کریمی: من نه داورم که ترس و واهمه ای داشته باشم و نه به جایی وصل هستم اما آیا شما نگفتید که مالک باشگاه از نتایج تیم ناراحت هست و قرار است حبیب کاشانی جایگزین رئیسی کیا شود؟ دایی: دفتر ما یک دفتر ۷۰ - ۸۰ متری است و من هم آنجا بودم.

به گزارش افکارنیوز ، برنامه ۹۰ این هفته به دو بخش عمده تقسیم می شد. بخش اول تحت تاثیر بازی تیم ملی کشورمان مقابل تایلند و بازیکنان تازه وارد اردوی تیم ملی فوتبال بود و بخش دوم بحث های پشت پرده تبانی ها و فساد در فوتبال بود.

* مهرداد بیت آشور: در حیات خانه مان فوتبال را شروع کردم / دوست دارم با آمریکا هم گروه شویم

موضوع اصلی بخش نخست برنامه ۹۰ این هفته پرداختن به فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال بود. به همین منظور، مهرداد بیت آشور امشب نخستین مهمان عادل فردوسی پور بود.

او که به سختی فارسی حرف می زند اما می تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. او ابتدا از اینکه چطور پایش به دنیای فوتبال باز شد حرف زد و گفت: «۴ یا ۵ ساله بودم که فوتبال را در حیات خانه مان شروع کردم. آن زمان دوستانم را به خانه دعوت می کردم. من هیچ کاری را به فوتبال ترجیح نمی دهم. »

او از سال ۲۰۱۰ و به حقیقت پیوستن رویایش حرف زد و گفت: «سال ۲۰۱۰ بود که به سن خوزه پیوستم. خیلی از دوستان و البته خانوده ام می گویند که به من افتخار می کنم. من در دبیرستان بازیساز بودم اما وقتی به کالج رفتم به کارهای دفاعی رو آوردم. آنجا یاد گرفتم که دفاع کردن را بهتر انجام بدهم. الان دیگر می دانم باید چه کار کنم. »

فردوسی پور از او پرسید که چه احساسی از اینکه به ایران آمده است دارد که او گفت: «واقعا خوشحالم. من در آمریکا به دنیا آمدم. الان ۲۶ سال دارم و فقط یک بار در ۵ سالگی به ایران آمده بودم. من رشته تحصیلی ام ارتباطات است و ۴ سال هم هست که دارم در ام ال اس بازی می کنم. ۲ گل در ام ال اس زده ام و پاس گل های زیادی هم داده ام. »

عید نوروز و سنت های اصیل ایرانی. مهرداد خیلی به فرهنگ ایران علاقمند است و در آمریکا این سنت ها را فراموش نمی کند: «من این سنت ها را حفظ کرده ام. نه تنها من بلکه لس آنجلس ۴ میلیون ایرانی دارد و تقریبا همه این سنت ها را اجرا می کنند. »

بیت آشور درباره تمرینات تیم ملی هم گفت: «همه چیز خوب است و من خیلی این جو را دوست دارم. »

شناخت از تیم ملی تایلند و پاسه مهرداد بیت آشور به این سوال فردوسی پور: «من از بازیکنان این تیم" ام پای" را می شناسم. به او اس ام اس دادم اما گفت که مصدوم است و در این بازی حضور ندارد. »

فردوسی پور در این لحظه از او پرسید که آیا" من" خیلی تند حرف می زنم؟ که بیت آشور با خنده گفت: «خیلی تند حرف می زنی آقای فردوسی پور! »

مهرداد با بیان اینکه از بازیکنان تیم ملی خیلی ها را می شناسد گفت: «اشکان دژاگه، حسین ماهینی، علی دایی و خداداد را هم می شناسم. او زمانی در سن خوزه بود و از قبل می شناختمش. »

مصدومیت و عدم حضور در تیم ملی آمریکا مسیر بیت آشور را تغییر داد تا او حالا عضو تیم ملی ایران باشد: «من دو بار به تیم ملی دعوت شدم. یک بار اصلا به من بازی نرسید و یک بار دیگر هم مصدوم شدم. به هر حال حالا خوشحالم که اینجا هستم و می توانم برای تیم ملی ایران بازی کنم. »

بیت آشور که شماره ۳۳ می پوشد در این رابطه هم توضیح می دهد: «عدد ۳ را دوست دارم. در تیم ملی شماره ۲۶ را به من داده اند. نمی دانم می توان ۳ یا ۳۳ را بپوشم اما زیاد فرقی نمی کند. »

او در پایان هم ابراز علاقه کرد که دوست دارد تیم ملی در جام جهانی با آمریکا هم گروه شود.

* دانیل داوری: نمی دانم چرا اینجا همه به من می گویند دانیال ؛ بلدم بگویم در براینشوایگ زندگی می کنم!

دانیل داوری از توان منحصر به فردش در یادگیری زبان فارسی را گفت. این در ۴ جلسه کلاس فشرده ۳ کلمه فارسی یاد گرفته است و گناه زبان بلد نبودنش به گردن پدرش است!

دانیل داوری از روزهای حضور در لیگ آلمان و تیم ملی ایران گفت. عادل با او از صعود براینشوایگ به بوندس لیگا آغاز شد که داوری گفت: «فصل قبل ما سال خیلی خوبی را داشتیم و همه خیلی خوشحال شدیم که به بوندسلیگا صعود کردیم. »

اما روزهای خوش براینشوایگ در بوندس لیگای دو در بوندس لیگای یک تداوم نداشته. دانیل در این باره می گوید: «بله مطمئنا ما شروع سختی داشتیم. برای اینکه وقتی از دسته پایین تر می آیی خیلی سخت است که با تیم های بزرگ رقابت کنی. ولی خیلی امید دارم که بتوانیم روند خوب مان در چند بازی گذشته را ادامه بدهیم. در دو یا سه بازی اخر مان روند تیم بهتر شده است و می توان این روند را بهتر کرد. »

او درباره بازی هایش برای تیم آلمانی هم گفت: «من بیشترین تلاشم را می کنم که بتوانم به تیم کمک کنم و امیدوارم که فرصت بازی هم داشته باشم. »

فردوسی پور درباره عدم توانایی داوری در تکلم فارسی پرسید که او گفت: «من تلاش می کنم که بتوانم فارسی را یاد بگیرم. برایم کمی سخت است، چون آنجا خیلی فارسی حرف نمی زدم اما الان ۴ جلسه است که رفتم کلاس زبان فارسی. چند کلمه ای هم همان طور که ابتدای آمدنم گفتم، بلدم حرف بزنم. سلام، خداحافظ، چطوری و… »

که عادل با شنیدن این حرف گفت: «یعنی واقعا بعد از ۴ جلسه همین ۳ کلمه را بلدی؟ » او با خنده این را پرسید که گلر جدید تیم ملی گفت: «غیر از سلام و خداحافظ یک جمله هم بلد هستم: من دارم در براینشوایگ زندگی می کنم! »

او سپس با خنده ادامه داد: «تقصیر پدرم بود که با من فارسی حرف نزده این زبان را یاد بگیرم. » او که مادری لهستانی دارد در خانه چون مادرش فارسی نمی دانسته، به ناچار فارسی هم حرف نمی زده. »

دانیل که در ۱۰ سالگی به ایران هم آمده بود عکس هایی از حضورش در ایران را برای عادل فردوسی پور آورده بود گفت: «من ۱۰ سالم بود که آمدم ایران. خانواده ام همه دور هم جمع بود و به مسافرت رفتیم. این را به خوبی یادم هست که آمدیم ایران. »

او سپس درباره عکس های هندبالش گفت: «مدتی هم هندبال بازی می کردم. در هندبال هم من درون دروازه بودم. اما فوتبال برایم همیشه جذابیت بیشتری داشت و همین باعث شد که بیایم و به جای هندبال، فوتبال بازی کنم. »

او سپس از روزهای نوجوانی اش گفت: «تا جایی که یادم هست در نوجوانی ۴ جلسه در هفته تمرین می کردم و بعد به تیم ماینتس رفتم. آنجا در تیم جوانان بازی می کردم. مربی ما آنجا یورگن کلوب بود که خیلی کارش را دوست داشتم. او خیلی چیزها به من یاد داده است. بعد هم که آمدم به براینشوایگ. تیم ما براینشوایگ فصل قبل عالی بود. در زمان صعودش با تیم های دیگر، تفاوت امتیازی زیادی داشت و خیلی زود صعود کردیم و جشن باشکوهی هم گرفتیم. »

سئوال بعدی فردوسی پور از او این بود که چرا در بازی با کویت بازی نکرد و دانیل جواب داد: «این مسئله ای نیست که درباره اش حرف بزنم. این تصمیمی بودکه سرمربی تیم ملی گرفت. »

او چرا در ۳ بازی آخر با تیم ملی نبود؟ او در این باره می گوید: «من برای ۳ بازی آخر تیم ملی مصدومیت زانو داشتم و متاسفانه به آن بازی ها نرسیدم. خیلی دوست داشتم بیایم اما مصدومیت کار دستم داد. »

او در بخشی از حرف هایش هم گفت: «اسم من دانیل هست اما نمی دانم چرا اینجا همه به من می گویند دانیال! »

* توضیحات کی روش در خصوص بازی تایلند و عقب ماندن از ژاپن و کره

کارلوس کی روش درباره دیدار فردای تیم ملی برابر تایلند گفت: «بازی مقدماتی جام ملت های آسیا را داریم که سه امتیاز دارد و ما باید با تمرکز کامل برابر حریف قرار بگیریم. دو بازی تایلند برابر چین و بحرین را دیده ایم و کاملا برای رویارویی با این تیم آماده هستیم. »

در حالی که تیم های آسیایی صعود کرده کی روش در ادامه درباره تفاوت آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران با سایر تیم های آسیایی و تفاوت دیدارهای تدارکاتی این تیم ها با یکدیگر گفت: «متاسفانه راجع به این مساله چندین ماه قبل حرف زدم تا توجه ها را جلب کنم. در جلسات با سازمان لیگ سعی کردم توجه همه را جلب کنم و برنامه ای هم تدوین کردم. اکنون نمی توانیم کاری کنیم ولی باید درس بگیریم. »

وی ادامه داد: «با وجود تفاوتی که وجود دارد هنوز هم برخی معتقدند که وقت داریم. وقت آن است که تصمیم ها را اجرا کنیم و تصمیم درست را بگیریم. از حالا حتی یک روز را هم نمی توانم از دست بدهیم. در چند ماه آینده تنها راه آماده سازی تیم ملی به گذشت نیاز داریم. همه چیز دست فدراسیون و سازمان لیگ است که تصمیم بگیرد تا برنامه ها را به جلو پیش برود. »

کی روش در ادامه در واکنش به انتقادهایی که این روزها درباره فهرست تیم ملی مطرح می شود گفت: «از نظرات آگاهم و برایشان احترام قائلم. درباره بازیکنانی که دعوت شدند، می توانم دلایلم را بیان کنم. ۱۷ بازیکن از اردوهای قبل داریم و به افرادی هم فرصت داده شده که خود را نشان دهند. کسانی را دعوت کردم که ریکاوری کنند و مصدومیتشان بهتر شود. یکسری جوان هم دعوت شدند که زیر نظر بگیریم. »

وی ادامه داد: «بازی تدارکاتی نداشتیم و اردو برگزار نکردیم و من می خواهم در این اردو چند هدف را دنبال کنم. من دوست نداشتم که این طور شود چون درست نیست در یک آن به دنبال پیروزی در سه بازی باشیم. »

* کی روش، فردوسی پور را تهدید کرد؛ دیگر به برنامه ات نمی آیم

در جریان مصاحبه فردوسی پور با سرمربی تیم ملی، مجری ۹۰ اعلام کرد که اهالی فوتبال معتقدند کی روش بازی های لیگ را زیر نظر نگرفته است و به همین دلیل خیلی ها که در تیم هایشان بازی نکرده اند دعوت شده اند. فردوسی پور گفت که برخی بازیکنان که مثلا در فولاد خوب بازی می کنند دعوت نمی شوند اما برخی بازیکنان مصدوم دعوت می شوند و این مساله ممکن است انگیزه بازیکنان باشگاهی را کم کند.

کارلوس کی روش به شدت از این سوال عصبانی شد و گفت: «اینکه عنوان کنید من لیگ را زیرنظر ندارم یک توهین به من است و صداقت مرا زیر سوال می برد. با این سوالی که پرسیدید باید بگویم دفعه آینده در برنامه شما شرکت نخواهم کرد. »

فردوسی پور پس از این اظهارات تلاش کرد اینگونه القا کند که سوءتفاهم شده و منظور وی زیر سوال بردن صداقت کی روش نبوده است. او همچنین از کی روش پرسید که قول می دهد که بازیکنان لیگی دیده شوند؟

کی روش پاسخ داد: «بله قول می دهم. آن دسته اظهارنظرات را قبول نمی کنم که گاهی غیر محترمانه هستند و به صداقت کاری و حرفه ای بودنم توهین می کنند. بیش از ۹۰ درصد بازی های لیگ را به صورت مستقیم و غیرمستقیم نگاه می کنیم و سعی می کنیم که تصمیم منصفانه بگریم. »

وی ادامه داد: «مساله دعوت بازیکنان به تیم ملی چیری نیست که هر هفته عوض شود. بازیکنان را به دلیل صدرنشینی تیمشان در لیگ دعوت نمی کنم چون در آن صورت نباید کسانی را که تیمشان در قعر جدول است دعوت شوند. »

* لجبازی، دلیل حذف نام بختیار رحمانی؛ اعتراض کتبی فولادی ها خنده دار است

کارلوس کی روش سرانجام به انتقاد فولادی ها از دعوت نشدن بازیکنان شان به تیم ملی پاسخ داد. او که در این مدت حرف های زیادی را از فولادی ها شنیده درباره اینکه چرا بختیار رحمانی به تیم ملی فراخوانده نشده است، گفت: «در یکی از اردوهای قبلی من از بختیار رحمانی دعوت کردم اما او نیامد. او به من گفت مصدوم است. من هم پذیرفتم اما دیدم فردای آن روز برای تیم ملی زیر ۲۲ سال ما به میدان رفت! »

نکته عجیب در این حرف کی روش این بود که این مسئله به هماهنگی بین تیم های ملی بزرگسالان و امید هم برمی گردد.

کی روش در ادامه، درباره نامه اعتراض آمیز فولاد به فدراسیون هم اظهار نظر کرد و گفت: «با توجه به این رفتار این نامه خنده دار است. »

کی روش عقیده دارد، کیفیت بازیکنان برای دعوت آنها مهم است نه جایگاه تیم. او گفت: «پس اگر ملاک صدرنشینی باشد، از تیم آخر جدول کسی نباید دعوت شود. »

* کی روش لیگ را مشاهده می کند؛ عمودی و افقی

یکی از مهم ترین اقداماتی که کی روش در آنالیز بازی ها انجام می دهد تماشای ۹۰ درصد بازی ها و البته هایلایت کردن بازی بازیکنان تیم ملی است. او گفت: «ما دو جور فیلم داریم یکی فیلم خود بازی ها و نکته دیگر فیلم هایی که اختصاصا به یک بازیکن تعلق دارند مثلا محمدرضا خلعتبری که ما سی دی نمایش های مختلف او را داریم؛ یعنی هم افقی بازیکنان را نگاه می کنیم و هم عمودی. » کی روش با این جمله از عملکرد همکاران و آنالیزورهایش دفاع کرد.

او همچنین درباره سلیقه اش از دعوت بازیکنان تیم ملی هم گفت: «بازیکنان بزرگ به تیم های بزرگ می روند و من اشکالی در این نمی بینم که اکثر بازیکنانم را از استقلال، پرسپولیس و سپاهان انتخاب کنم. »

وی افزود: «اکنون ۷ لژیونر داریم. تیم ملی ایران در سال ۲۰۰۶ هشت لژیونر داشت. این مساله در همه جای دنیا هست و طبیعی است. این نوع آمارها اطلاعات غلط به مردم می دهد. همه جای دنیا تیم های ملی روی باشگاه های بزرگتر تمرکز می کند. قبل این که به ایران بیایم اکثر ملی پوشان پرسپولیس در این تیم نبودند. طبیعی است که بهترین بازیکنان در بهترین تیم ها بازی کنند. »

* پرده برداری از سیستم انتخاب بازیکن؛ ماتریس A و ماتریس B

کی روش در پاسخ به سوالی درباره چرایی دعوت از علیرضا جهانبخش گفت: «ما در تیم ملی تعدادی بازیکن داریم که پایه تیم هستند و ماتریس A ما را تشکیل می دهند و تعداد از بازیکن هم در مرز دعوت به تیم ملی هستند که ماتریس B ما قرار دارند. جهانبخش بسیار نزدیک به ماتریس A بود و ما می خواستیم او را در اردوهای قبلی دعوت کنیم اما ترجیح دادیم او به تیم زیر ۲۲ سال کمک کند. »

بنابراین فهرست کی روش برای تیم ملی احتمال شامل ۵۰ نفر است ما بازیکنانی که شرایط مناسب و البته درخشش مداوم و کیفیت لازم را از خود نشان بدهند. به ماتریس بالاتر صعود می کنند و البته برعکس بازیکنانی که دچار افت فنی بشوند به ماتریس B سقوط خواهند کرد، اتفاقی که درباره کریم انصاری فرد افتاد اما او دوباره به ماتریس A برگشت.

کی روش فراموش نکرد که در پایان صحبت هایش در مورد جهانبخش بگوید: «البته حضور او در تیم ان ای سی هلند و تمرین او در فوتبال اروپا تاثیر مهمی در شکل و کیفیت بازی او گذاشته و وی را تبدیل به بازیکن بهتری کرده است. » که این جمله کی روش طعنه ای به مربیان فوتبال ایران بود.

* دفاع تمام قد کی روش از دعوت شدگان؛ مصدوم و غیر مصدوم

کی روش افزود: «در تیم ملی شعبده بازی می کنم چون بازیکنان جوانی را به تیم ملی آورده ام که در آینده به آن کمک کنند. اگر من هم مانند کره جنوبی می توانستم هشت بازی تدارکاتی داشته باشم، این بحث ها پیش نمی آمد. من تلاش می کنم که کار خودم را انجام دهم.

وی ادامه داد: وقتی تمرین امروز (دوشنبه) تمام شد و به اتوبوس رفتم دچار سردرد شدم چون همه بازیکنان لیاقت حضور در بازی را دارند. می خواهم از هواداران درخواست کنم که برای تشویق تیم ملی به ورزشگاه بیایند. همچنین می خواهم عید قربان را به همه تبریک بگویم. »

کی روش درباره دعوت از سردار آزمون، بازیکن جوان ایرانی که در روبین کازان روسیه بازی می کند هم گفت: «از زمانی که آزمون در تیم زیر ۱۹ سال بازی می کرد او را زیر نظر داشتم و خوشحالم که برای بازی به خارج از ایران رفته است. خوب است که استعدادهای جوان ایرانی با رفتن به خارج از کشور تجربه به دست بیاورند. »

وی در ادامه درباره دلیل دعوت از بازیکنان مصدوم به تیم ملی گفت: «هدفم از دعوت خسرو حیدری و مهرداد پولادی این بود که از نظر پزشکی آنها را زیر نظر داشته باشم. دعوت آنها به تیم ملی فرصتی بود که مستقیما آنها را زیر نظر داشته باشم و درباره آنها پیش آگاهی داشته باشم. بعد از اروی بعدی تیم ملی می خواهم با دایی، قلعه نویی و مدیارن عامل استقلال و پرسپولیس صحبت کنم که ببینیم چطور تیم ملی می تواند به بهبودی این بازیکنان کمک کند. متاسفانه پیش از این مشکلاتی پیش آمده بود. »

فردوسی پور از کی روش پرسید که آیا بهتر نبود او به هنگام دعوت از بازیکنان مصدوم، علت آن را هم توضیح می داد؟ افزود: «موافقم. این اظهارنظر منصفانه است اما وقتی ۲۸ بازیکن در اردو دارید، با تمام افراد متخصصی که در ایران فوتبال را درک می کنند، فکر کردم همه متوجه این مساله بشوند. حالا که به جام جهانی صعود کردیم و اردوهایی خارج از کشور خواهیم داشت برای دادن اطلاعات بهتر به هواداران قوانین جدیدی برای ایجاد ارتباط بهتر با هواداران و رسانه ها داشته باشیم. با این کار حلوی بسیاری از سوءتفاهم ها را می گیریم. »

وی درباره نتیجه دیدار تیم ملی برابر تایلند گفت: «در درجه اول باید با طرز تفکر خوب بازی را شروع کنیم. با حمایت هواداران می توانیم حریف را شکست دهیم. می توانیم این پیروزی را با یک گل شروع کنیم و گل های بیشتری بزنیم. »

کی روش در ادامه درباره مشکلات سخت افزاری فوتبال ایران گفت: «زمین ها و امکانات زیربنایی ما باید بهتر شود. این مساله برای آینده فوتبال ایران مفید است. اگر زمین بهتر باشد، سرعت پاس دادن، دویدن و بازی بدون توپ بیشتر می شود. بعد از جشن صعود به جام جهانی، هواداران توقع دارند که این شادی ادامه داشته باشد بنابراین باید تمام بحث های حاشیه ای اطراف تیم ملی را تمام کنیم. الان وقت مناسبی است که انژی هایمان را کنار هم قرار دهیم و همدل شویم چون آماده سازی خوب می تواند برای فوتبال ایران افتخار بیافریند. این آماده سازی باید درون و بیرون از زمین شکل بگیرد. »

وی افزود: «فرصت داریم که برنامه خوبی برای آماده سازی برای حضور خوب در جام جهانی داشته باشم اما اکنون باید این کار را بکنیم. مساله دوم این است که باید این کار را خارج از زمین هم انجام دهیم. دستاورد خوبی برای آینده ایجاد شده که باید باعث شود زمین های بهتر، برنامه های آمورزشی بهتر، مربیان بهتر و مسابقات بهتر داشته باشم که برای آینده اماده شویم. »

کی روش ادامه داد: «بسیار مهم است که فدراسیون، لیگ و دولت نگاهشان را به آینده بیندازند چون جام جهانی ۲۰۱۸ فرداست و برزیل ۲۰۱۴ همین امروز. »

* رحمتی شانسی برای جام جهانی نخواهد داشت؟

وی در ادامه درباره دروازه بانان تیم ملی در جام جهانی گفت: «در حال حاضر در لیست ما پنج دروازه بان داریم. »

فردوسی پور از کی روش پرسید آیا کسانی که مشکل داشتند هم در لیست او هستند؟ کی روش پاسخ داد: «کسانی که در لیست داریم بازیکنانی هستند که در اردو هستند به همراه سوشا و حقیقی. »

بار دیگر مجری برنامه پرسید که آیا مهدی رحمتی فرصتی دوباره برای حضور در تیم ملی خواهد داشت که این بار هم سرمربی تیم ملی گفت: «من معتقدم مهمترین مساله ای که باید انجام دهم برنامه آماده سازی خوب و بازی های مناسب است که بازیکنان فرصت بازی داشته باشند. کسانی مثل خلیل زاده، انصاری فرد و یعقوب کریمی باید تجربه بین المللی داشته باشندو بختیار رحمانی و محسن مسلمان هم به همین شکل. »

وی افزود: «تیم ملی استرالیا ۵۶ بازیکن در لیگ های برتر اروپا دارند اما برابر برزیال و فرانسه شش گل خوردند پس ما نمی توانیم ریسک کنیم. »

* خوشحالی کی روش از پیشنهاد ایرلند

کی روش در پایان درباره پیشنهاد فدراسیون وفتبال ایرلند به او گفت: «کسی راجع به این مساله صحبت نکرد. وقتی شما اسمتان را در بین اسامی مربیانی که برای رهبری ایرلند انتخاب شده اند می بینید، باعث افتخار است ولی تا جولای ۲۰۱۴ هیچ فکری جز موفقیت تیم ملی ایران ندارم. »

* حمله ناگهانی و مستقیم پنجعلی به شیرینی

محمد پنجعلی پیشکسوت سابق فوتبال پرسپولیس که یکی از مدیران میانی این باشگاه است و حکم سرپرستی اش توسط مدیرعامل باشگاه نقض شد، در گفتگویی از سعید شیرینی سرپرست پرسپولیس و خوابیدنش در دربی انتقاد کرد.

او گفت: «در حالی که همه ایران بیدار بودند ایشان به چرت فرو رفت و اتفاقا چرت مرغوبی هم زد که این اصلا صحیح نبود. »

پنجعلی همچنین گفت: «بهتر است پرسپولیس از یک پیشکسوت برای این پست استفاده کند. » با توجه به این حمله ناگهانی و مستقیم باید در انتظار پاسخ سعید شیرینی بود.

* ورود به بحث تبانی با پخش چند گزارش

بخش دوم برنامه ۹۰ به مسائل مطرح شده اخیر در خصوص پشت پرده و فساد در فوتبال ایران اختصاص داشت. ریشه اصلی مسائل پشت پرده و فساد در فوتبال به بازی راه آهن و آلومینیوم هرمزگان فصل پیش اختصاص داشت. محسن قهرمانی داور آن بازی بود و تیم راه آهن در آن بازی دو بر یک به پیروزی رسید.

در گزارش هایی که از قبل حاضر شده بود، مشخص شد این مسعود اکبری، عکاس باشگاه راه آهن بوده که با علی دایی و بهمن دهقان و مولایی مشکلاتی داشته و او پول محسن قهرمانی را به حساب خانمی در مشهد ریخته.

علی دایی اعتقاد داشت که کادر فنی راه آهن در فصل گذشته ارتباطی با مسائل پشت پرده نداشته و کادر مدیریتی و عکاس باشگاه راه آهن در این خصوص مرتکب تخلف شده اند.

مهدی تارتار سرمربی پیشین راه آهن نیز هرگونه ارتباط کادر فنی زمان خود با داوران را رد کرد.

مسعود اکبری عکاس باشگاه راه آهن نیز عنوان کرد: «پولی که از بازیکنان و کادر فنی تیم راه آهن جمع می کردم طبق دستور مولایی بدنساز تیم راه آهن به حساب یک خانم در مشهد واریز می کردم. » ولی مولایی این داستان را به شدت تکذیب کرد.

علیرضا علیپور دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه ای از پیگیری پرونده مذکور به صورت جدی و با دقت خبر داد. وی همچنین در خصوص برخورد با داوران متخلف در آن زمان گفت: «در همان زمان ما اسامی ۷ داور را به کمیته داوران به عنوان متخلف اعلام کردیم فکر می کنم در همان زمان محسن قهرمانی دو ماه محروم شد. »

محمدرضا مامانی بازیکن پیشین تیم فوتبال راه آهن گفت: «مسعود اکبری عکاس باشگاه راه آهن ۵ میلیون تومان به عنوان قرض از من دریافت کرد اما پس از مدتی برای دریافت این پول مراجعه کردم که اکبری به من گفت: " قرار بود نیم فصل از تیم جدا شوی اما من با دایی صحبت کردم و جداییت منتفی شد بنابراین این ۵ میلیون تومان شیرینی شما به من باشد. " » اما مسعود اکبری عکاس باشگاه راه آهن این موضوع را تکذیب کرد.

بهمن دهقان مشاور دایی متهم به زدن سیلی به صورت عکاس باشگاه راه آهن بود که این موضوع را تکذیب کرد.

* بحث بی فایده علی دایی و رئیسی کیا

علی دایی در ادامه در دفاع از بدنساز تیمش روی خط تلفنی برنامه ۹۰ آمد و در مکالمه همزمان با مدیرعامل راه آهن، خیلی واضح توپ را به زمین مدیر راه آهن و کارکنان آنها انداخت.

رئیسی کیا وقتی دید نمی تواند جلوی دایی را بگیرد، بحث را عوض کرده و گفت: «حالا تمامی مشکلات بازی سپاهان و پرسپولیس افتاده گردن عکاس ما؟ غش کردن قهرمانی در آن بازی چه ربطی به ما دارد. »

رئیسی کیا در صحبت های خود گفت: «نمی دانم چرا مسائل پشت پرده داوری بازی سپاهان و پرسپولیس به اینجا ارتباط پیدا کرده است؟ اگر قرار به غش کردن به طرفی است باید مدیرعامل تراکتورسازی نیز برای بازی تیمشان با پرسپولیس و اتفاقات آن خواستار رسیدگی به این موضوع باشد. در خصوص کنار گذاشته شدن اکبری عکاس باشگاه نیز باید این را بگویم که ما به خاطر حفظ آرامش تیم و درگیری که اکبری با دهقان داشت او را به صورت موقت از تیم کنار گذاشتیم. اگر تمامی مشکلات و مسائل پشت پرده داوری در ارتباط با اکبری است چرا در این فصل پیشنهادی به ما نمی شود و اکنون تیم ما در این وضعیت قرار دارد؟ »

علی دایی در این صحبت ها بارها به فردوسی پور متذکر شد که چرا نمی گذارد او بازجویی اش را از رئیسی کیا ادامه دهد!

* بحث داغ و ۳ نفره دایی، کریمی و مولایی

- مرتضی کریمی (داور بازنشسته و واسطه قهرمانی) : «در ۳۰ شهریور حاتم و مولایی دنبال این بودند که قهرمانی تخلف کرده است یا خیر؟ من در حال تمرین در ورزشگاه پاس بودم که اطرافیان شما با من تماس گرفتند و گفتند بیایم دفتر شما تا قضییه قهرمانی را جمع کنیم. من که در حال آمدن به آنجا بودم بارها با قهرمانی تماس گرفتم که موفق به صحبت با وی نشدم. در دفتر شما (خطاب به علی دایی) ، مولایی، حاتم، دختر کوچولوی شما، دهقان و یک فرد بهزاد نامی بود که شما در آنجا به مولایی پرخاش کردید. شما در آنجا گفتید که حتی مدیرعامل راه آهن را می خواهید عوض کنید؛ مولایی که مربی بدنساز تیم است چرا قبل از یکی بازی های راه آهن فصل گذشته یک ساعت قبل از بازی اصرار داشت که اکبری پول را به حساب یک خانم در مشهد واریز کند و حتی یکی از نزدیکان دایی بارها و بارها پیگیر این موضوع بود؟ آقای دایی شما که می گویید داوری من در دربی و قبول نکردن گل محمد نوری در آن بازی مشکوک بوده یعنی که من با استقلالی ها زد و بند کردم و شما به استقلال نیز تهمت زدید. »

- مولایی (بدنساز پرسپولیس) : مگر تیم کادر فنی نداشته که همه چیز را به من نسبت می دهند چرا من باید این کار را می کردم؟ خوشبختانه در تیم ما دوربین تمامی اتفاقات را ضبط می کرد و می توانید از طریق آن به اصل واقعیت پی ببرید.

- اکبری (عکاس راه آهن) : الان تمام مشکلات داوری فوتبال ایران و مشکلات داوری بازی سپاهان و پرسپولیس به من مرتبط می شود. قبل از بازی ما مولایی یک برگه به من داد که در آن یک شماره حساب نوشته شده بود و به من گفت این شماره حساب یک خانم است در مشهد که باید ۲ میلیون تومان به حساب وی واریز شود. ضمن اینکه چرا باید در تاریخ ۳۱ شهریور آقای دهقان با من تماس بگیرد و بگوید کمی و کسری نداری؟ و چرا پیش ما نمی آیی؟ و در خواست شماره حساب آن خانم را از من کردند.

- دهقان (مشاور دایی) : می گویند که من گفته ام که حبیب کاشانی را می خواهم مدیرعامل راه آهن کنم؟ این موضوع کاملا دروغ است.

- کریمی: من نه داورم که ترس و واهمه ای داشته باشم و نه به جایی وصل هستم اما آیا شما نگفتید که مالک باشگاه از نتایج تیم ناراحت هست و قرار است حبیب کاشانی جایگزین رئیسی کیا شود؟

- دایی: دفتر ما یک دفتر ۷۰ - ۸۰ متری است و من هم آنجا بودم.

- کریمی: شما در آنجا دخترتان حضور داشت و می خواست با ماژیک روی دیوار خط خطی کند و شما حواستان به او بود.

- دایی: من یعنی گوشم نمی شنود؟

- کریمی: حتی به من گفتند که به پرسپولیس بروم اما گفتم که به دلیل دربی نمی توانم این کار را بکنم حتی گفتند اگر به شموشک هم برویم شما را می بریم.

- دایی: تمام صحبت های کریمی خیلی هایش را قبول ندارم اما خواهش می کنم آخر این برنامه را یک بار دیگر مرور کنید.

- کریمی: شما به من نگفتید اما آقای دهقان بارها به من این حرف را گفتند.

- دایی: به علی دایی نمی توانند چیزی را بچسبانند اما سیاست آقایان این است که به دور و بری های من این مسائل را بچسابنند اما من نمی گذارم این موضوع به وقوع بپیوندد.

* نظرسنجی برنامه ۹۰

پرسش نظرسنجی ۹۰ این بود که نتیجه بازی ایران و تایلند چیست؟ ۱- برد با بیش از ۲ گل. ۲- برد با بیش از ۱ گل. ۳- برد بایک گل ۴- مساوی ۵- برد تایلند، که در پایان، نزدیک ۴۰ درصد به گزینه ۱،۳۷ درصد به گزینه ۲،۱۸ درصد به گزینه ۳ و ۵ درصد مابقی گزینه های دیگر را برگزیدند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات