به رغم فروکش کردن تب اتفاقات داوری بازی سپاهان و پرسپولیس اما کماکان می توان در لابه لای حرف های مربوط به این پرونده نکات جدید و البته کلیدی را شنید.

به گزارش افکارنیوز ، به رغم فروکش کردن تب اتفاقات داوری بازی سپاهان و پرسپولیس اما کماکان می توان در لابه لای حرف های مربوط به این پرونده نکات جدید و البته کلیدی را شنید.

ماجرای کنته و یوونتوس را می دانید؟
به رغم فروکش کردن تب اتفاقات داوری بازی سپاهان و پرسپولیس اما کماکان می توان در لابه لای حرف های مربوط به این پرونده نکات جدید و البته کلیدی را شنید. حضور تلفنی علی دایی در برنامه نود دوشنبه شب مصداقی برای همین موضوع بود. علی دایی که در یکی، دو هفته اخیر درصدر مدعیان اصلی تخلفات داوری به شمار رفته، در بخشی از صحبت هایش به درخواست خارج از عرف محسن قهرمانی از او دو هفته قبل از بازی با سپاهان اشاره کرد.

خواسته ای که به ادعای سرمربی پرسپولیس وقعی به آن نهاده نشد تا در فولادشهر دایی و تیمش به بدترین شکل ممکن تاوان این بی اعتنایی و عدم اجابت به درخواست قهرمانی را پرداخت کنند!

نوشدارو پس از…
پرسپولیس در فولادشهر سلاخی شد تا علی دایی مجبور شود سکوتش را بشکند. او بلافاصله پس از سوت پایان بازی از شماره حساب هایی حرف زد که بی ربط با سوت های قهرمانی نبود.

اما سئوال اینجاست که اگر پرسپولیس در آن بازی از پس سپاهان برمی آمد آیا علی دایی چنین پرونده قطوری را علیه داور مسابقه و دخالت بنگاه های شرط بندی در نتایج رقابت های لیگ را به کمیته انضباطی و مراجع قضایی ارجاع می داد؟ فریاد دایی قابل تحسین است و حکایت از دوری او از تمامی حواشی مربوط به این اتفاقات دارد و حتما می تواند در گسترش و شیوع فساد در فوتبال این مرز و بوم خللی قابل توجه ایجاد کند، اما صرف اینکه شهریار فوتبال ایران پس از به مخاطره افتادن منافع تیمش دست به این افشاگری ها زده، تا حدی قابل تأمل و بحث برانگیز است.

از کنته تا دایی
علی دایی در شرایطی سکوت را به رمزگشایی و افشاگری از فساد انتخاب می کند، که دو فصل قبل آنتونیو کنته سرمربی یوونتوس تنها به دلیل آگاهی از فعل «تبانی» در برخی دیدارهای سری A، ۱۰ ماه از همراهی یووه محروم ماند.

کنته در شرایطی نزدیک به یک فصل را از حضور روی نیمکت تحت امرش بازماند که تنها گناه او اختیار کردن سکوت و عبور از کنار فساد موجود درکالچو بود. شرایطی مشابه برای علی دایی که البته به دلیل عدم شفاف سازی آیین نامه های داخلی در این خصوص حداقل در برهه زمان فعلی مشمول محرومیت نخواهد شد.

نقد حقوقی
علی دایی در برنامه نود از تخلف یک داور در زمان حضورش در سایپا گفت و همچنین درخواست قهرمانی از او، دو هفته قبل از دیدار سپاهان و پرسپولیس روایت هایی که تا نیمه شب دوشنبه احدی جز علی دایی از آنها مطلع نبود. اتفاقاتی که بی شک می تواند بیان و افشاگری آنها در زمان وقوع علاوه بر پیشگری از هرگونه تخلف احتمالی پنجره جدیدی را در فوتبال ایران به لحاظ حقوقی بگشاید.

اما در همین راستا یکی از حقوقدانان فوتبالی در مورد اشاره دایی به تخلفات مطرح شده و سکوت سرمربی پرسپولیس در این خصوص حرف های جالبی را به زبان آورد. «می توان تا به امروز مبنا را بر این گذاشت که علی دایی، کمیته انضباطی، باشگاه پرسپولیس، کارشناسان فوتبال و… در خصوص سکوت مقابل فساد اطلاعات جامعی نداشته اند و به قولی سکوت را رفع تکلیف قانونی خود می دانستند اما از امروز باید بدانند که این امر مصداق کامل تخلف بوده و شامل جرایم و محرومیت خواهد شد. در واقع طبق بند یک ماده ۱۸ کدهای اخلاقی فیفا و همچنین قسمت آخر بند یک ماده ۲۱ کدهای اخلاقی فیفا افرادی که از مسئله فساد به هر طریقی مطلع شوند موظف هستند فورا به صورت کتبی گزارش این تخلف را به مراجع ذیصلاح ارائه دهند. در غیر اینصورت به ترویج فساد کمک کرده و خود متخلف شمرده می شوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات