یک قرارداد پرحرف و حدیث قدیمی سبب شده تیم ملی فوتبال بخت حضور با برند لباسی مناسب در جام جهانی را از دست بدهد و حال سوال این است که به جز ایران کدام تیم در جهان آل اشپورت می پوشد؟

به گزارش افکارنیوز ، ماجرای پرحرف و حدیث قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت آل اشپورت همچنان ادامه دارد. سفر چندی پیش علی کفاشیان به آلمان برای عقد قرارداد با شرکت آل اشپورت دور تازه ای از انتقادات به محصولات این شرکت را در پی داشت و کار تا آنجا پیش رفت که سرمربی تیم زیر ۲۲ سال ایران اعلام کرد تیمش به دنبال استفاده از البسه یکی از برندهای مطرح دنیاست تا اعتبار شرکتی که قرار است البسه تیم ایران در جام جهانی را تامین کند، زیر سوال برود.

نخستین ایراد به کفاشیان این بود که برای بازدید از کیفیت البسه شرکت آل اشپورت، نیازی به سفر رئیس فدراسیون فوتبال به آلمان نبود و بهتر بود مسئولان شرکت برای ارائه توضیحات به تهران می آمدند، حتی منتقدان معتقد بودند کفاشیان خودش را در قامت  مدیر بازاریابی قرار داده است. عباس ترابیان که همین سمت را در فدراسیون دارد با این انتقادها موافق نیست و به تسنیم می گوید: «این روند قابل قبولی است و زمانی هم که پوما اسپانسر تیم ملی در جام جهانی بود ۲-۳ سفر به دفتر این کمپانی انجام شد. حضور روسای فدراسیون های فوتبال برای دیدن روند تولید محصولات و کیفیت آن از نزدیک موضوع عجیبی نیست. ضمن آنکه این دیدار در دفتر مرکزی شرکت در آلمان صورت گرفت در حالی که پیش از این ارتباط ما تنها با دفتر دبی بود و این خود اتفاق قابل توجهی است. »


با این حال پافشاری بر استفاده از این برند در نوع خود عجیب است، کارلوس کی روش و علیرضا منصوریان سرمربیان تیم ملی بزرگسالان و زیر ۲۲ سال ایران از کیفیت این البسه ناراضی هستند و باشگاه های ایرانی هم دل خوشی از این شرکت ندارند، پس دلیل این همه اصرار چیست؟

ترابیان در این باره پاسخ می دهد: «کی روش هر زمان که خواسته به دبی رفته و محصولات این شرکت را از نزدیک دیده، حتی در زمان بازی با قطر و خواسته ای که از سوی کی روش درباره لباس مناسب شرایط بازی در آن کشور وجود داشت هم این کمپانی پیراهن مورد نظر را تهیه کرد. صحبت های منصوریان هم به این دلیل است که او به حق می خواهد تیمش بهترین امکانات را داشته باشد و البته در مورد تیم های پایه امکان خواسته مالی هم از سوی آل اشپورت وجود داشت اما در این زمینه هم با این شرکت رایزنی کردیم و از سرپرستان تیم های ملی در رده های مختلف خواسته ایم فهرست مورد نیاز برای یک سال خود را ارائه کنند تا برای این شرکت ارسال کنیم. »

صحبت های ترابیان تایید کننده اظهارات منصوریان است که آل اشپورت از تیم های پایه ای درخواست پول دارد و در این شرایط، منطقی است که منصوریان هم استفاده از برند مطرح تری را ترجیح بدهد. با این وجود ترابیان معتقد است تیم زیر ۲۲ سال نمی تواند از برند دیگری برای لباس هایش استفاده کند. کفاشیان هم مقابل انتقادهای منصوریان واکنش نشان داد و گفت هیچ کدام از مسئولان تیم های فوتبال در هر رده ای حق صحبت علیه آل اشپورت را ندارند.

حال سوال این است که به جز تیم ملی ایران کدام یک از کشورها برای تیم ملی خود از برند آل اشپورت استفاده می کنند؟ پاسخ؛ تیم ملی تونس در رده سنی امید و در ادامه تیم بزرگسالان، فوتبال ساحلی و فوتسال ایران است. از میان کشورهای راه یافته به جام جهانی بیشتر آنها استفاده از برندهایی چون آدیداس، نایک و پوما را ترجیح داده اند، با این شرایط شأن تیم ایران در جام جهانی با این برند حفظ می شود؟


پاسخ ترابیان  در این زمینه هم قابل تامل است؛ مدیر بازاریابی فدراسیون فوتبال به تسنیم می گوید: «ما برای پُز دادن به جام جهانی نمی رویم. مدتی هم گفته شد که این برند مورد قبول فیفا نیست اما استعلام ما از فیفا با این پاسخ روبرو شد که می توانید از هر برندی که کیفیت لازم و مناسب را داشته باشد در جام جهانی استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد. این برند هم تاکنون تمامی خواسته های ما را برآورده کرده است. »

در این مدت مسئولان فدراسیون بیش از آنکه واقعیت ماجرا که همان قرارداد عجیب بسته شده با این برند است را تشریح کنند از مبانی اخلاقی برای همکاری با آل اشپورت صحبت کردند، ترابیان هم می گوید: «این برند زمانی سراغ ایران آمد که هیچ کدام از کمپانی های دیگر حاضر به حمایت از فوتبال ایران نبودند. به هر حال در این گونه مسائل هم باید فیرپلی را رعایت کرد و اینکه ما زیر قرارداد خود با این شرکت بزنیم اخلاقی و حتی اسلامی نیست. »

در واقع فراتر از اخلاق نکته در همین جاست که فدراسیون ما با آل اشپورت قراردادی دارد و اکنون باید آشی را که چه بخورد یا نخورد به پایش نوشته شده، تناول کند. چرا با وجود پیشنهاد آدیداس و پوما (به گفته مسئولان فدراسیون) باز هم باید برندی را بر تن ملی پوشان در جام جهانی ببینیم که فقط فدراسیون فوتبال ایران به همکاری با آن علاقه دارد؟ البته مدیر بازاریابی فدراسیون فوتبال توضیح دیگری هم دارد: «من با برند کاپا در دبی مذاکره کردم، آدیداس و پوما هم پیشنهاداتی داشتند اما همه این پیشنهادات بسیار محتاطانه بوده و البته ما هم ترجیح می دهیم به قرارداد خود پایبند بمانیم. »


با این تفاسیر ترجیح همچنان استفاده از برندی خواهد بود که به گفته کفاشیان تبحرش در تولید دستکش و لباس دروازه بانی است؛ ترابیان می گوید: «در این مورد کفاشیان برای تاکید بر کیفیت لباس های این برند بحث لباس و دستکش دروازه بانی را مطرح می کند و لباس های این کمپانی هم از کیفیت خوبی برخوردار است. »

باید از اخلاق مداران فدراسیون فوتبال سوال کرد مفاد قرارداد چگونه است که اهالی ساختمان سئول فسخ نکردن آن را به استفاده از برندهای معتبری که سایر کشورهای حاضر در جام جهانی از آن برخوردارند، ترجیح داده اند؟ آیا دلیلش هزینه ای نیست که باید برای فسخ قرارداد پرداخت شود و شاید باز هم بحث قراردادی از جنس ترکمانچای است؟ در این یک مورد نمی توان از ترابیان انتظار پاسخ داشت چراکه خودش هم می گوید این قرارداد را امضا نکرده و تنها چیزی که مشخص است تا سال ۲۰۱۵ تیم ملی فوتبال ایران راه گریزی از آل اشپورت ندارد.

اسامی برند لباس کشورهایی که به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل راه یافتند، بدین شرح است و شاگردان کی روش تنها تیمی هستند که برند لباس تیم شان با سایرین متفاوت است:

آدیداس:
اسپانیا، آرژانتین، آلمان، روسیه، مکزیک، کلمبیا و ژاپن








پوما:
سوئیس، ایتالیا، اروگوئه، کامرون، الجزایر، ساحل عاج، غنا، اروگوئه و شیلی







نایکی: انگلستان، هلند، پرتغال، کروواسی، فرانسه، یونان، برزیل، کره جنوبی، نیجریه، استرالیا و آمریکا









بلژیک با کمپانی بلژیکی بوردا اسپورت و کاستاریکا، هندوراس و اکوادور به ترتیب با برندهای لوتو، جوما (تامین کننده البسه تیم های والنسیا، فیورنتینا و استاندارلیژ) و ماراتن در مرحله مقدماتی حضور داشتند و هنوز برند لباس خود را برای جام جهانی اعلام نکرده اند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات