این جایزه از سال ۱۹۹۴ به صورت رسمی اهدا شد که نام رسمی آن «جایزه بازیکن سال – سانیو – کنفدراسیون فوتبال آسیا» است. قبل از ۱۹۹۴ این جایزه در چند دوره بطور غیررسمی اهدا می شد

به گزارش افکارنیوز ، این جایزه از سال ۱۹۹۴ به صورت رسمی اهدا شد که نام رسمی آن «جایزه بازیکن سال – سانیو – کنفدراسیون فوتبال آسیا» است. قبل از ۱۹۹۴ این جایزه در چند دوره بطور غیررسمی اهدا می شد

جواد نکونام در صورتی که در انتخابات بهترین های آسیا صاحب بیشترین رای شود، برای اولین بار در دوران ورزشی اش این افتخار را کسب خواهد کرد و فوتبال ایران را به پنجمین مقام نخست این گزینش خواهد رساند.

قبل از جواد نکونام، خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی که همگی سابقه بازی در پرسپولیس را دارند توانسته بودند صاحب این جایزه ارزشمند شوند.

بازیکن سال فوتبال آسیا در واقع جایزه ای است که به بهترین بازیکن قاره داده می شود. این جایزه از سال ۱۹۹۴ به صورت رسمی اهدا شد که نام رسمی آن «جایزه بازیکن سال – سانیو – کنفدراسیون فوتبال آسیا» است. قبل از ۱۹۹۴ این جایزه در چند دوره بطور غیررسمی اهدا می شد و برندگان جوایز ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ از سوی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال انتخاب می شدند.

بر اساس قانون بحث برانگیزی که در سال ۲۰۰۵ وضع شد حضور در مراسم اهدای جایزه اجباری است و همین موضوع باعث می شود که بازیکنان فوتبال مطرح آسیایی که در باشگاه های اروپایی بازی می کنند حتی نامزد دریافت جایزه نیز نباشند.

فهرست ادوار گذشته این انتخابات چنین است:

*سال ۱۹۸۸: اولین عنوان به یک عراقی رسید

در این سال احمد راضی، بازیکن مطرح پیشین فوتبال عراق و ستاره باشگاه الرشید به خاطر درخشش در مسابقات بین المللی صاحب بیشترین امتیازات شد و عنوان بازیکن سال را از آن خود کرد. راضی برای این منظور ۲۶ امتیاز کسب کرد.

*سال ۱۹۸۹: یک کره ای مرد سال شد

دومین عنوان مرد سال آسیا پس از احمد راضی به کیم جو سونگ، ستاره تکنیکی آن هنگام تیم ملی کره جنوبی شد.

وی که در تیم دوورویالز بازی می کرد، برای این منظور ۳۸ امتیاز از هیئت داوری آی. اف. سی گرفت و این مقام را بدست آورد.

*سال ۱۹۹۰: صعود یک ایرانی تا پله دوم، " فرشاد پیوس" دوم شد

سال ۱۹۹۰ اولین مرتبه ای بود که یک بازیکن شاخص ایرانی توانست پس از ۲سال برگزاری این انتخابات جزو ۳ نفر اول قرار گیرد.

این ستاره کسی جز فرشاد پیوس نبود. مهاجم بزرگ پرسپولیس که نقش زیادی در قهرمانی تیم ملی ایران در پیکارهای آسیایی پکن داشت، پس از کیم جو سونگ (۳۶ امتیاز، دوو رویالز) با ۲۸ امتیاز دوم شد.

در رده سوم عدنان طلیانی که به همراه تیم ملی امارات در رقابت های جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا، بازی های خوبی ارائه کرد، با ۱۶ امتیاز جای گرفت.

*سال ۱۹۹۱: " عبدالصمد مرفاوی" سوم شد

در این سال نیز یک ایرانی در جمع ۳ ستاره برتر سال جای گرفت. عبدالصمد مرفاوی، مهاجم قدرتمند و دونده وقت تیم ملی و استقلال که در قهرمانی جام باشگاه های آسیا در تیم محبوب آبی پوش بازی کرد، مورد توجه قرار گرفت.

مرفاوی برای این منظور ۱۶ امتیاز کسب گرفت و سوم شد. در این دوره برای سومین مرتبه پیاپی کیم جو سونگ از کره جنوبی و باشگاه دوو رویالز با ۳۱ امتیاز به مقام بهترین بازیکن قاره رسید. چونگ یونگ هوان، هموطنش که مثل او در تیم دوورویالز بازی می کرد، با ۲۸ امتیاز دوم شد.

*سال ۱۹۹۲: در این سال انتخاب مرد سال فوتبال آسیا توسط کنفدراسیون انجام نشد.

*سال ۱۹۹۳: " مهدی فنونی زاده" سوم شد

در این سال" مهدی فنونی زاده" ، بازیکن ملی پوش بانک تجارت که به استقلال نقل مکان کرده بود، با ۱۳ امتیاز سوم شد.

در این سال عنوان مرد سال بالاخره از دست کره ای ها خارج شد هر چند بازیکنی دیگر از خاور دور آن را کسب کرد. کازویوشی میورا، مهاجم تکنیکی ژاپن با وردی کاوازاکی با ۳۰امتیاز بهترین بازیکن قاره شناخته شد و یوسف الثنایان، بازیکن عربستان و الهلال با ۱۷ امتیاز در رتبه دوم جای گرفت.

*سال ۱۹۹۴: یک بازیکن از آسیای غربی مرد سال شد

در این سال عنوان مرد سال فوتبال آسیا به «پله صحرا» یا همان سعید عویران، مهاجم تکنیکی عربستان سعودی و باشگاه الشباب رسید. وی در گزینش کنفدراسیون آسیا صاحب بیشترین رای شد و این عنوان را از شرق به غرب قاره آورد.

*سال ۱۹۹۵: بازگشت عنوان مرد سال به خاور دور

پس از یک دوره که عنوان مرد سال فوتبال قاره به ستاره ای از ممالک شرقی رسید، در این دوره بازیکنی از شرق بهترین بازیکن شد. ماسامی ایهارا، ستاره تکنیکی ژاپن و باشگاه یوکوهاما مارینوس بیشترین رای را کسب کرد و به این افتخار رسید.

*سال ۱۹۹۶: اولین عنوان مرد سال برای فوتبال ایران با انتخاب" خداداد عزیزی" ، عنوان دومی برای" علی دایی"

در این سال فوتبال ملی ایران مزد درخشش در بازی های جام ملت های ۱۹۹۶ آسیا در امارات را گرفت. خداداد عزیزی، بازیکن تکنیکی خط حمله ایران و باشگاه بهمن کرج، توانست نظر هیئت داوری AFC را به خود جلب کرده و بیشترین آرا را از آن خود کند.

در این گزینش علی دایی، مهاجم بلندقامت تیم ملی و پرسپولیس رتبه دوم را به خود اختصاص داد. اما رده سوم به کو جئونگ وون از کره جنوبی و باشگاه سئونگنام ایلهوا رسید.

*سال ۱۹۹۷: " خداداد عزیزی" و" کریم باقری" ، دوم و سوم شدند

در این سال برای دومین بار ۲ ایرانی در جمع ۳ بازیکن اول جای گرفتند. هر چند عنوان نخست از آن بازیکنی از کشورمان نشد، اما خداداد عزیزی و کریم باقری، به مقام دوم و سوم رسیدند.

در حالی که هیدتوشی ناکاتا، بازیکن توانمند ژاپن که در تیم بلمار بازی می کرد، عنوان نخست را کسب کرد.

*سال ۱۹۹۸: ناکاتا بازهم مرد سال آسیا، غبیت ایرانی ها در جمع ۳ نامزد برتر

در این سال هیچ یک از بازیکنان ایرانی در گروه ۳ نفره برترین های آسیا جای نگرفتند. زیرا هیدتوشی ناکاتا ژاپنی بازهم مرد سال شد. پس از او فان زی هی از چین که در تیم کریستال پالاس انگلیس بازی می کرد و جاسم الهویدی، مهاجم تیم ملی کویت و السالمیه، دوم و سوم شدند.

*سال ۱۹۹۹: " علی دایی" دومین طلایی ایران

در این سال فوتبال ایران برای دومین مرتبه در تاریخ توانست عنوان مرد سال را از آن خود کند. پس از خداداد عزیزی که در سال ۱۹۹۶ بهترین بازیکن قاره کهن شد، علی دایی، ملی پوش ایرانی که لژیونری در بوندس لیگا و تیم آلمانی «هرتابرلین» بود، به این افتخار رسید.

در این سال هیدتوشی ناکاتا از ژاپن و سون ون از چین، دوم و سوم شدند.

*سال ۲۰۰۰: یک عنوان دیگر برای فوتبال عربستان

در این سال بازیکنی از فوتبال عربستان عنوان بهترین بازیکن قاره را از آن خود کرد. نواف تمیاط که برای الهلال بازی می کرد، در گزینش AFC اول شد. هیروشی نانامی و ریوزو موریوکا، هردو از ژاپن، دوم و سوم شدند.

*سال ۲۰۰۱: فان زی هی برای چین افتخارآفرین شد

در این سال فان زی هی از فوتبال چین عنوان مرد سال را کسب کرد. وی به لطف درخشش در تیم دندی یونایتد اسکاتلند و بازی در تیم کشورش، به این مهم رسید.

پس از او عبداله الشیهان از عربستان و لی تای، ستاره تیم لیائونینگ هونگیون چین، دوم و سوم شدند.

*سال ۲۰۰۲: اونو از ژاپن اول شد

در این سال شینجی اونو، لژیونر ژاپنی تیم فاینورد رتردام هلند مزد زحمات زیاد خود را با کسب مرد سال قاره گرفت.

وی بیشترین رای را کسب کرد. پس از او یونیچی ایناموتو از کشورش که در تیم فولام عضو بود، رای آورد. پله سوم نیز به آن یونگ هووان از کره جنوبی رسید که بازیکن تیم پروجا ایتالیا بود.

*سال ۲۰۰۳: سومین عنوان مرد سال برای ایران" مهدی مهدوی کیا" مرد طلایی شد

پس از خداداد عزیزی و علی دایی، یک عنوان مرد سال دیگر فوتبال قاره آسیا در این سال برای ایران بدست آمد. مهدی مهدوی کیا که در آن هنگام همراه با تیم هامبورگ آلمان در بوندس لیگا خوش می درخشید، بالاتر از سایر رقبا جای گرفت و این افتخار را کسب کرد.

پس از او تردساک چایمان از تایلند و باشگاه تروساسانا و ماکسیم ساتسکیخ از ازبکستان که برای تیم دیناموکیف بازی می کرد، در پله دوم و سوم جای گرفتند.

*سال ۲۰۰۴: چهارمین عنوان مرد سال با افتخار آفرینی" علی کریمی"

در این سال علی کریمی با بازی های خوبی که در تیم الاهلی امارات انجام داد و بعد راهی بوندس لیگا آلمان و تیم بایرن مونیخ شد، نظر رای دهندگان را به خود اختصاص داد. این ستاره تکنیکی توانست بالاتر از علا هبیل بحرینی (الاهلی منامه) و شونسوکه ناکامورا، بازیکن ژاپنی رجیانا ایتالیا جای گیرد.

*سال ۲۰۰۵: عنوان مرد سال برای حمد المنتشری عربستانی

در این سال بازیکنی دیگر از شرق آسیا صاحب افتخار شد. حمد المنتشری که در موفقیت الاتحاد نقش بسزایی داشت، بالاتر ازهمه نامزدها ایستاد.

پس از او ماکسیم شاتسکیخ از ازبکستان و تیم دیناموکیف اوکراین و شونسوکه ناکومورا، ستاره تیم ژاپن دوم و سوم شدند.

*سال ۲۰۰۶: اولین عنوان مرد سال برای قطری ها!

برای اولین بار در جریان همه سال های که گزینش مرد سال آسیا انجام شد، بازیکنی از قطر توانست در این دوره افتخار آفرین شود. خلفان ابراهیم بازیکن شاخص تیم السد و ملی قطر به همین منظور بیشترین رای را کسب کرد.

اما در این میان نکته جالب حضور بازیکنانی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس در رده های دوم وسوم بود. زیرا بدر المطوی از کویت (القادسیه) و محمد شلهوب از الهلال عربستان، در پله دوم و سوم جای گرفتند.

*سال ۲۰۰۷: عنوان نخست برای یک عربستانی

در این سال یاسر القحطانی، بازیکن الهلال عربستان در این دوره بهترین بازیکن سال شد. یونس محمود و نشاط اکرم که همراه تیم ملی عراق در رقابت های جام ملت های آسیا در مالزی خوش درخشیدند، دوم و سوم شدند.

*سال ۲۰۰۸: جباروف مزدش را گرفت

در این سال سرور جباورف، بازیکن تیم ملی ازبکستان و باشگاه بنیادکار مزد درخشش فراوانش را با کسب عنوان مرد سال گرفت. پس از او اسماعیل مطر از امارات (الوحده) و سباستین سوریا بازیکن تیم القطر دوم و سوم شدند.

*سال ۲۰۰۹: یک عنوان دیگر برای ژاپنی ها

در این سال یاسوهیتو اندو توانست پس از مدت ها ژاپن را به عنوان برساند. او که در تیم گامبا اوزاکا بازی می کرد، ۱۲۰ امتیاز گرفت. سید محمد عدنان از بحرین و باشگاه الخور قطر با ۱۰۰ امتیاز شد. البته در این عنوان کنگو ناکامورا از ژاپن که در تیم کاوازاکی فرونتال بازی کرد، با همین تعداد امتیاز شریک شد.

*سال ۲۰۱۰: " فرهاد مجیدی" دوم شد

در این سال فرهاد مجیدی، بازیکن پرسابقه ایران و استقلال با کسب ۹۰امتیاز دوم شد و پس از ساسا اوگنهنوسکی از استرالیا (سئونگنام کره، ۱۰۲ امتیاز) جای گرفت.

بدر المطوی از کویت و باشگاه القادسیه با ۸۷ امتیاز سوم شد.

*سال ۲۰۱۱: " هادی عقیلی" دوم شد

در سال گذشته میلادی برای دومین سال پیاپی یک ایرانی در جمع ۳ بازیکن برتر جای گرفت. این ستاره کسی جز سید هادی عقیلی، مدافع تیم ملی نبود که در العربی قطر بازی کرد و با ۹۵ امتیاز دوم شد. وی پس از سرور جباورف ازبک (۱۰۰ امتیاز) جای گرفت.

رتبه سوم نیز کیسوکه هوندا از تیم زسکا مسکو و ژاپن با ۸۷ امتیاز شد.

*سال ۲۰۱۲: " علی کریمی" دوم شد

در انتخابات AFC علی کریمی در کنار لی کیون هو از کره جنوبی و بازیکن اولسان هیوندای و ژانگ ژی حضور داشتند. لی کیون هو بازیکن تیم ملی کره جنوبی، عنوان بهترین بازیکن مرد سال آسیا شد و علی کریمی دوم شد و ژانگ ژی از چین سوم شد.

و سال ۲۰۱۳؟

در مجموع:

خداداد عزیزی: ۱ بار بهترین بازیکن آسیا / ۱ بار مقام دوم

علی دایی: ۱ بار بهترین بازیکن آسیا / ۱ بار مقام دوم

مهدی مهدوی کیا: ۱ بار بهترین بازیکن آسیا

علی کریمی: ۱ بار بهترین بازیکن آسیا / ۱بار مقام دوم

فرشاد پیوس: دوم

صمد مرفاوی: سوم

مهدی فنونی زاده: سوم

کریم باقری: سوم

فرهاد مجیدی: دوم

هادی عقیلی: دوم
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات