فرکی: خدا کند میلیاردی شده باشم

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان در گفت وگویی از هر دری از جمله آرزوی قهرمانی با فولاد در لیگ سخن گفت.

به گزارش افکارنیوز ، حسین فرکی از معدود مربیانی است که هنوز نتوانسته در فوتبال ایران به آنچه که مستحقش است برسد.

فرکی که سال ها کنار برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت تیم ملی حضور داشت پس از اینکه از تیم ملی کناره گیری کرد تا چند سال در دنیای مربیگری حضور نداشت اما با حضور در تیم نفت تهران بار دیگر به سر زبان ها افتاد.

فرکی با تیم تهرانی توانست حتی برای گرفتن سهمیه آسیا رقابت  خوبی با مدعیان داشته باشد.

وی سال گذشته تیم فولاد خوزستان را به عنوان تیمی که هدایت آن را بر عهده بگیرد انتخاب کرد و اتفاقا در اولین سال حضورش در این تیم توانست سهمیه آسیایی را کسب کند و شاید اگر خوش اقبال تر بود حتی می توانست قهرمان شود هر چند که خیلی ها معتقدند قهرمان واقعی مسابقات فولاد بوده چرا که فوتبالی که این تیم ارائه می کند لایق قهرمانی بود. امسال ظاهرا فولاد راه هموارتری را برای رسیدن به قهرمانی طی می کند، آنها با ۲۵ امتیاز صدرنشین هستند و  در آستانه قهرمانی در نیم فصل به سر می برند.

فارس در مورد مسائل مختلف با حسین فرکی صحبت کرده که متن این مصاحبه به شرح زیر است:

مثل اینکه باید کم کم فولاد را به عنوان قهرمان نیم فصل معرفی کنیم.

چون فردا رسد فکر فردا کنیم، اعتقادم این است که ما تا اینجا توانسته ایم طبق برنامه ای که در پیش داشتیم عمل کنیم.

تیم فولاد سال گذشته هم مدعی قهرمانی بود اما امسال به نظر با عزمی راسخ تر وارد مسابقات شده اید.

باشگاه فولاد یک ساختاری دارد که بر اساس چارچوب های این ساختار فوتبالش را ادامه می دهد، برنامه ریزی که برای رسیدن به اهداف شده در حال نتیجه دادن است، در این دو سال مشخص شده که این باشگاه کارهای اساسی را دنبال می کند و می خواهد به اهدافش برسد، مهم این است که تفکر جاری در فولاد در حال نتیجه دادن است البته در سالهای گذشته هم فولاد این رویه را داشته اما برای مدتی دچار وقفه شد ولی دوباره به جریان افتاده است، ما هم در حال استفاده از این شرایط هستیم، ما مجموعه ای بسیار با انگیزه داریم.

نقش خود شما در رسیدن به این هدف چیست؟

هیچ نقشی ندارم.

چنین چیزی که امکان ندارد.

به اندازه خودم سهم دارم، باشگاه تشکیلات منسجمی دارد و متفاوت از سایر تیم ها کار می کند آنها فقط به دنبال اداره کردن تیم بزرگسالان نیستند، مطمئنا هر یک از افرادی که در این مجموعه مشغولند سهم خود را دارند، مسلما تیم بزرگسالان نماد فولاد است و این خود بازیکنان هستند که تلاش می کنند، اگر آنها شرایط را فراهم نکنند من چطور می توانم تأثیرگذار باشم، همچنین همکاران من ساعت ها برای کارشان وقت می گذارند و البته از تجربه خودم در این چند سالی که در فوتبال بودم استفاده کردم.

به مورد خوبی اشاره کردید، از تجربیاتتان گفتید، شما چند سالی در رده باشگاهی فعالیت نمی کردید، دلیلش چه بود؟ آیا باید بگوییم که مافیایی مانع از حضور مربیان با دانش ما می شود؟

مطمئنا خیلی اتفاقات باعث شده تا در مدتی طولانی نباشم و من معتقدم که در فوتبال ما خیلی ها هستند که به حق واقعی خودش نرسیده اند که البته این ایراد از خود ماست. خیلی ها هستند که در این فوتبال سابقه ای نداشتند اما همیشه بوده اند یا آنهایی که مدیریت فوتبال می کنند همین شرایط را دارند، مشخص است که در چنین شرایطی امثال من نتوانند به  حق خود برسند ولی بعد از برهه ای که باز می گردیم یک دفعه هم یادشان می افتد که من با دانش و با اخلاقم اما همین آدم با اخلاق و با دانش سالها در پشت پرده باقی مانده بود البته این را هم بگویم همیشه قرار نیست همه به چنین جایگاهی برسند، قرار نیست هر کسی که بازیکن بوده مربی شود، ما باید هر کس را در جایگاه خودش قرار دهیم ولی این مدل هم درست نیست که یک نفر ۷ سال در تیم ملی باشد هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی در جام جهانی حضور داشته باشد ولی پس از آن به مدت ۳ سال در خانه باشد و  کسی یادش نیفتد. کسی نمی گوید که سالها روی این مربی سرمایه گذاری شده، این نشان می دهد که ما باید مدیرانی داشته باشیم که انتخاب های درستی داشته باشند.

شما معتقدید که برای اعتماد به مربیان ایرانی از مربیان خارجی نباید استفاده شود مثل برهه ای که گفتند برای تقویت گلرهای ایرانی از دروازه بان خارجی استفاده نکنید.

من اصلا به چنین چیزی اعتقاد ندارم، عصر، عصر  ارتباطات است و ما نمی توانیم با دنیای فوتبال در جهان قطع رابطه کنیم. اتفاقا معتقدم بازیکن و دروازه بان خارجی باید در لیگ باشد، همان سالی که ورود دروازه بانان خارجی را ممنوع اعلام کردیم به این نیت بود که دروازه بان های تیم ملی خود را تقویت کنیم اما چون ساختار درستی در پرورش دروازه بان نداشتیم چنین اتفاقی برای ما نیفتاد و آن سال هیچ گلر خوبی نداشتیم، وقتی دروازه بان نداشته باشیم می گوییم دروازه بان خارجی نیاید و آن وقت قیمت دروازه بانان ایرانی بالا رفت، سال بعد برای جلوگیری از این قیمت سقف قرارداد گذاشتیم و بعد به این نتیجه رسیدیم که سقف قرارداد خوب نیست، همه این اتفاقات در فوتبال ایران رخ می دهد و هیچ کجای دنیا شما شاهد چنین تصمیم گیری هایی نیستید، مسلما باید خارجی ها یی باشند تا سایرین رقابت کنند ولی حرف من این است که ما باید از بهترین های خارجی استفاده کنیم نه مربی که مثل خودمان است. ما نمی توانیم ارتباطمان را با دنیا محدود کنیم ولی می توانیم از بهترین ها استفاده کنیم.

سرمربی فعلی تیم ملی ما کارلوس کی روش که یکی از بهترین مربیان دنیا است مدتی است در ایران نیست و قطعا بازی خیلی از بازیکنان این فصل را ندیده است، به نظر شما به این مسئله نباید نقد شود؟

بله من به این مسئله نقد دارم، چنین چیزی نمی تواند اتفاق بیفتد، فوتبال ملی نماد هر کشوری است، چرا به نماد کشور ما توجه نمی شود. امیدوارم که در لیست جدید تیم ملی از بازیکنان فولاد هم استفاده شود ولی اگر هم نباشد یک مسئله عادی است چون کسی که باید فوتبال ها را از نزدیک ببیند در ایران نیست و وقتی هم که نباشد مسلم است که چه کسی یا چه کسانی باید انتخاب شوند البته همکاران کارلوس کی روش به استادیوم ها می روند و حتی در تمرینات ما هم شرکت  کردند اما حضور کی روش برای هر بازیکنی انگیزه است چون می دانند که خود سرمربی آنها را زیر نظر دارد.

البته کارلوس کی روش خیلی کم به شهرستان ها سفر می کند و حتی در مواقعی که در ایران است ترجیح می دهد بازی های داخل تهران را تماشا کند.

شاید او دلایل خاص خودش را داشته باشد ولی حضور خود سرمربی در ایران انگیزه ایجاد می کند و بازیکن می داند که او از نزدیک کارش را دنبال می کند اما باید بگویم که تیم ملی ما اکنون در خواب است البته شاید کی روش حرف هایی برای گفتن داشته باشد و این حق را هم باید به او داد ولی از نگاه ما و مقایسه ای که با دوران برانکو من انجام می دهم این صحبت را می کنم، نهایت مرخصی که برانکو آن زمان داشت ۵ الی ۱۰ روز بود که البته همان هم دادکان به سختی موافقت می کرد. دادکان همه چیز را به عنوان یک فرد فوتبال دنبال می کرد و من یادم هست که علاوه بر اینکه اعضای کادر فنی در بازی ها حضور پیدا می کردند خود برانکو نیز به ورزشگاه ها می رفت.

فولاد امسال با چه سیستمی بازی می کند؟

ما الگوی ثابتمان ۴-۲-۳-۱ است اما همه چیز بستگی به بازی ها و شرایط بازیکنان دارد.

پس چرا آنچه که در باشگاه ها رخ می دهد در تیم ملی دیده نمی شود؟

در همه جای دنیا سیستم بازی تیم ملی مطابق با نوع بازی لیگشان است اما این را باید بگویم بازیکنی که در سطح ملی است باید خصوصیاتی داشته باشد که اگر تیم ملی با شیوه متفاوت از باشگاهش بازی می کند خودش را وفق دهد. ما در زمان برانکو با همین شیوه ۴-۲-۳-۱ بازی می کردیم که البته خود برانکو این شیوه را برای اولین بار در ایران پیاده کرد و هر جا که به مشکل می خوردیم به سیستم ۳-۵-۲ رو می آوردیم که اتفاقا با همین شیوه هم نتیجه گرفتیم، در مجموع می خواهم بگویم این بازیکنان هستند که سیستم را تغییر می دهند.

پس چرا تیم ملی ما خوب بازی نمی کند؟

این یک بحث دیگری است، بازی خوب کردن ربطی به سیستم ندارد، شاید یکی از دلایل اینکه تیم ملی ما خوب بازی نمی کند این باشد که مدت کمی بازیکنان در اختیار سرمربی تیم ملی قرار می گیرند.

اگر قرار باشد مدت زیادی بازیکنان در اختیار کادر فنی باشند باشگاه ها معترض می شوند.

خب این به این دلیل است که در ایران هیچ چیز ما با هم جور نیست، در همه جای دنیا مسابقات رأس زمان تعیین شده برگزار می شود و اردوهای تیم ملی هم به موقع اجرا می شود ولی شما نگاه کنید از وقتی لیگ ما شروع شده چند بار برنامه تغییر کرده است، تا زمانی که این اتفاقات درست نشود فوتبال ما همین است.

تیم استقلال هم چهارشنبه مقابل اف سی سئول قرار می گیرد، شما هم معتقدید کار استقلال مقابل این تیم سخت است و پیروزی بر تیم اف سی سئول غیرممکن است؟

در فوتبال «نشدنی» وجود ندارد، نمونه آن را در تیم ملی دیدیم، این تیم باید تلاش خود را انجام دهد، قلعه نویی یا هر کس دیگری که سرمربی باشد نقش اصلی را بازی نمی کند بلکه این بازیکنان هستند که شرایط شان مهم است و خود قلعه نویی هم می داند تفکرات او بخشی از کار است.

خیلی ها معتقدند که امیر قلعه نویی مربی بین المللی نیست و سالها است که او را شماتت می کنند.

به نظر من این برخورد اشتباه است و ما نباید با مربیان خودمان چنین برخوردی کنیم و فکر نمی کنم کسی هم چنین ادعایی داشته باشد مگر اینکه کسی مدعی باشد که آن بحثش فرق می کند. امیر قلعه نویی هم به عنوان یک مربی کارنامه دار کار خودش را می کند، شاید ما مربیان با همدیگر ارتباط نزدیک و صمیمانه ای نداشته باشیم ولی نمی توانیم منکر این شویم که نتایج چطور به دست می آید. قطعا سالها برای نتیجه گیری زحمت کشیده شده است و بقیه آن قضاوت با مردم است.

می گویند شما  هم مربی میلیاردی شده اید.

نمی دانم خدا کند که این طور باشد، این هم به پاس جبران سالهایی که در این فوتبال دو ریالی بودیم و در عوض عده ای همان موقع میلیاردی یا میلیونی بودند البته در این حدی هم که می گویند نشده ایم، من راضی ام به رضای خدا و دوست ندارم بحث مالی اولویت کارم باشد چون با توجه به سختی کاری که داریم دوست دارم آبرو و محبت مردم که با لطف خدا بوده حفظ شود. گاهی فکر می کنم کار ما خیلی سخت است چون هر لحظه آن استرس است نمونه آن را هم همین چند روز قبل دیدید که آقای کوروش باقری دچار چه مشکلی شد یا مهدی محمدی در کرمان به دلیل فشار کاری جان خود را از دست داد، در چنین حالتی این پول چه فایده ای دارد.

در رویاهایتان به قهرمانی با فولاد فکر می کنید؟

آرزویم قهرمانی با فولاد است ولی البته برای همه رقبای خود این حق را قائل هستم.

چرا تماشاگران اهوازی از بازی های فولاد استقبال نمی کنند، مگر شما صدرنشین نیستید، مگر قرار نیست چند وقت دیگر در آسیا بازی کنید؟

ما از آنها مدام دعوت می کنیم که به ورزشگاه بیایند اما می دانم که آنها هم مشکلات خاص خودشان را دارند، مثلا چون اینجا هوا گرم است آب کافی در ورزشگاه نیست، بهای بلیت هم برای آنها سنگین است، ما به حمایت آنها در بازی های لیگ و آسیا نیازمندیم و امیدواریم که هر چه زودتر استقبال بیشتری از بازی ها کنند.

از اینکه در چند وقت اخیر صحبت هایی در مورد مافیای داوری در ایران مطرح می شود بی انگیزه و کسل نمی شوید؟

قطعا چنین صحبت هایی روی روحیه همه ما تأثیر می گذارد و فقط تأسف می خوریم. ما در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و برای ما خوب نیست که با وجود چنین چیزهایی رسانه های خارجی روی آن زوم کنند البته برای خود من تا به حال چنین چیزی اتفاق نیفتاده و یا اگر هم بوده به آن فکر نکردم چون معتقدم آدم برای صحبت هایش باید مدرک داشته باشد مثلا یک بار در بازی با ذوب آهن اشتباه از سوی کمک داور بازی رخ داد و من نمی توانستم با قاطعیت بگویم عمدی بوده یا سهوی ولی آن کمک داور که از دوستان من هم بود از کارش خداحافظی کرد. در مجموع معتقدم اگر کسی از مافیای داوری چیزی می داند و نگوید خیانت می کند و اتفاقا موافق این هستم که با چنین افرادی باید شدیدترین برخوردها شود چون چنین چیزهایی باعث بی انگیزگی می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات