با حضور «علیرضا قزوه»

مراسم شب شعر انقلاب در مرکز لرستان برگزار و در آن از محمدرضا روزبه پژوهشگر فرهیخته این استان تجلیل شد.

به گزارش لرستان خبر، مراسم شب شعر انقلاب شامگاه سه شنبه با حضور علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، رئیس حوزه هنری لرستان و جمعی از شاعران سرشناس و مطرح لرستانی برگزار شد و از محمدرضا روزبه پژوهشگر فرهیخته لرستانی تجلیل به عمل آمد.

محمدرضا روزبه از پژوهشگران مطرح لرستانی در این مراسم با اشاره به اینکه فعالیت ادبی خود را از سال ۶۰ آغاز کرده است، اظهار داشت: عدم آشنایی دانش پژوهان و نسل امروز با ادبیات کلاسیک و ادبیات امروز نوعی کاستی و خسران برای معرفت شناسی ادبیات امروز را در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه ادبیات معاصر ایران گام های بلندی به سوی جهانی شدن برداشته است، اظهار داشت: پس از انقلاب شاهد رویش جوانه های سبزی در قلمرو ادبیات کشور بوده بطوریکه این ادبیات رفته رفته به سمت قله های معرفت ادبی، کشف و شهودهای عمیق هنری و تعالی تفکر و زیباشناسی پیش می رود.

این شاعر و نویسنده مطرح لرستانی عنوان کرد: ادبیات پس از انقلاب مانند همه ادوار تاریخی دارای جوشش ها، جریان ها و شاخه های گسترده ای است و کم کم تکثر و تنبه در حال تبدیل شدن به یکی از خصلت های ادبیات کشور است.

روزبه با اشاره به اینکه ادبیات سه دهه گذشته کشور رو به کمال پیش می رود، افزود: ادبیات کشور به سوی مرزهای روشنی از خلاقیت و آفرینش ناب هنری نزدیک می شود به شرط اینکه مدام در معرض نقد و داوری بی رحمانه اما منصفانه قرار گیرد.

وی به تلخ و شیرین های عالم شعر و شاعری اشاره کرد و گفت: دوستی، همبستگی و همگرایی فکری و عاطفی بین شاعران و ایجاد همصدایی بین آن ها از شیرینی های این عرصه بوده و تلخی های آن پاره ای جدایی ها، باندبازی های ادبی و جناح بازی های هنری و خودخواهی هاست که آفت و آسیب هنر استان بوده و لرستان را از داشتن یک مجموعه فرهنگی و صدای بلند شاعرانه در سطح کشور محروم ساخته است.

این استاد ادبیات دانشگاه لرستان به برخی مشکلات شاعران لرستانی اشاره کرد و بیان داشت: نیاز است نهادهای هنری نگاهی هنری نه اداری به مقوله شعر و داستان نویسی داشته باشند لذا حمایت از استعدادهای جوان و خلاقیت های نوپای استان بسیار ضرورت دارد.

روزبه افزود: لازم است برای رفع مشکلات معیشتی و عاطفی و فردی هنرمندان نیز چاره ای اندیشیده شود.

اولین اثر منتشر شده از این شاعر لرستانی مجموعه شعری به نام «حرف هایی برای نگفتن» بوده و از دیگر آثار وی می توان به کتاب «سیر تحول غزل فارسی از مشروطه تا انقلاب»، دو کتاب در مورد ادبیات معاصر ایران در قالب شعر و نثر و ... اشاره کرد.

در ادامه این مراسم مدیرگروه رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان و محمد کاظم علیپور از شاعران لرستانی درباره خدمات ارزشمند محمدرضا روزبه سخن گفتند.

در این مراسم حشمت الله خالقی، مرتضی خدایگان، علیرضا رمی، سید محسن حسینی، خاطره جلدانی، احمدرضا گوهری، اسد فرهمند، محمدتقی عزیزیان، وحید اشجع، محمدحسن شفیعی، یاس سلیمانی و میلاد شهبازی از شاعران جوان لرستانی شعرخوانی کردند.

محمدرضا روزبه در سال 42 در بروجرد به دنیا آمد در سال 66 وارد دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در همان دانشگاه ادامه داد.

وی از سال 60 سرودن شعر را آغاز کرد، «مقایسه ترجمه‌های فارسی قرآن» و «زیست در من جمعی» نیز از دیگر آثار این هنرمند لرستانی است.منبع مهر

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات