاده‌روها هر روز تیتر اخبار و رسانه‌هاست، اجتماعی از جمعتی که می‌گویند به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد، جمعیتی که از میان آتش و انتحار و بمب عبور می‌کند تا خود را به کربلا برسانند آن هم چهل روز بعد از نبودن حسین(ع).

همایش سیاسی و معنوی جهان اسلام برابر استکبار

در این رابطه عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر، اربعین را یک همایش سیاسی و معنوی جهان اسلام در برابر استکبار و معرفی می‌کند.

حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر، اربعین را نمایش تأثیرات قیام امام حسین(ع) از سال ۶۱ تا کنونی می‌داند و می‌گوید: آنچه امام حسین(ع) برای آن قیام کرد و به شهادت رسید در روح و اندیشه زوار حرم سید الشهداء(ع) رخنه کرده و ظلم ستیزی و حرکت در مسیر صدیقین و توجه به امر به معروف و نهی از منکر در وجود آنها نمایان شده است.

وی به لزوم بینش سیاسی و تحلیل واقعه عاشورا و پیاده‌روی اربعین توسط زوار تأکید دارد و در عین حال به این موضوع نیز اشاره می‌کند که حرکت اربعین به معنای ابدی شدن و تقویت آنچه برای آن قیام شد است.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم واقعه عاشورا را آن‌گونه تأثیرگذار توصیف می‌کند که بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از آن هنوز امام حسین(ع)، حضرت العباس(ع)، امام سجاد(ع) زینب(س) و افرادی که در این واقعه حضور داشتند به عنوان الگوها در جهان مطرح و ماندگار شدند.

پیاده‌روی اربعین در واقع پیوند بین عاشورا و عصر ظهور است

وی حرکت زوار را به معنای حرکت به سمت بصیرت و انگیزه‌های الهی توصیف کرده و ادامه می‌دهد: زائر پیاده امام حسین(ع) نزدیک‌ترین افراد به اهل بیت(ع) هستند.

حرکت اربعین به معنای ابدی شدن و تقویت آن چیزی است که  قیام عاشورا به خاطر آن انجام شده 

حجت الاسلام رضوی مهر همچنین اشاره می‌کند که پیاده‌روی اربعین در واقع به معنای آماده شدن برای ظهور و تأمین کننده نیروی انسانی آن دوران و به عبارتی می‌توان گفت پیاده‌روی اربعین در واقع پیوند بین عاشورا و عصر ظهور است.

وی همچنین برگزاری مراسم اربعین در کربلا را با آن خیل جمعیت مورد توجه قرار داده و بر این موضوع تأکید می‌کند که امنیت برقرار شده در این اجتماع را مدیون مدافعان حرم هستیم و زوار باید دعا برای این افراد را از جمله اولویت‌های برنامه‌هایشان باشد.

حضور تمامی ادیان و مذاهب در مراسم اربعین

عضو هیئت علمی موسسه امام رضا(ع) نیز در گفت‌وگو با مهر با تأکید بر عظمت پیاده‌روی اربعین و حضور گسترده در آن بر این موضوع نیز اشاره داشت که این مراسم هر سال باید نسبت به سال گذشته بهتر برگزار شود.

حجت الاسلام حسن غفاری فر به مناسک مکه اشاره دارد و ضمن مقایسه آن با اجتماع اربعین، می‌گوید: مکه به دلیل محدودیت مناسکی و تقدس مکان اجازه حضور به غیر مسلمان‌ها داده نمی‌شود به این معنا که اجرای مناسک ارجحیت دارد و این مطلب باعث شده که گردهمایی حج در بعد اجرای مناسک پررنگ‌تر از پیام اجتماعی و بعد اجتماعی باشد.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که در اجتماع اربعین هیچ محدودیت مذهبی و فرقه‌ای و دینی وجود ندارد و تمامی ادیان و مذاهب می‌توانند در این اجتماع حضور پیدا کنند که این‌گونه هم است.

عضو هیئت مدیره انجمن علوم اجتماعی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: امروز که حرکت‌های غلط شیعه انگلیسی و سنی انگلیسی در جهان اسلام شکل گرفته اجتماع اربعین محوری وحدت بخش برای شیعه و سنی است.

اجتماع اربعین توانسته با تابلو ظلم ستیزی و آزادی خواهی بهترین پیام سیاسی و اجتماعی را به جهان ابلاغ کند

وی می‌گوید: در اجتماع اربعین شاهدیم که به جای حرکت‌های آزار دهنده حرکتی وحدت بخش حاکم است و این اجتماع توانسته در سطح جهان به مقابله با شیعه انگلیسی و سنی انگلیسی بایستد و با تابلو ظلم ستیزی و آزادی خواهی و دفاع از مظلوم بهترین پیام سیاسی و اجتماعی را به جهان ابلاغ کند.

حجت الاسلام غفاری فر در ادامه تأکید می‌کند که حرکت اربعین و پیاده‌روی سنی و شیعه بهترین چهره از اسلام و وحدت حاکم در میان مذهب را نشان می‌دهد، وحدتی که نشان می‌دهد اگر اهل بیت(ع) محور باشند می‌توان وحدت بین شیعه و سنی را جهانی کرد و این چیزی است که وهابیت و استکبار و آمریکا و اسرائیل از آن وحشت داشته و با آن مبارز می‌کنند.

همزمان با اربعین شیعه بار دیگر با اجتماع خود زبانزد خاص و عام قرار می‌شود، مردمی بیگانه به دین و آئینشان را نیز به حرمت حسین(ع) در جمع خود راه می‌دهند تا اربعین نبود حسین(ع) اجتماعی از مذاهب ارادتمند باشد.

منبع:مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات