غیاثی مطرح کرد؛

رئیس سابق کمیته داوران گفت: «محسن ترکی می گوید قهرمانی اصلا بد نیست اما من می گویم آنقدرها بد نیست! »

به گزارش افکارنیوز ، رضا غیاثی که همیشه به رک گویی شهره بوده درباره اتفاقات اخیر پیرامون فساد در داوری و مبارزه با سیب های گندیده درون سبد خانواده داوری حرف های جالبی برای گفتن دارد.

غیاثی که در دوره خودش یکی از داوران مشهور را با شجاعت کنار گذاشت در خصوص بلبشویی که پیرامون محسن قهرمانی ایجاد شده و اینکه آیا می توان متصور شد آن اتفاق در خصوص محسن قهرمانی هم تکرار شود، می گوید: «اول باید بگویم من گله گی دارم از این بابت که در آن دوره بنده چرخ پنجم این قضیه بودم اما در تاوان پس دادن نفر اول شدم. در آن مقطع آن فرد به خصوص وقتی قصد شکایت داشت، از شخص من شکایت کرد اما برابر قوانیبن فیفا بالاترین مرجع رسیدگی کننده فدراسیون فوتبال است. مگر من می توانستم به تنهایی کاری انجام دهم؟ در آن جریان من تنها نبودم و دیگران هم بودند اما به یکباره اتفاق عجیبی پیش آمد. »

وی ادامه می دهد: «در آن زمان اختلاف سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال پیش آمد وگرنه شاید می شد در همان مقطع جریان فوق را ریشه کن کرد. در جریان دعوای علی آبادی و دادکان یکسری افراد درگیر جریان شدند و به یکباره همه طرفدار آقای علی آبادی شدند و از آقای دادکان بد گفتند. دستگاه ورزش هم پاداش این افراد را داد و بدتر اینکه رسانه ها هم آن روز طرفدار خلافکار شده بودند و با اینکه خلاف آنها ثابت شده بود از آنها حمایت می کردند. البته فدراسیون فوتبال هم در آن زمان خیلی صبر و حوصله کرد اما متاسفانه رسانه ها به مساله دامن می زدند. »

غیاثی می گوید: «آن زمان مساله ای که مطرح کردیم سیاسی شد و فرد بعدی که جای من آمد با وجود اینکه در تمام جلسات کمیته داوران شرکت داشت و هر اتفاقی که من از آن خبر داشتم را می دانست گفت من اصلا از این چیزها خبر ندارم و نمی دانستم. حتی ایشان در خصوص لیست بین المللی داوران و آنهایی که خط خورده بودند ابراز بی اطلاعی کرد تا اینکه مجبور شدیم صورتجلسه را روکنیم و امضای ایشان را پای آن نشان دهیم. »

وی ادامه می دهد: «ما در آن مقطع مشکلات زیادی داشتیم و کار زیادی هم داشتیم اما یکسری کاسه داغ تر از آش شدند تا من و آقای سیار ۶ ماه به دادگاه برویم که در نهایت منع تعقیب گرفتیم. »

غیاثی در همین خصوص می گوید: «من و آقای سیار آن زمان در رسانه های گروهی و غیره این حرف ها را زدیم اما از هر دو نفرمان شکایت شد. از من در دادسرای ونک و از آقای سیار در دادسرای خیابان خارک یعنی دو جای جداگانه. بعد به رای دادسرا اعتراض کردند اما در جلسه تجدید نظر هم برای ما منع تعقیب صادر کردند. می دانید منع تعقیب یعنی چه؟ یعنی اینکه حرف های ما راست بود. یعنی اینکه ما تهمت نزده ایم. الان هم هر کسی می خواهد، می توانم هر جا که خواست بیایم و آن حکم منع تعقیب را نشانش دهم. »

وی در خصوص رئیس کمیته داوران بعد از خودش می گوید: «روزی در یک جلسه که با حضور خبرنگاران در هتل اوین برگزار شده بود به عنایت گفتم شما به سر داوری این فوتبال بلایی آوردی که من باید دست آقای خسروی را ماچ کنم. واقعا کارهایی که اینها کردند پیش آن اتفاقات در حد صفر بود. یعنی آن مسائلی که زمان ما پیش آمد در مقایسه با اتفاقات الان و پرونده هایی که الان در کمیته اخلاق موجود است، هیچ به نظر می رسد. من در آن جلسه به عنایت گفتم چون سر کارت نیستی و کار را رها کرده ای اینطوری شده و باید دست خسروی را ماچ کنم که البته بعدها شرایط بدتر هم شد. »

رئیس سابق کمیته داوران با اشاره به اتفاقات اخیر می گوید: «الان من خوشبینم چون کار به مقامات بالا کشیده شده و قرار است بعد از مجلس، اطلاعات و پلیس هم به این قضیه ورود کنند تا ان شاءالله همه چیز مشخص شود. »

غیاثی در پاسخ به این سوال که آیا باز هم شما به عنوان مطلع به این قضایا ورود پیدا می کنید یا نه می گوید: «نه به من ربطی ندارد و من هم به این ماجرا ورود پیدا نمی کنم. این اتفاقاتی که رخ داده و چیزهایی که ما می شنویم خیلی بدتر از چیزهایی است که زمان ما رخ می داد. البته باید بگویم خوشبختانه باز هم در جامعه داوری اکثریت با آدم های خوب است. در واقع من همان حرف آقای سیار را بازگو می کنم؛ اینکه ممکن است در یک سبد سیب سرخ یکی دو سیب کرمو هم وجود داشته باشد که البته همان دو سیب کرمو هم می توانند کل فوتبال کشور را به هم بریزند چون وقتی شک ایجاد شود سنگ روی سنگ بند نمی شود. »

وی ادامه می دهد: «من خیلی از مسائل را می دانم و خیلی جاها نقل قول کرده ام. مثلا یک بار در تبریز شاهد بودیم که یک داور بازنشسته بین المللی به جای سه داور پول گرفته بود در حالی که روح آن سه داور هم از قضیه باخبر نبود. این قضیه البته مربوط به سال های اخیر نیست و به لیگ برتر هم مربوط نمی شود. »

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرد مزبور سمتی داشته یا نه می گوید: «نه هیچ سمتی نداشته و حالا هم ندارد اما چون در آن یکی دو روز حول و حوش آن مسابقه با آن داوران رفت و آمد داشته به آن باشگاه گفته من این داوران را خوب می شناسم و با آنها رفیقم. اکثر این قضایا اینجوری بوده. حالا اگر تیم برده گفته من درست کرده ام، اگر باخته گفته اند پدرسوخته اهل این حرف ها نبود یا اگر هم مساوی شده گفته اند حالا اینجوری شده دیگر. به نظر من داوران هم بیش از اینکه مقصر باشند بدنام شده اند و خیلی از افراد دیگر سود برده اند که می توانسته اند از جوامع دیگر مثلا مطبوعاتی، بازیکن یا مربی و داور بازنشسته باشند. »

غیاثی همچنین می گوید: «ان شاء الله این بررسی ها انجام شود اما همه این حرف ها را زدم تا بگویم محسن قهرمانی اینقدرها که می گویند بد نیست. من سال ها با این داور کار کرده ام اما باید بگویم همه این داوران مشهدی تحت تاثیر محسن ترکی هستند. »

وی ادامه می دهد: «واقعا می خواهم بگویم محسن ترکی پاک ترین داور ایرانی است. حالا نمی گویم باشخصیت ترین، با معرفت ترین. نمی گویم او اشتباه نداشته چون اشتباه هم داشته اما حتی اگر اشتباه واضحی مرتکب شده مطمئنم عمدی نبوده و حتما صحنه را ندیده. ترکی آدم بزرگی است و بقیه داوران مشهدی هم تحت تاثیر او هستند و از ترس ترکی جرات نمی کنند داخل این قضایا شوند. اتفاقا من یادم می آید چند سال پیش به یکی از این داوران پیشنهاد برنده کردن تیمی شده بود که آن داور بلافاصله با ترکی تماس گرفته و ترکی هم به او گفته بوده غلط زیادی کرده اند، برو داوری ات را بکن! »

غیاثی می گوید: «دقیقا به همین علت بود که این هفته محسن ترکی قضاوت نکرد. او قبلا هم می گفت که اگر به داوران توهین شود قضاوت نمی کند. او از اینکه هیچ کس برای داوران ارزش قائل نیست ناراحت بود که من هم به این مساله اعتقاد دارم. با این حال می خواهم تکرار کنم محسن قهرمانی آنقدرها هم بد نیست. حالا محسن ترکی می گوید او اصلا بد نیست اما من می گویم آنقدرها بد نیست! »
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات