در ماه مبارک رمضان بود که هنگام پخش مسابقات فوتبال، زیرنویسی با مضمون فراخوان عمومی آزمون گزارشگری تحت عنوان مسابقه «آقای گزارشگر» روی آنتن شبکه سه سیما رفت. قرار بود علاقمندان به این حرفه در سایت TV۳ ثبت نام کنند.

به گزارش افکارنیوز ، در ماه مبارک رمضان بود که هنگام پخش مسابقات فوتبال، زیرنویسی با مضمون فراخوان عمومی آزمون گزارشگری تحت عنوان مسابقه «آقای گزارشگر» روی آنتن شبکه سه سیما رفت. قرار بود علاقمندان به این حرفه در سایت TV۳ ثبت نام کنند؛ ثبت نامی که نه محدودیت سنی داشت و نه تحصیلی. حدودا دو ماه بعد از این فراخوان، گروه ورزش شبکه از متقاضیان خواست تا از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ مهر از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ شب خودشان ربرای شرکت در آزمون به محل برگزاری واقع در برج آزادی برسانند. البته به دلیل ثبت نام جمع کثیری از متاقضیان تهرانی، دو روز آخر به این استان اختصاص داده شد.

گپ و گفت با شرکت کنندگان

ساعت ۸ صبح شرکت کنندگان که تعدادشان (در آنلحظه) به بیش از ۶۰ نفر می رسید، پس از دریافت کارتشان منتظر تشریف فرمایی آقایان گزارشگر بودند. افرادی که هر کدام به نوعی از محل کار یا دانشگاه شان مرخصی گرفته بودند تا شانس خود را برای عادل فردوسی پور شدن امتحان کنند. فرصت را مغتنم شمردیم و با بچه های علاقمند به این حرفه گپی زدیم. همه بدون استثنا از سبک گزارشگری عادل فردوسی پور تمجید می کردند. برخی هم از بین گزارشگران نسل جدید، محمدرضا احمدی را پدیده این حرفه می دانستند.

گزارش های سرهنگ علیفر و جواد خیابانی هم همچنان با انتقادات زیادی همراه است. یکی، دو نفر بودند که حتی اذعان داشتند. اگر روی استعدادها سرمایه گذاری شود، از همین جمعیت حتی گزارتشگرانی بهتر از عادل هم بیرون می آیند اما همگی متفق القول روی یک نکته اتفاق نظر داشتند. آن هم اینکه برگزاری چنین فراخوان هایی نه تنها در بخش فوتبال، بلکه در حیطه های فرهنگی، هنری بهترین فرصت را در اختیار مردم عامه جامعه قرار می دهد که بدون آشنا و پارتی توانایی های خودشان را نشان بدهند. نظری که در پایان باز هم دستخوش تغییر شد. در این بین پسربچه ای توجه ما را به خودش جلب کرد که تنها ۱۱ سال داشت. جالب اینجا بود که نام همه گزارشگران را می دانست و از علاقه اش به عادل می گفت.

شرکت کنندگان منتظر ورود داوران

مشغول صحبت با متقاضیان بودیم که استاد خیابانی با یک ساعت و ۴۵ دقیقه تاخیر وارد محوطه شد. عقربه های ساعت عدد ۱۰ را به ما نشان می داد که همه چیز شکل رسمی به خود گرفت. جواد خیابانی به همراه زندی فر، مجری شبکه سه و همچنین محمدیان، تهیه کننده برنامه وارد سالن آمفی تئاتر برج شدند تا توضیحات اصلی را ارائه دهند. چهره خواب آلود آقا جواد زندی فر بیش از هر چیز جلب توجه می کرد و معلوم بود آنها هم از استرس مسابقه شب تا صبح چشم روی هم نگذاشتند!

نحوه آزمون

شیوه آزمون بدین ترتیب بود که در مرحله اول به هر نفر تنها دو دقیقه برای گزارش زمان می رسید. مزدک میرزایی، پیمان یوسفی، محمدرضا احمدی، جواد خیابانی، زندی فر و والاپور ماموریت داشتند از متقاضیان تست بگیرند که البته مزدک و پیمان در روزهای قبل حضور پررنگی داشتند و همچنان عادل علاقه ای برای چنین برنامه هایی نداشت. در این مرحله فرد باید صحنه های حساس ادیت شده بازی را گزارش می کرد که آن هم به انتخاب گزارشگران بود.

با اینکه تاکید شده بود در مرحله اول فقط کیفیت صدا و میزان توانمندیشان در این امر مطرح است و دانستن نام بازیکن اهمیت ندارد اما بعضی گزارشگران باز هم سلیقه ای عمل کرده و معیار خودشان را داشتند. محل آزمون در کتابخانه برج آزادی بود. خیابانی و زندی فر هر کدام در یک سمت کتابخانه با لپ تاپ شان مشغول تست گیری بودند. جایی که خیلی ایده آل نبود و بعضا صدای گزارش افراد با یکدیگر تداخل پیدا می کرد اما پس از عبور از این مرحله، متقاضیان در مرحله دوم باید رو در روی هادی طباطبایی (که این روزها یک پای کارشناسی های شبکه سه است) و محمدرضا احمدی قرار می گرفتند تا اطلاعات فوتبالی شان مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مرحله با پخش تصاویری از مسابقات خاص سه، چهار سال اخیر از شرکت کننده درخواست می شد تا آمار تیم ها، نام بازیکن و کلا هر آنچه اطلاعات دارد را بازگو کند.

احمدی سختگیر والاپور صمیمی

جواد خیابانی پس از دو ساعت حضور در مجموعه، ساعت ۱۲ جای خودش را به محمدرضا احمدی داد. حوالی عصر بود که والاپور به برج آمد تا احمدی با خیالی آسوده مرحله دوم را اجرا کند اما سختگیری محمدرضا احمدی در مرحله اول، صدای بعضی مخاطبان را درآورد، به طوری که تقریبا از هر ۲۰ نفر، تنها یک شخص جواز صعود به مرحله دوم را پیدا می کرد. حتی کار به جایی رسیده بود که شرکت کنندگان تلاش می کردندتا در کنار زندی فر تست بدهند ولی در نقطه مقابل برخی شرکت کنندگان از نحوه برخورد والاپور به نیکی یاد کردند.

«آقای گزارشگر» فقط برای سرگرمی

در حالی که در سایت شبکه سه، هدف گروه ورزش جذب استعدادهای گزارشگری بود اما در عمل چنین چیزی دیده نمی شد چرا که در بین قبول شده ها افراد کمتر از ۱۵ سال یا بالای ۴۰ سال هم به چشم می خورد. در ضمن عنوان شده بود هر شخصی که بازی را به زبان های عربی، ترکی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی گزارش کند از شانس بیشتری برای صعود به مرحله بعد برخوردار خواهد بود.

قرار بوده «آقای گزارشگر» گامی در جهت پیشرفت این حرفه بردارد اما به نظر این مسابقه قصد سرگرم مخاطبان شبکه سه را دارد. درست مشابه مسابقه بازیگری «چهار، سه، دو، یک» که از شبکه چهار پخش می شود؛ مسابقه ای که با حضور افراد آماتور روی آنتن رفته و حتی بعضا صدای هیات داوری این برنامه را هم درآورده است. در هر صورت باید منتظر ماند و دید «گیم شوی» آقای گزارشگر چه بازخوردی خواهد داشت. گفته می شود این برنامه قرار است در نوروز روی آنتن برود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات