داوران فوتبال ایران قاضی هایی هستند که همیشه در مظان اتهام قرار دارند.

به گزارش افکارنیوز ، داوران فوتبال ایران قاضی هایی هستند که همیشه در مظان اتهام قرار دارند.

«داور به سمت تیم حریف غش کرده بود. » همین یک جمله علی دایی بعد از باخت به سپاهان کافی بود که زلزله ای در فوتبال و داوری به راه بیفتد و ماجرایی که در نهایت به تعلیق موقت محسن قهرمانی داور آن بازی و محمد مولایی مربی بدنساز پرسپولیس ختم شد و اکنون همه منتظرند ببیند کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چه رایی در مورد این پرونده صادر می کند؟

با این شرایط خیلی از اهالی فوتبال از علی کفاشیان گرفته تا هادی آیت اللهی مدعی شدند که هیچ مدرکی علیه  محسن قهرمانی وجود ندارد و تمامی صحبت ها بر اساس اتهام هایی بدون سند و مدرک بیان شده است.

کفاشیان حتی برای دفاع از داوران در مراسم اختتامیه کلاس داوری در نیم فصل حاضر شد و از داوران خواست که اتحاد خود را حفظ کنند و آنهایی که علیه داوری صحبت می کنند را از خود طرد کنند. با این وجود کمتر از ۲۴ ساعت بعد از این توصیه های رئیس فدراسیون فوتبال به جامعه داوری برای حفظ آرامش و اتحاد، محسن ترکی داور الیت و بین المللی فوتبال ایران  در گفت و گو با یک روزنامه ورزشی حرف های تندی بر زبان آورد.

ترکی که چهره برجسته داوری فوتبال ایران است متاسفانه در جدیدترین مصاحبه اش تهدید به افشاگری علیه جامعه داوری کرده است! او اسمی از هیچکس نیاورده ولی گفته «اگر روزی دهان باز کنم عده ای با خاک یکسان می شوند. »


این  کلمات تهدیدی علیه خانواده داوری محسوب می شود هرچند او نگفته چه کسی را تهدید کرده است. با این حال وقتی یک داور بین المللی اینگونه دست به افشاگری می زند یا تهدید به افشاگری می کند، دیگر نمی توان از علی دایی و سایر سرمربیان تیم های لیگ برتری انتظار داشت که مطلبی علیه داوری نگویند حتی اگر بر اساس شنیده هایشان باشد و مدرک و سندی هم نداشته باشند! زیرا ظاهرا محسن ترکی هم به دلیل آنکه شنیده در کلاس داوری برخی پشت سر او صحبت کرده اند چنین برآشفته و شمشیر بر روی جامعه داوری کشیده است.

شاید بد نباشد مسئولان کمیته اخلاق و هیئت رسیدگی به تخلفات، به ادعاهای محسن ترکی هم رسیدگی کنند و از او بپرسند که چه ناگفته ای در داوری دارد که بیان نمی کند؟ !

مگر مشابه همین جملات را علی دایی و سایر مربیان لیگ برتری بیان نمی کردند و نمی کنند؟ مگر مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال بارها بیانیه ندادند که بدون سند و مدرک به کسی اتهامی زده نشود و هر شخصی سند و مدرکی دارد به فدراسیون فوتبال ارایه کند. اکنون آنها هم باید از ترکی بپرسند که چه سندی دارد که تاکنون ارایه نکرده است؟ چرا اکنون می خواهد برخی را با خاک یکسان کند؟

محسن ترکی یک سرمایه ملی در داوری  فوتبال ایران است به قول هدایت ممبینی او یک برند در فوتبال کشورمان است. درست مثل علی دایی اما آیا این منصفانه است که یک چهره شناخته شده داوری اینگونه انگشت اتهام به سوی همکاران جدید و قدیم خود دراز کند؟

محسن ترکی دلیل شرکت نکردنش در کلاس داوری را نرسیدن دعوتنامه ای به دستش و  تماس نگرفتن از سوی مسئولی با خودش عنوان کرده، وقتی با مسئولان کمیته داوران در این مورد تماس گرفتیم و از آنها سوال کردیم که چرا محسن ترکی را به کلاس دعوت نکردید پاسخ دادند: مگر برای داوران دیگر دعوتنامه فرستادیم؟ مگر  به فغانی که نامزد قضاوت در جام جهانی است  تلفن زدیم یا به او دعوتنامه دادیم؟ ! تمامی داوران حاضر در کلاس از طریق هیئت فوتبال استان شان به این کلاس دعوت شده اند همانطور که فغانی و مظفری زاده و سایرین آمدند. مگر محسن قهرمانی که همشهری ترکی است به این کلاس نیامد، پس چرا فقط ترکی چنین مسئله ای را عنوان می کند؟


با این حال حتی اگر بپذیریم که ترکی از دعوت نشدنش به کلاس داوری ناراحت بوده و این مسئله را دلیل غیبتش بداند بازهم به نظر منطقی نیست که او بخواهد داوران را متهم کند و مدعی شود که ناگفته هایی در مورد داوری دارد! ؟

محسن ترکی در بخش دیگری از حرف هایش قبای کمیته انضباطی را برتن برخی از اعضای این کمیته گشاد می داند ولی بازهم اسمی از فرد یا عضو خاصی نمی آورد و استخوان لای زخم باقی می گذارد.

اعضای کمیته داوران همگی از افراد باتجربه داوری و با سابقه مشخص و معلوم هستند. صدرالدین موسوی دو دوره در رقابت های جام جهانی فوتسال حضور داشته، فریدون اصفهانیان، هدایت ممبینی هم از داوران بین المللی بوده اند و هر دو هم عضو شواری شهر زنجان و اهواز هستند. مسعود مرادی داور بین المللی است که در سال ۲۰۰۳ جایزه بهترین داور قاره آسیا را گرفته است.

بنابراین به نظر محسن ترکی کدام عضو این کمیته نباید در کمیته داوران حضور داشته باشد و قبای این سمت به تنش گشاد است؟ !

برخی مدعی هستند ترکی با ادبیات خاص خود می خواهد یکبار دیگر کمیته داوران را زیر فشار قرار بدهد. همانطوری که در زمان مسعود عنایت چنین کاری کرد.

اما ادبیات ترکی هرچه هست و به هر دلیلی این صحبت ها را بیان می کند برای اهالی فوتبال مشخص نیست که چرا یک برند داوری علیه داوران دست به خود افشاگری می زند؟

با این شرایط نباید از اسکوچیچ سرمربی کروات ملوان انزلی ایراد گرفت که بعد از باخت به استقلال به طور تلویحی داوران را به حمایت از استقلال و پرسپولیس متهم می کند و می گوید هر دو تیم با گل های آفساید ما را برده اند زیرا آنها بزرگ هستند و ما تیم کوچکی هستیم!

با حرف هایی که محسن ترکی در مورد داوری بیان می کند دیگر داوران حق ندارند بگویند چرا به آنها اتهام های بی اساس واهی زده می شود زیرا این کار را همکار برجسته و بین المللی خود به بهترین شکل! انجام می دهد.

محسن ترکی اگر مدعی است که منافع جمعی داوران را به منافع شخصی خود ترجیح می دهد باید بداند که با این ادبیات فقط راه برای اتهام زنی به داوران بازتر می شود و مربیان از علی دایی و امیر قلعه نویی تا دراگان اسکوچیچ می گویند وقتی خود داوران از ناگفته ها سخن می گویند پس حتما در پس پرده چیزی هست و باید به ما حق بدهند که به داوران اعتراض می کنیم.

نیم فصل دوم لیگ برتر از پنجشنبه این هفته آغاز می شود و داوران اگر می خواهند جامعه آرامی داشته باشند و با کمترین فشار و استرس و هجمه قضاوت کنند نیاز به آرامش دارند آرامشی که باید ابتدا از خود جامعه داوری شروع شود.

این داوران پاک و زحمتکش نباید هر دقیقه در مظان اتهام باشند. وقتی در فوتبال دنیا تیم ملی فرانسه با یک گل آفساید به جام جهانی راه پیدا می کند این واقعیت را نشان می دهد که اشتباه های داوری حتی در بالاترین سطح جزیی از فوتبال است و نباید ذهن مردم را منحرف کنیم و بگوییم که نتایج از پیش تعیین شده است. داوران انسان هستند و مثل هر انسان دیگری جایز الخطا هستند. همانطور که مربی، بازیکن و حتی مدیران در فوتبال ما اشتباه می کنند بنابراین باید این حق را به داوران هم داد که مرتکب اشتباه شوند ولی امیدواریم که در نیم فصل دوم میزان اشتباه های تاثیرگذار آنها به حداقل برسد.

بازیکنان و مربیان و مدیران فوتبال ما هم از زیر سوال بردن زحمات این قشر پاک و پرتلاش  فوتبال خودداری کنند تا شاید آرامش بیشتری در فوتبال شاهد باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات