سفیر ایران در یونسکو که امروز در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در آذربایجان حضور دارد، درباره آخرین برنامه ایران برای جلوگیری از ثبت چوگان به نام کشور آذربایجان گفت: تلاش ما این است که «چوگان» حداقل ثبت چندملیتی شود.

به گزارش افکارنیوز ، محمدرضا مجیدی در خصوص برنامه ایران برای حضور در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که با هدف بررسی پرونده کشورهای عضو در حوزه میراث ناملموس به میزبانی باکو برگزار می شود، گفت: بعد از مطرح شدن پیشنهاد آذربایجان برای ثبت جهانی «چوگان» به نام آذربایجان، انواع و اقسام پیشنهادات برای جلوگیری از این موضوع از سوی برخی مسئولان و کارشناسان مطرح می شود اما این دوستان باید کنوانسیون ۲۰۰۳ را مورد مطالعه قرار دهند.

وی افزود: مبنای این کنوانسیون مشخص است و نمی توان پیشنهادات خارج از این کنوانسیون را به یونسکو ارائه کرد.

سفیر ایران در یونسکو در خصوص اظهارات مهدی حجت، معاون میراث فرهنگی کشور مبنی بر اینکه می خواهند پیشنهاد دهند یونسکو از این به بعد میراث ناملموس را به نام کشوری ثبت نکنند و تنها اثر را ثبت کنند هم تصریح کرد: این پیشنهاد عملی نیست ایران در چنین شرایطی می تواند پیشنهاد دهد که اثر به نام چند ملیت در یونسکو به ثبت برسد.

مجیدی ادامه داد: ده ها کشور هستند که بازی و ورزش چوگان را انجام می دهند ما در حال حاضر با ارائه پرونده ثبت چوگان از سوی کشور آذربایجان، تلاش خواهیم کرد حداقل این میراث ناملموس به صورت چندملیتی به ثبت جهانی برسد و نام ایران هم باشد.

وی تأکید کرد: فعلاً چیزی قابل پیش بینی نیست ما تلاشمان را خواهیم کرد باید اجلاس تشکیل شود و نتیجه مشخص شود.

چوگان از ورزشهای کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است. این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان معروف است. امروزه بیش از ۷۷ کشور مسابقات و برنامه های ویژهٔ چوگان برگزار می کنند.

چوگان همچنین از جمله ورزش هایی است که از سال ۱۹۰۰ میلادی تا سال ۱۹۳۹ میلادی به عنوان یک ورزش درمسابقات جهانی المپیک بازی شده و هم اکنون نیز از سوی کمیته بین المللی المپیک به عنوان یکی از ورزش های جهانی شناخته شده است.

رودکی نخستین شاعری است که پس از اسلام از چوگان گفته است و فردوسی نیز فراوان از آن نام می برد. فردوسی قصهٔ چوگان بازی سیاوش و افراسیاب را به نظم درمی آورد و می گوید:

همه کودکان را به میدان فرست / برای دیدن گوی و چوگان فرست

اسناد تاریخی نشان داده اند که شاه عباس چوگان باز بوده است و حتی پیش از اینکه به اصفهان بیاید در قزوین که پایتخت ایران بوده چوگان بازی می کرده است. همچنین میدان نقش جهان اصفهان برای چوگان بازی بنا نهاده شده بود.

اروپاییان در زمان صفویان و در زمان استعمار خود در هند، با این بازی آشنا شدند و افسران انگلیسی نیز به طور حرفه ای چوگان را در باشگاه کلکته آموخته و با خود با انگلیس بردند. بعدها نیز ورزش هایی از قبیل گلف و هاکی پدید آوردند که دسته های استفاده شده در این بازی ها به همان چوب چوگان برمی گردد.

در سال ۱۸۶۰ میلادی چوگان در انگلیس متداول می شود. سپس از این کشور بازی به آمریکای جنوبی می رود و به شدت رواج می یابد چنانکه اکنون چوگان در آمریکای جنوبی از همه جای دنیا بیشتر بازی می شود و طرفداران بسیاری نیز دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات