گزارش از اختتامیه جشنواره حقوق بشر آمریکایی:

وزیر سابق ارشاد گفت: متاسفانه این روزها اگر کسی بخواهد علیه آمریکا سخنی بگوید هجمه‌هایی علیه او صورت می‌گیرد؛ همچنین شاهد هستیم که در سال‌های اخیر بی مهری‌هایی برای برگزاری اینگونه کنفرانس‌ها و همایش‌‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش لرستان خبر، نخستین "جشنواره هنری حقوق بشر آمریکایی" شب گذشته با حضور "نادر طالب زاده" مستند ساز و کارگردان، "محسن مومنی شریف" رئیس حوزه هنری، "سید محمد حسینی" وزیر سابق ارشاد، سردار "قاسمی" از فرماندهان دوران دفاع مقدس و "نوربرتو کارلوس" کادار سفارت کوبا در ایران در سالن سوره مهر حوزه هنری برگزار شد.

سعید حقانی نماینده شورای سیاست گذاری این جشنواره در سخنانی، گفت: از همکاران خود در دبیرخانه برگزاری این جشنواره تشکر می کنم که در یک سال اخیر تلاش فراوانی کردند تا این جشنواره به این صورت برگزار شود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1390 در بیانات خود فرموده بودند که ما نسبت به جریان سلطه و آمریکا بیش از 100 سند داریم که می توانیم توسط آن آبروی آمریکا را ببریم. بر این اساس امیدوار هستیم که این جشنواره جنایات آمریکا و نظام سلطه را به خوبی به تصویر کشیده و در نهایت موجب سربلندی و برافراشته شدن پرچم اسلام ناب محمدی شود.

در ادامه مراسم سید محمد حسنی وزیر سابق ارشاد به روی صحنه آمد و در سخنانی، گفت: از برگزار کنندگان این جشنواره تقدیر و تجلیل به عمل می آورم. در حقیقت خوشحال هستیم که مطالبه مقام معظم رهبری پیرامون پرداختن به موضوع حقوق بشر آمریکایی بر زمین نمانده است.

وی افزود: بسیار خوشحال هستیم که این جشنواره برگزار شد و امیدوار هستیم که در سال های بعد نیز شاهد برگزاری باشکوه تر آن باشیم. زیرا هرچه قدر محصولات فاخری فرهنگی و هنری تولید شود باز هم کم است. زیرا شاهد هستیم که همه روزه در دنیای غرب بر علیه اسلام و اهل بیت (ع) محصولات گوناگونی تهیه و تولید می شود.

وزیر سابق ارشاد ادامه داد: هر نوع فعالیت هنری در راستای افشای حقوق بشر آمریکایی ضرورت دارد و باید در کشور به این مهم بپردازیم. زیرا هرجا جنگ، کودتا و درگیری نظامی باشد معمولا یک پای آمریکا درمیان است.

حسینی خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها اگر کسی بخواهد علیه آمریکا سخنی بگوید هجمه هایی بر علیه او صورت می گیرد. همچنین شاهد هستیم که در سالهای اخیر بی مهری هایی برای برگزاری اینگونه کنفرانس ها صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: بر این اساس وظیفه هنرمندان انقلابی است که نگذارند که تاریخ تکرار شود. در دوران مشروطه عده ای زیر پرچم انگلستان رفتند و ما دیگر اجازه نخواهیم داد عده ای پرچم آمریکا را در ایران برافراشته کنند.

وزیر سابق ارشاد یادآور شد: در این مراسم باید از "نادر طالب زاده" و "سید مسعود شجاعی" که با هنر و خلاقیت خود بر ضد استکبار و صهیونیست جهانی فعالیت های بسیار مهم و موثری را انجام داده اند تقدیر و تشکر کنم.

حسینی متذکر شد: قدرت و ابزار رسانه و هنر در خدمت غرب است و آمریکا تلاش دارد تا بر یک قرن جنایت خود سرپوش بگذارد ولی در هرجا که آمریکا با مقاومت مردمی روبرو شده با افزایش تلفات فرار کرده است. بر این اساس این تجربه به خوبی به همه ما نشان داده است که راهی در مقابله با آمریکا جز پایداری و مقاومت وجود ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: آمریکا در 65 سال اخیر بیش از 30 مرتبه به سراسر دنیا از جمله کره، اردن، لبنان، کوبا، دومنیکن، ویتنام و کامبوج لشکرکشی کرده است. بر این اساس در حال حاضر هم مشغول لشکر کشی و یا حمایت از حمله نظامی به کشورهای یمن، لبنان، سوریه و عراق است.

در ادامه این مراسم کلیپ "ما ایستاده ایم 2" با موضوع حمله آمریکا به هواپیمای مسافری ایران پخش شد که با استقبال حاضران در سالن مراسم روبرو شد.

در بخش بعدی این برنامه "نوربرتو کارلوس" کاردار سفارت کوبا به روی صحنه آمد و در سخنانی، گفت: بالاترین هدف در انقلاب اجتماعی همچنان که برای انقلاب های ایران و کوبا بود دست یابی، حفظ حقوق و کرامت انسانی تمامی شهروندان این دو کشور است. وقتی این وضعیت برای ملت ها ایجاد می شود ناراحتی امپریالیست را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: زیرا آنها دقیقا مخالف این موضوع هستند و می خواهند هرآنچه را که قدرت برتری آنها را زیر سوال می برد را از میان بردارند. حفظ استقلال در برابر امپریالیست جهانی نخستین چالش برای یک انقلاب اجتماعی است.

کاردار سفارت کوبا ادامه داد: بر این اساس مشاهده می کنیم که کوبا و ایران نیز همانند کشورهای دیگر در حال تحمل کردن فشارها هستند. خصوصا اینکه این فشارها از طرف ایالت متحد آمریکا است. ما همه گونه تجاوز را متحمل شده ایم اما آنها نتوانسته اند تا ما را به زانو دربیاورند.

وی خاطرنشان کرد: آنها موضوع حقوق بشر را بهانه ای برای افزایش فشارهای خود بر ما می کنند. اما وقتی در مورد حقوق سخن می گویند انتخابی سخن می گویند. در حقیقت آمریکا و متحدانش هر روز حقی از مردم جهان سلب می کنند که نمی توان از این نمونه ها چشم پوشید.

کاردار سفارت کوبا ادامه داد: آمریکا تمایل ندارد از میلیون ها مهاجر که در قلمرو خود از تبعیض رنج می برند سخن بگوید. آنها دوست ندارند که بشنوند که تقریبا هر روز یک شهروند سیاه پوست آمریکایی قربانی بیگانه ستیزی نژادپرستان سفید پوست می شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین حق انسان حق زندگی است که آن هم دائما در خاک آمریکا مورد نقض قرار می گیرد. نمی توان از این موضوع که آمریکا و هم پیمانان او هر روز در سراسر دنیا حقی را نقض می کنند چشم پوشید.

کاردار سفارت کوبا اضافه کرد: همچنین متحد آمریکا یعنی اسرائیل همچنان در منطقه به نقض حقوق مردم قهرمان فلسطین می پردازد. رژیم اسرائیل حق آنها نسبت به زمین، زندگی و صلح را نقض می کند.

وی یادآور شد: در سال 2014 دولت کوبا و آمریکا برای روابط دیپلماتیک اعلام آمادگی کردند و اوباما گفت و که سیاست های تحریم آنان با شکست مواجه شده است و این موضوع نتیجه مقاومت مردم بوده است.

کاردار سفارت کوبا در پایان گفت: دوستان ایرانی ما مطئمن باشند همچنان آمریکا را به چالش خواهیم کشید و به مبارزه خود علیه آن کشور ادامه خواهیم داد.

ﺳﺮﺩﺍﺭ ﺳﻌﯿﺪ ﻗﺎﺳﻤﯽ نیز در این مراسم در سخنانی، گفت: ﺗﻤﺠﯿﺪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻋﺰﯾﺰﺍﻥ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. بر این اساس ﯾﮑﯽ ﺍﺯ افرادی ﮐﻪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺩﻫﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺷﺎﮔﺮﺩﯼ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻡ، ﻧﺎﺩﺭ ﻃﺎﻟﺐ ﺯﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﻠﻒ ﺗﯿﻤﺴﺎﺭ ﺍﺭﺩﻭﺑﺎﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺘﻢ ﺷﺎﻫﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺁﻥ ﻧﻈﺎﻡ بلند شد.

وی افزود: ﺍﺯ ﺗﯿﻤﺴﺎﺭ ﺍﺭﺩﻭﺑﺎﺩﯼ 2 ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﮐﻪ ناصر ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ بود که ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ در آمریکا ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﯿﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻧﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺗﻘﺪﯾﺮ می باشد. بر این اساس ﻧﺎﺩﺭ ﻃﺎﻟﺐ ﺯﺍﺩﻩ ﺑﻪ ﺣﻖ ﮐﺴﯽ است ﮐﻪ ﺣﺎﻝ ﻭ ﻫﻮﺍﯼ ﭼﻤﺮﺍﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ.

قاسمی ادامه داد: نادر طالب زاده ﺩﻭ ﻣﺪﺭﮎ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﺍﺭﺩ، آﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺩﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺁﺏ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ ﺍﻣﺎ او ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺯ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺗﺎﯾﻤﺰ ﺭﺍ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﺗﺎ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﯾﮏ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

وی خاطرنشان کرد: ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺴﺨﯿﺮ ﻻﻧﻪ ﺟﺎﺳﻮﺳﯽ، ﻧﺎﺩﺭ طالب زاده ﻣﺴﺘﻨﺪﯼ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﮔﺮﻓﺖ. او ﺳﭙﺲ ﻣﺴﺘﻨﺪﻫﺎﯼ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺭﺍ ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻭﺭﺑﯿﻦ 35 ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺣﺘﯽ کسی ﻓﮑﺮ ﺩﺳﺖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ.

قاسمی اضافه کرد: نادر طالب زاده ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ بسیار ﺧﻮﺏ مرحوم ﺁﻭﯾﻨﯽ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻭﺍﺣﺪ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﺣﻮﺯﻩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﺷﻬﯿﺪ ﺁﻭﯾﻨﯽ ایجاد کرد. ﻣﺤﺼﻮﻝ ﮐﺎﺭ او ﻭ ﻣﺮﺗﻀﯽ آوینی ﺳﻪ ﻣﺴﺘﻨﺪ می باشد ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺳﺎﻋﺖ 25 ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﮔﺮ ﮔﺴﻞ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺍﺳﺖ.

وی یادآور شد: ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮ ﺣﻀﻮﺭ نادر طالب زاده ﺩﺭ ﻓﺘﻨﻪ 88 ﺑﻮﺩ. ﺯﯾﺮﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﺮﺩند ﺍﯾﻦ ﻓﺘﻨﻪ ﺍﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﻧﻈﺎﻡ ﺭﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﻫﺸﺖ ﻣﺎﻩ نیز ﻃﻮﻝ ﮐﺸﯿﺪ ﻭ خیلی ها را در این راه از دست دادیم و ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ. حتی در این بین ﺑﺮﺧﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ "ﺭﺑﻨﺎ" ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﻭ "ﺗﻔﻨﮕﺖ ﺭﺍ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﮕﺬﺍﺭ ﺳﺮﺑﺎﺯ" ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺧﺰﻋﺒﻼﺕ ﻣﯽ ﮔویند.

ﻗﺎﺳﻤﯽ در پایان گفت: ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻫﻔﺖ ﺗﯿﺮ ﻭ ﮔﺮﻣﺎﮔﺮﻡ آن وقایع ﺣﻀﻮﺭ ﻃﺎﻟﺐ ﺯﺍﺩﻩ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﯾﺪﻡ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﻌﺮﮐﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ در نهایت ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﺍﺯ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﻫﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻭﻝ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻫﻪ ﺳﻮﻡ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ می ﺩﺍﺩ.

گفتنی است که در انتهای این مراسم نیز برگزیدگان این جشنواره مشخص شدند و لوح تقدیر و جایزه ای به آنها تعلق گرفت.

بر این اساس در بخش موشن گرافیک به ترتیب "سید مرتضی خلیل پور"، "محمد رضا قلی پور" و "محمد علی محمدی" نفرات اول تا سوم این بخش شدند.

همچنین در بخش کاریکاتور نیز به ترتیب "مازیار بیژنی"، "اکبر تراب پور" و "حمید صوفی" نفرات اول تا سوم این بخش شدند.

در بخش پوستر "محمد براتی"، "امیر بایرامی" و "یونس رجبی" به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

همچنین در بخش اینفوگرافیک نیز "علیرضا خدامرادی"، "حسین رستمی" و "محسن راستی پور" به ترتیب نفرات اول تا سوم شدند.

گفتنی است که در بخش عکاسی چیدمان هیات داوران برگزیده ای را انتخاب نکرد و فقط از تعدادی تقدیر به عمل آورد.

منبع: نسیم آنلاین

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات