مروری بر عملکرد مربیان لیگ برتر فوتبال؛

لوکا بوناچیچ یکی از مربیانی است که اگر چه در فوتبال ما به بد اخلاق معروف است اما با توجه به روحیاتش بسیار دوست داشتنی است.

به گزارش افکارنیوز ، لوکا بوناچیچ در ۲ مارس ۱۹۵۵ در کشور کرواسی و شهری به نام اشپلیت به دنیا آمد این شهر در آن زمان جزئی از جمهوری یوگوسلاوی به شمار می آمد.

وی فوتبال را به صورت جدی از آکادمی فوتبال شهر خود" اشپلیت" آغاز کرد و در سال ۱۹۶۹ در ۱۴ سالگی در هایروک اشپلیت پذیرفته شد.

او در همان سال قراردادش با تیم هایروک را امضا کرد و به طور رسمی آغاز به کار کرد. بوناچیچ ۴۵ بازی در این تیم انجام داد و موفق به زدن ۸ گل در این تیم شد و بعد بازی در این تیم در سال ۱۹۷۹ وارد باشگاه گرس هاپر زوریخ شد ولی پس از یک سال به باشگاه فوتبال بوخوم پیوست و تا سال ۱۹۸۰ در این تیم ماند و به بازیکنی حرفه ای خود در این تیم پرداخت، اما در سال ۱۹۸۰ به تیم دیبورتیو مالاگا پیوست و تا سال ۱۹۸۱ در این تیم بازی کرد او پس از یازده سال بازی در تیم های اروپایی و بعد از تجربه هایی که در کشورهای کرواسی – سوئیس- آلمان و اسپانیا به دست آورد اروپا را رها کرد و در سال ۱۹۸۵ به کشور استرالیا رفت و در تیم فوتسکاری جاست به بازیکنی حرفه ای خود ادامه داد و بعد از یک سال یعنی سال ۱۹۸۶ از این تیم جدا شد و به تیم ملبورن ناتیس که آن هم تیمی استرالیایی بود پیوست.

لوکابوناچیچ بعد شانزده سال بازیکنی در تیم های مختلف و بعد از کسب تجربه ها و بردها و شکست های متعدد و در سال ۱۹۸۶ پس از بازی برای ملبورن ناتیس بازیکنی خود را خاتمه داد و خود را بازنشسته کرد.

او که بیشتر یک دهه فوتبال بازی کردن را در پست بازیکن میانه انجام داده بود بازیکنی را رها کرد و به مربی گری رو آورد حتی وقتی که تیم ملی کرواسی در سال ۱۹۸۲ او را انتخاب کرد و به عنوان بازیکن برگزیده مشخص شد حاضر به بازی کردن نشد و تصمیم گرفت که فعالیت حرفه ای خود در فوتبال را از راه مربی گری ادامه دهد.

بوناچیچ به دلیل این که به استعدادهای جوان اجازه خود نمایی و رشد می دهد در میان مربیان شناخته شده است.

بوناچیچ فعالیت مربی گری خود را در تیم منسترال یوتایتد که تیمی کرواسیایی بود آغاز کرد بعد از آن هم مربی تیم گوشک دابروین شد تا این که بالاخره در ژوئن ۱۹۹۵ وارد تیم وارتکس شد که این هم در کشور مادری او بود در طول مربی گری بوناچیچ این تیم در مجموع ۲۲ بازی انجام شد که فقط ۵ بازی با شکست مواجه شد و ۱۱ بازی این تیم به برد انجامید و ۶ بازی هم به نتیجه تساوی انجامید.

بوناچیچ تا سال ۱۹۹۶ مربی گری وارتکس را پذیرفت و در مدت یک سالی که او مربی این تیم بود در مجموع ۲۹ گل توسط تیم او به ثمر رسید و پذیرنده ۱۹ گل هم بود.
شاید طلایی ترین دوره مربی گری بوناچیچ رابتوان بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۸ دانست چراکه در این سالها او مربیگری تیم هایدوک اشپلیت را برعهده داشت و در مجموع ۵۲ بازی ۳۱ بازی را به نفع این تیم تمام کرد و ۱۱ بازی را هم به تیم حریف واگذار کرد و تعداد ۱۰ تساوی هم در کارنامه او ثبت شده است بعد از اتمام قرارداد بوناچیچ با هایدوک اشپلیت او مربی گری سه تیم دیگر از کشور خودش را برعهده داشت تا اینکه پای بوناچیچ در سال ۲۰۰۳ به ایران باز شد.

او مربی گری در ایران را از سال ۲۰۰۳ شروع کرد و اولین تیمی که در ایران با مربیگری او آشنا شد تیم فولاد خوزستان بود فولاد خوزستان در خلال سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ با مربیگری لوکابوناچیچ در مجموع ۲۶ بازی انجام داد که تعداد ۱۳ برد را در کارنامه خود ثبت کرد و ۸ بازی هم به تساوی انجامید ۵ باخت هم در این کارنامه به یادگار ماند.

تیم فولاد خوزستان در آن یک سال موفق به زدن ۳۷ گل شد و متحمل ۲۲ گل خورده از تیم های مختلف شد بوناچیچ در سال ۲۰۰۴ از فولاد خوزستان جدا شد و با قراردادی یک ساله به تیم استقلال اهواز پیوست و تا فوریه ۲۰۰۵ در آن تیم به مربی گری پرداخت تیم استقلال اهواز در مجموع ۲۰ بازی انجام داد که تعداد ۸ برد و ۸ باخت نتیجه اش بود و ۴ بازی هم به تساوی این تیم انجامید تیم استقلال اهواز در آن سال ۳۱ گل به ثمر رساند و ۲۴ گل نیز از حریفان خودش قبول کرد.
بوناچیچ پس از خروجش از تیم استقلال اهواز ایران را به مقصد آلبانی ترک نمود و در فوریه ۲۰۰۵ با تیم دیاموتیرانا قراردادی یکساله بست در طول دوران مربیگری او برای این تیم ۳۶ بازی صورت گرفت که ۱۷ بازی به برد و ۹ بازی به باخت و تعداد ۱۰ بازی به تساوی این تیم انجامید و در مجموع ۵۳ گل در این مدت به یادگار ماند و ۳۵ گل هم از حریفان پذیرفت پس از تجربه یک ساله او در کشور آلبانی او دوباره به تیمی برگشت که زمانی در آن به موفقیت رسیده بود و نقطه اوج مربی گری خود را در آن تیم تجربه کرده بود اما این باره به اندازه قبل موفق نبود.

برناچیچ در فوریه ۲۰۰۶ به تیم هایدوک اشپلیت پیوست و تا ژوئن ۲۰۰۶ مربیگری این تیم را به عهده گرفت.

این تیم در مجموع ۱۲ بازی انجام داد و این تعداد تقسیم شد و سه عنوان برد، مساوی و باخت بوناچیچ در آن سال ۴ برد، ۴ باخت و ۴ مساوی را تجربه کرد در مجموع ۱۴ گل زد و ۱۱ گل نیز خود، شاید تعداد چهارهایی این تیم در مقابل ۱۱ گل خورده های این تیم باعث شد که بوناچیچ در تیم هایدوک اسپلیت نماند و به دنبال جبران نتایجی که با چهاردهمین شده بود کشور مادی خود را ترک کرد و به سپاهان اصفهان آمد و این بار در پی جبران و خوش آمدن آب هوا به قراردادهایی که بیش از یک سال طول نمی کشید پایان داد و با این تیم از ژوئن ۲۰۰۶ تا ژانویه ۲۰۰۸ قرار داد بست او در طول این مدت ۴۵ بازی انجام داد که ۲۲ بار به برد انجامید و ۱۲ بار هم به باخت تنها چهارمی که از او باقی ماند تعداد ۱۴ مساوی او با این تیم بود. تیم سپاهان در آن سالها موفق شد ۶۱ گل به ثمر برساند و ۳۵ گل هم دریافت کند ودر فصل های ۸۴-۸۵ و ۸۵-۸۶ با تیم سپاهان به دو قهرمانی دست پیدا کند و نایب قهرمان آسیا در سال ۲۰۰۷ و چهار های تیم هایدوک اشپلیت را جبران کند او پس از جبران ایران را به مقصد النصر امارات ترک کرد و در ژوئیه ی ۲۰۰۸ میلادی دوباره به بستن قرار داد های یک ساله ادامه داد و با تیم النصر امارات هم قرار دادی یک ساله بست اما این بار سفر به امارات برای او خوش یومن نبود و هر چه رشته بود پنبه شد از مجموع ۲۲ بازی که او مربی گریش را پذیرفته بود فقط ۶ برد از او و تیمش باقی ماند و ۸ بار باخت و ۸ بار مساوی را در سابقه این تیم پشت کرد، پس از اتمام قرار دادش با این باشگاه بوناچیچ دریافت که هیچ جا مثل ایران دارای استعدادهای خاص وجوانان نخبه نیست و دوباره به ایران برگشت و قراردادی یک ساله با باشگاه فوتبال مس کرمان بست در مس کرمان هم به نتایجی که می خواست نرسید با قرار داد یک ساله اش به گسترش فولاد تبریز پیوست حاصل تجربه های بوناچیچ در تبریز از بین ۲۶ بازی، ۱۴ برد و ۶ باخت و ۶ مساوی بود.

بوناچیچ دوباره در ژوئن ۲۰۰۶ به اصفهان برگشت اما نتیجه ی قبل را نگرفت و در اکتبر۲۰۱۱ دوباره به کشور مادری خود برگشت و مربی گری تیم زاگرب را پذیرفت و بعد از اتمام قرار دادش دلش برای ایران تنگ شد و به مس کرمان برگشت مربی گری این تیم را قبول کرد.

این مربی ۵۸ ساله ی کرواسی هم اکنون مربی گری تیم ذوب آهن اصفهان را بر عهده دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات