سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال با دفاع از عملکردش در دعوت بازیکنان به تیم ملی گفت که در شرایط فعلی کسانی باید به تیم ملی دعوت می شدند که بتوانند در فرصت کوتاه اردو به آمادگی برسند. او همچنین گفت کسانی که می گویند، او لیگ را زیر نظر ندارد، به او توهین می کنند.

به گزارش افکارنیوز ، کارلوس کی روش درباره دیدار فردای تیم ملی برابر تایلند گفت: بازی مقدماتی جام ملتهای آسیا را داریم که سه امتیاز دارد و ما باید با تمرکز کامل برابر حریف قرار بگیریم. دو بازی تایلند برابر چین و بحرین را دیده ایم و کاملا برای رویارویی با این تیم آماده هستیم.

در حالی که تیم های آسیایی صعود کرده کی روش در ادامه درباره تفاوت آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران با سایر تیم های آسیایی و تفاوت دیدارهای تدارکاتی این تیم ها با یکدیگر گفت: متاسفانه راجع به این مساله چندین ماه قبل حرف زدم تا توجه ها را جلب کنم. در جلسات با سازمان لیگ سعی کردم توجه همه را جلب کنم و برنامه ای هم تدوین کردم. اکنون نمی توانیم کاری کنیم ولی باید درس بگیریم.

وی ادامه داد: با وجود تفاوتی که وجود دارد هنوز هم برخی معتقدند که وقت داریم. وقت آن است که تصمیمها را اجرا کنیم و تصمیم درست را بگیریم. از حالا حتی یک روز را هم نمی توانم از دست بدهیم. در چند ماه آینده تنها راه آماده سازی تیم ملی به" گذشت" نیاز داریم. همه چیز دست فدراسیون و سازمان لیگ است که تصمیم بگیرد تا برنامه ها را به جلو پیش برود.

کی روش در ادامه در واکنش به انتقادهایی که این روزها درباره فهرست تیم ملی مطرح می شود گفت: از نظرات آگاهم و برایشان احترام قائلم. درباره بازیکنانی که دعوت شدند، می توانم دلایلم را بیان کنم. ۱۷ بازیکن از اردوهای قبل داریم و به افرادی هم فرصت داده شده که خود را نشان دهند. کسانی را دعوت کردم که ریکاوری کنند و مصدومیتشان بهتر شود. یکسری جوان هم دعوت شدند که زیر نظر بگیریم.

وی ادامه داد: بازی تدارکاتی نداشتیم و اردو برگزار نکردیم و من می خواهم در این اردو چند هدف را دنبال کنم. من دوست نداشتم که این طور شود چون درست نیست در یک آن به دنبال پیروزی در سه بازی باشیم.

فردوسی پور در ادامه گفت که برخی بازیکنان که مثلا در فولاد خوب بازی می کنند دعوت نمی شوند اما برخی بازیکنان مصدوم دعوت می شوند و این مساله ممکن است انگیزه بازیکنان باشگاهی را کم کند. او همچنین از کی روش پرسید که قول می دهد که بازیکنان لیگی دیده شوند؟

کی روش پاسخ داد: بله قول می دهم. آن دسته اظهارنظرات را قبول نمی کنم که گاهی غیر محترمانه هستند و به صداقت کاری و حرفه ای بودنم توهین می کنند. بیش از ۹۰ درصد بازی های لیگ را به صورت مستقیم و غیرمستقیم نگاه می کنیم و سعی می کنیم که تصمیم منصفانه بگریم.

وی ادامه داد: مساله دعوت بازیکنان به تیم ملی چیری نیست که هر هفته عوض شود. بازیکنان را به دلیل صدرنشینی تیمشان در لیگ دعوت نمی کنم چون در آن صورت نباید کسانی را که تیمشان در قعر جدول است دعوت شوند. می دانم که فولادی ها نامه اعتراضی به فدراسیون نوشته اند اما این مساله خنده دار است. چندی قبل بختیار رحمانی را دعوت کردم اما به من گفتند که مصدوم است اما دو روز بعد در تیم جوانان بازی کرد! دوست ندارم وارد این بحث ها شوم.

کی روش افزود: باید کسانی را دعوت کنم که هم امروز به آنها نیاز دارم و هم فردا. هیچکدام از بازیکنان تیم ملی کارت ضمانت ندارند و من سعی می کنم فرصت را برای همه کسانی که لیاقت تیم ملی را دارند فراهم کنم اما باید کسانی را دعوت کنم که هارمونی لازم را در تیمم ایجاد کنند.

فردوسی پور در ادامه گفت که به نظر می رسد کی روش بازیکنانی را که به آنها اعتقاد دارد، تحت هر شرایطی حتی در صورت مصدومیت به تیم ملی دعوت می کند. سرمربی تیم ملی ادامه داد: کسانی را دعوت می کنم که معتقدم استعداد کمک به تیم ملی را دارند. اگر کسی را دعوت نکردم برنامه ام این است که برابر تایلند با بازیکنان خاصی انجام دهم و این چالش را در بازیکنانی که نشان دادند استعداد کافی را برای حضور در تیم ملی دارند، ایجاد کنم. پایه های تیم ملی باید حفظ شود چون بعد از گذشت ۲ سال و نیم فقط ۲ هفته برای آماده کردن تیم ملی فرصت دارید باید تعادل تیمی را حفظ کنید. بنابراین کسانی دعوت شدند که در مدت کوتاه آماده سازی بتوانند خود را آماده کنند.

کی روش افزود: تکرار می کنم که کسانی که اکنون در تیم ملی هستند برای حفظ جایگاه خود باید ثابت کنند که لیاقت آن را دارند. این بازیکنان کسانی هستند که می توانند در راه جام جهانی به ما کمک کنند. برای نظر منتقدان احترام قائلم اما وقتی می گویید لیگ را از نزدیک کنترل نمی کنم به من توهین می کنید چون صداقتم را زیر سوال می برید. قول می دهم که دفعه بعد در برنامه شما حاضر نشوم چون با طرح این سوالات به من توهین می کنید.

در ادامه مجری برنامه تاکید کرد که اختلاف نظر همیشه هست. کی روش هم گفت: وقتی منتقدان مسائل درستی را بیان می کنند گوش می دهم و قبول می کنم اما اکنون راجع به این حرف نمی زنیم. اکنون درباره این حرف می زنیم که می گویید مسابقا لیگ را نگاه نمی کنم.

وی ادامه داد: اگر کسی مثل علی کریمی را به تیم ملی دعوت می کنم، برای دلیل خاصی این کار را می کنم چون به عقیده من او توانایی کاملی برای کمک به تیم ملی دارد و همچنین تیم ملی تجربه کافی برای یاد دادن به بازیکنانش ندارد. تجربه در سالیان سال پیدا می شود. کسانی مثل کریمی و نکونام که تجارب بین المللی دارند با بازیکنان بی تجربه ترکیب می شوند، می توانند تجربه خود را با آنها تقسیم کنند.

در ادامه برنامه آماری فراوانی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی از هر یک از تیم های باشگاهی شان داده شد. این آمار نشان می داد که بیشتر بازیکنان دعوت شده از تیم های استقلال و پرسپولیس بودند. کی روش در این باره گفت: حساسیت خاصی برای پیدا کردن بازیکن جدید و دعوت به تیم ملی ندارم. بعد از بررسی مسابقات داخلی و خارجی این بازیکنان را انتخاب کردم. بیش از ۹۰ درصد بازیها را ضبط می کنیم و دوباره تماشا می کنیم. دستیارانم به تمرین تیم ها هم می روند و در پایان از هر بازیکن یک لوح فشرده درست می کنیم و عملکرشان را در یک DVD آنالیز می کنیم.

وی افزود: اکنون ۷ لژیونر داریم. تیم ملی ایران در سال ۲۰۰۶ هشت لژیونر داشت. این مساله در همه جای دنیا هست و طبیعی است. این نوع آمارها اطلاعات غلط به مردم می دهد. همه جای دنیا تیم های ملی روی باشگاه های بزرگتر تمرکز می کند. قبل این که به ایران بیایم اکثر ملی پوشان پرسپولیس در این تیم نبودند. طبیعی است که بهترین بازیکنان در بهترین تیم ها بازی کنند.

وی در این باره هم گفت: بازیکنان لیست یک را ماتریکس A و بازیکنان لیست دوم را ماتریکس B نامیدیم. جهانبخش در لیست ما بود اما در آن زمان اجازه دادیم که در ترکیب تیم جوانان بازی کند. وقتی بازیکنانی با کیفیت جهانبخش داریم با ۶ ماه تمرین در شرایط خوب پیشرفت زیادی می کند. البته می خواستیم او را در اردوی قبلی دعوت کنیم که لغو شد.

کی روش افزود: در تیم ملی شعبده بازی می کنم چون بازیکنان جوانی را به تیم ملی آورده ام که در آینده به آن کمک کنند. اگر من هم مانند کره جنوبی می توانستم هشت بازی تدارکاتی داشته باشم، این بحث ها پیش نمی آمد. من تلاش می کنم که کار خودم را انجام دهم.

وی ادامه داد: وقتی تمرین امروز (دوشنبه) تمام شد و به اتوبوس رفتم دچار سردرد شدم چون همه بازیکنان لیاقت حضور در بازی را دارند. می خواهم از هواداران درخواست کنم که برای تشویق تیم ملی به ورزشگاه بیایند. همچنین می خواهم عید قربان را به همه تبریک بگویم.

کی روش درباره دعوت از سردار آزمون، بازیکن جوان ایرانی که در روبین کازان روسیه بازی می کند هم گفت: از زمانی که آزمون در تیم زیر ۱۹ سال بازی می کرد او را زیر نظر داشتم و خوشحالم که برای بازی به خارج از ایران رفته است. خوب است که استعدادهای جوان ایرانی با رفتن به خارج از کشور تجربه به ذست بیاورند.

وی در ادامه درباره دلیل دعوت از بازیکنان مصدوم به تیم ملی گفت: هدفم از دعوت خسرو حیدری و مهرداد پولادی این بود که از نظر پزشکی آنها را زیر نظر داشته باشم. دعوت آنها به تیم ملی فرصتی بود که مستقیما آنها را زیر نظر داشته باشم و درباره آنها پیش آگاهی داشته باشم. بعد از اروی بعدی تیم ملی می خواهم با دایی، قلعه نویی و مدیارن عامل استقلال ئ پرسپولیس صحبت کنم که ببینیم چطور تیم ملی می تواند به بهبودی این بازیکنان کمک کند. متاسفانه پیش از این مشکلاتی پیش آمده بود.

فردوسی پور از کی روش پرسید که آیا بهتر نبود او به هنگام دعوت از بازیکنان مصدوم، علت آن را هم توضیح می داد؟ افزود: موافقم. این اظهارنظر منصفانه است اما وقتی ۲۸ بازیکن در اردو دارید، با تمام افراد متخصصی که در ایران فوتبال را درک می کنند، فکر کردم همه متوجه این مساله بشوند. حالا که به جام جهانی صعود کردیم و اردوهایی خارج از کشور خواهیم داشت برای دادن اطلاعات بهتر به هواداران قوانین جدیدی برای ایجاد ارتباط بهتر با هواداران و رسانه ها داشته باشیم. با این کار حلوی بسیاری از سوءتفاهم ها را می گیریم.

وی درباره نتیجه دیدار تیم ملی برابر تایلند گفت: در درجه اول باید با طرز تفکر خوب بازی را شروع کنیم. با حمایت هواداران می توانیم حریف را شکست دهیم. می توانیم این پیروزی را با یک گل شروع کنیم و گل های بیشتری بزنیم.

کی روش در ادامه درباره مشکلات سخت افزاری فوتبال ایران گفت: زمین ها و امکانات زیربنایی ما باید بهتر شود. این مساله برای آینده فوتبال ایران مفید است. اگر زمین بهتر باشد، سرعت پاس دادن، دویدن و بازی بدون توپ بیشتر می شود. بعد از جشن صعود به جام جهانی، هواداران توقع دارند که این شادی ادامه داشته باشد بنابراین باید تمام بحث های حاشیه ای اطراف تیم ملی را تمام کنیم. الان وقت مناسبی است که انژی هایمان را کنار هم قرار دهیم و همدل شویم چون آماده سازی خوب می تواند برای فوتبال ایران افتخار بیافریند. این آماده سازی باید درون و بیرون از زمین شکل بگیرد.

وی افزود: فرصت داریم که برنامه خوبی برای آماده سازی برای حضور خوب در جام جهانی داشته باشم اما اکنون باید این کار را بکنیم. مساله دوم این است که باید این کار را خارج از زمین هم انجام دهیم. دستاورد خوبی برای آینده ایجاد شده که باید باعث شود زمین های بهتر، برنامه های آمورزشی بهتر، مربیان بهتر و مسابقات بهتر داشته باشم که برای آینده اماده شویم.

کی روش ادامه داد: بسیار مهم است که فدراسیون، لیگ و دولت نگاهشان را به آینده بیندازند چون جام جهانی ۲۰۱۸ فرداست و برزیل ۲۰۱۴ همین امروز.

وی در ادامه درباره دروازه بانان تیم ملی در جام جهانی گفت: در حال حاضر در لیست ما پنج دروازه بان داریم.

فردوسی پور از کی روش پرسید آیا کسانی که مشکل داشتند هم در لیست او هستند؟ کی روش پاسخ داد: کسانی که در لیست داریم بازیکنانی هستند که در اردو هستند به همراه سوشا و حقیقی.

بار دیگر مجری برنامه پرسید که آیا مهدی رحمتی فرصتی دوباره برای حضور در تیم ملی خواهد داشت که این بار هم سرمربی تیم ملی گفت: من معتقدم مهمترین مساله ای که باید انجام دهم برنامه اماده سازی خوب و بازی های مناسب است که بازیکنان فرصت بازی داشته باشند. کسانی مثل خلیل زاده، انصاری فرد و یعقوب کریمی باید تجربه بین المللی داشته باشندو بختیار رحمانی و محسن مسلمان هم به همین شکل.

وی افزود: تیم ملی استرالیا ۵۶ بازیکن در لیگ های برتر اروپا دارند اما برابر برزیال و فرانسه شش گل خوردند پس ما نمی توانیم ریسک کنیم.

کی روش در پایان درباره پیشنهاد فدراسیون وفتبال ایرلند به او گفت: کسی راجع به این مساله صحبت نکرد. وقتی شما اسمتان را در بین اسامی مربیانی که برای رهبری ایرلند انخاب شده اند می بینید، باعث افتخار است ولی تا جولای ۲۰۱۴ هیچ فکری جز موفقیت تیم ملی ایران ندارم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات