رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران اعتقاد دارد که تیم ملی کشورمان در ۲۰۱۴ گروه خوبی قرار گرفته است.

به گزارش افکارنیوز ، محمد دادکان در مورد گروه تیم ایران در جام جهانی گفت: گروه خوبی نصیب ما شد اگر چه کار ایران برای صعود دشوار است. باید از مسئولان فدراسیون فوتبال به خاطر صعود به جام جهانی و همچنین موفقیت در رده های مختلف سنی تقدیر و تشکر کرد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که با برنامه ورزش از نگاه ۲ گفت وگو می کرد، ادامه داد: نباید از فردا توقعات مردم را بالا ببریم مانند کاری که در دوره خود ما صورت گرفت. باید آرامش خاصی برای تیم ملی ایجاد شود چرا که راز موفقیت در جام جهانی همین آرامش است. از هم اکنون می پرسند چه کسی مسی را بگیرد یا کدام بازیکن گل بزند. در هیچ کجای دنیا اکنون چنین حرف هایی نمی زنند و ما هم برای تیم ملی باید به دنبال تسهیلات باشیم.

وی تصریح کرد: در چنین مواقعی در ژاپن کارناوال شادی راه می اندازند، حال اگر ما برای تیم کشورمان کارناوال راه نمی اندازیم حداقل مصائب آنها را بیشتر نکنیم.

دادکان گفت: اگر بگوییم آرژانتین را شکست دهیم کار خیلی سختی است اما برابر بوسنی همیشه خوب نتیجه گرفته ایم و اگر بتوانیم در بازی با نیجریه نتیجه خوبی کسب کنیم، آن وقت بازی آخر نیجریه و آرژانتین برای ما تعیین کننده خواهد بود.

وی در مورد روابطش با صفایی فراهانی گفت: صفایی فراهانی گروهی داشت که به عنوان گروه مشورتی از آنها یاد می کرد و هر زمان که از او خواسته می شد نام این گروه را بگوید اسامی آنها را اعلام نمی کرد. انتقادهای من نیز از همان جا آغاز شد چرا که اسامی این گروه را می دانستم و به آنها نقد داشتم. مدت کوتاهی که گذشت از طرف فدراسیون برای همکاری دعوت شدم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: صفایی فراهانی من را به عنوان نایب رئیس و رئیس سازمان لیگ برتر انتخاب کرد و من هم به صورت شبانه روزی کار می کردم. بعد از رفتن صفایی هم جمله کاچی به از هیچی را به کار بردم چرا که او را در میان سایر گزینه ها بهتر می دانستم. به هر صورت صفایی فراهانی به دلیل اختلافاتی که با مهرعلیزاده داشت از کار کناره گرفت. صفایی فراهانی و مهرعلیزاده که من از هر ۲ آنها به نیکی یاد می کنم نتوانستند با یکدیگر کار کنند و به دلیل اختلافاتی که داشتند از هم جدا شدند.

دادکان در خصوص رابطه اش با رسانه ها گفت: در زمان خود ۲۵۶ خبرنگار را به خارج از کشور اعزام کردم که در این چند سال بعد از من چنین اتفاقی نیفتاده است. چگونه با این همه اعزام می توان گفت رابطه من با رسانه ها حسنه نبوده است؟ من حد و حدود و حریمی را میان خود، تیم ملی و خبرنگاران قائل بودم و رعایت می کردم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال تاکید کرد: در زمان مدیریتم یک ریال از دولت نگرفتم و با این حال مجموعه توانمند و خوبی داشتیم.

دادکان عنوان کرد: زمانی که تیم ملی به جام جهانی آلمان رفت رئیس وقت سازمان تربیت بدنی دشمن شماره یک تیم ایران بود و خانواده من بعد از باخت ایران به مکزیک تماس گرفتند و گفتند که یک گزارشگر و یک کارشناس در تلویزیون گفته اند که حیثیت ملی مان زیر سوال رفته است. آیا با باخت به مکزیک و پرتغال حیثیت ملی ما زیر سوال رفت؟

وی در مورد اختلافاتش با آجورلو گفت: آجورلو از جمله کسانی بود که بعد از مدیریت من نزدم آمد و اعلام کرد که در مورد من تند رفته است. منوچهر زندی هم از جمله کسانی بود که پیش از سفرش به مکه با من تماس گرفت و از من عذرخواهی کرد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره حمایتش از برانکو خاطرنشان کرد: همین الان هم برانکو را دوست دارم و هیچگاه در کارهای او دخالت نکردم. اگر نظری داشتم پیش از مسابقه می گفتم و شاید تنها در مورد مسائل اخلاقی بود که ورود می کردم.

دادکان درباره بحث بازیکنان منشوری گفت: عباراتی چون بحث منشوری را «من درآوردی» می دانم.

وی در مورد اینکه علیپور گفته او دادکان را به فوتبال آورده گفت: من علیپور را به فدراسیون فوتبال آوردم و در حوزه نوجوانان و جوانان مسئولیت هایی به او دادم. عزیز محمدی و نبی هم در دوره من به فدراسیون آمدند. آنها اکنون هم می توانند به فوتبال ما کمک کنند اما حتما باید در جایگاهایشان تغییری ایجاد شود.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در مورد علیپور، عزیز محمدی و نبی تصریح کرد: زمانی که در آلمان بودم همه آنها لابی کرده و گفته بودند بعد از رفتن دادکان هم حاضر به همکاری هستیم و همین الان هم اگر تغییری در فدراسیون فوتبال صورت بگیرد آنها حاضر هستند با هر کسی که سرکار بیاید بیعت کنند.

دادکان درباره تفاوت هایش با کفاشیان هم گفت: من حرف های منطقی و با استدلال را گوش می دهم و زیربار حرف بدون منطق نمی روم.

وی در خصوص اینکه درباره حضورش در وزارت ورزش صحبتی شد یا نه، عنوان کرد: صحبت هایی شد اما آن کسانی که برای وزارت معرفی شدند استحقاق بیشتری از من داشتند. من ۲ بار با مسئولان دولت جدید جلسه داشتم که ابتدا آقای صالحی امیری پیش از انتخاب وزرا بنده را در جلسه ای خواستند که در آن جلسه آقای ربیعی وزیر کار نیز حضور داشتند. یک گروه کارشناسی تشکیل شده بود و به من گفتند که کارگروه متشکل از آقای هاشمی طبا و سجادی وجود دارد. البته من گفتم که این کارگروه نیست بلکه خودشان گروه هستند. من گفتم این کارگروهی که تشکیل شده دنبال انتخاب کردن نیستند بلکه به دنبال انتخاب شدن هستند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال ادامه داد: با آقای صالحی امیری به بحث اصلی وارد شدیم و ایشان اعلام کردند که آقای روحانی برای وزارت ورزش ۴ مشخصه می خواهند اول اینکه وزیر پیشنهادی متخصص باشد، دوم خوشنام باشد، سوم با فساد در ورزش مبارزه کند و در آخر هم در امر خصوصی سازی به ورزش کمک کند. من به آقای امیری اعلام کردم مشخصه ۳ و ۴ را دارم اما ۲ مشخصه اول را باید از مردم سوال کنید. آقای ربیعی به من گفت شما شرایط تخصص و خوشنامی را دارید و بعد از ۲ جلسه ای که داشتیم من به مسافرت رفتم اما آقای سلطانی فرد به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد.

دادکان با بیان اینکه دولت مشخصه هایی را اعلام کرد اما آنها را رعایت نکرد اظهار داشت: این دولت هم می توانست مانند دولت قبلی مشخصه ای نگذارد و وزیرش را معرفی کند اما دولت فعلی مشخصه هایی را گذاشت و آنها را رعایت نکرد. من دنبال وزارت نبودم اما به هر حال صاحب نظر هستم. البته افراد این دولت به من گفتند که شما صاحب نظرید و مدنظر هم هستید و حتی از من رزومه ای هم خواستند اما فرد دیگری را معرفی کردند.

وی درباره اینکه رابطه اش با رئیس جمهور قبلی چطور بود، عنوان کرد: آقای احمدی نژاد بعد از اینکه ما به جام جهانی رفته بودیم من را خواستند و اعلام کردند که آقای علی آبادی را به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی انتخاب کرده اند. به او گفته بودم که به دادکان بچسب و از نظرات او استفاده کن. من رابطه خوبی هم با آقای احمدی نژاد داشتم و با کسی دشمنی ندارم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که بعد از پایان دولت احمدی نژاد با او ملاقاتی داشته یا نه گفت: ملاقاتی نداشتم اما یکی از دوستان به من گفت که جلسه ای با آقای احمدی نژاد داشته باش اما من گفتم شرایط مهیا نیست. من با کسی دشمنی ندارم و به نظرم هر فردی بتواند به کشور کمک کند باید کار کند.

دادکان با اشاره به رابطه اش با علی آبادی افزود: آقای علی آبادی یکبار من را صدا کرد و می خواست افرادی را برای ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال انتخاب کند نظر من را هم در این خصوص گرفت اما نظرات من را رعایت نکرد. زمانی هم که من علت این موضوع را از او پرسیدم اعلام کرد که برادر رئیس جمهور (داود احمدی نژاد) نگذاشته است که این افراد انتخاب شوند و این موضوع را به او نسبت داد.

وی در مورد گودرزی وزیر ورزش گفت: او فردی دانشگاهی است با این حال کار سختی پیش رو دارد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره بحث وزارت ورزش و گزینه بودن خودش برای این وزارتخانه گفت: شریعتمداری روزی که به عنوان سرپرست قصد رفتن به وزارت ورزش را داشت به دنبال من آمد و عنوان کرد که قصد دارد من را به عنوان گزینه وزارت معرفی کند، البته نمی دانم که بعدا چه اتفاقی افتاد که این تصمیم شکل نگرفت.

دادکان درباره اینکه چرا در آن روز به عکاسان گفته شده بود از او عکس نگیرند اظهار داشت: وقتی از مدیر روابط عمومی وزارت ورزش سوال کردم او پاسخ داد که کیومرث هاشمی چنین درخواستی داشته و البته در نهایت گفته شد که صالحی امیری نظرش نسبت به من مساعد نبوده است. به هر حال امیدوارم دلایل صالحی برای خودش منطقی و قابل هضم باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم هر کس فردی می آید بتواند خدمت کند. بعد از ۸ سال که آنها نتوانستند کار کنند نیاییم ۸ سال دیگر هم بگوییم اینها نمی توانند کار کنند. اگر کسی نمی تواند وظایفش را انجام دهد بهتر است از کار کناره بگیرد. سوال من این است که چرا نتوانستیم برای ورزش خود مدیر پرورش دهیم تا بازهم ۸ سال نگذرد و نگوییم نشد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: دولت جدید هم باز به دنبال مدیرانی رفته که ۳۰ سال پیش حضور داشتند. من دوست دارم از مدیران جوان استفاده شود و مدیری که صاحب فکر و اندیشه باشد به عرصه بیاید.

دادکان درباره اینکه افرادی چون علیپور را به فوتبال آورده گفت: علیپور قبل از من در فدراسیون بود، شاید او می خواست جای بن همام را بگیرد اما او قبل از من در فوتبال بود. به هر حال نوآموز و پهلوان بهترین گزینه هایی بودند که من همراه با خود داشتم.

وی درباره به کار بردن واژه اجنبی پرست در مورد خودش نیز تاکید کرد: کیومرث هاشمی و محمد علی آبادی این جمله را در مورد من به کار برده اند اما پاسخ من این است که آیا من در دامن خارجی ها بودم یا شما که کمیته ملی المپیک را به جایی رساندید که خارجی ها درباره آن اظهارنظر کنند؟ مطمئن باشید این افراد بعد از این دیگر قطعا در کمیته المپیک نخواهند بود به دلیل آنکه جامعه ورزش آن تفکرات را نمی پذیرد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال ادامه داد: در مورد کاندیداهای فعلی دولت هم نام هایی را شنیده ام که معتقدم حق آنها نیست و باید اجازه دهند یک قهرمان تحصیلکرده ملی و المپیکی ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده بگیرد.

دادکان افزود: اکبر ناطق نوری و محمد خاتمی من را برای وزارت ورزش به روحانی پیشنهاد داده بودند البته در جریان موضع گیری هاشمی رفسنجانی در این باره نیستم اما اینکه من انتخاب نشدم مهم نیست و مهم این است که بتوانیم خدمت کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به دستمزد مربیان در زمان خودش اشاره کرد و گفت: شاهرخی ۱۵ میلیون و فرکی ۱۲ میلیون تومان می گرفتند. قرارداد برانکو برای ۲۸ ماه ۹۰۰ هزار دلار معادل یک میلیارد تومان بود که این رقم را برای ۲۸ ماه و نه یک سال گرفت.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره استفاده از مربیان بهتر از برانکو گفت: من هم قبول دارم کی روش برتر از برانکو بود اما باید توجه کنیم ما برای ۲۸ ماه به برانکو یک میلیارد دادیم اما هم اکنون در فوتبال خودمان مربیان باشگاهی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای یک فصل می گیرند.

دادکان تاکید کرد: بحث مربوط به سقف قرارداد دروغ است و واقعیت ندارد. فوتبال ما هیچ زمانی ناپاک نبوده بلکه آدم های آن ناپاک بوده اند. آدم هایی که یک میلیارد پول می گیرند ناپاک هستند. هنوز هم معتقدم کسی در فوتبال ما بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نمی ارزد و اگر روزی یک مربی ما را کشورهای عربی بردند این بحث را قبول می کنم.

وی ادامه داد: مربی در فوتبال ما ۱،۵ میلیارد تومان پول می گیرد در حالی که ۵۰ میلیون هم ارزش ندارد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در مورد مشاوره دایی به قلعه نویی برای پذیرفتن سرمربیگری تیم ملی با او یادآور شد: هم دایی و هم قلعه نویی به من زنگ زدند و من به هردوی آنها گفتم به تیم ملی بروید و مطمئن باشید که طعمه هستید. خوشبختانه علی دایی در یک برنامه عنوان کرد که اگر به توصیه دادکان گوش کرده بودم اینگونه نمی شد، اگر از قلعه نویی هم سوال کنید او هم همین را خواهد گفت.

دادکان تاکید کرد: بی انضباطی مالی باشگاه های ما را فراگرفته و مطمئن باشید بعد از جام جهانی دیگر نمی توان چرخ این فوتبال را چرخانند چرا که بازیکنان به کمتر از یک میلیارد راضی نخواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: بزرگان دولت باید هیئت مدیره کارخانه ها و مجموعه های صنعتی را احراز کنند و به آنها بگویند که چه اندازه در فوتبال سرمایه گذاری کنید. این هزینه های ۲۰،۳۰ میلیاردی معنا ندارد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در مورد محرومیت علی خسروی در زمان ریاستش گفت: خسروی در زمان من محروم شد اما نمی دانم چه اتفاقاتی افتاد که بعدا به کار بازگشت البته نمی خواهم او را تخطئه کنم. به هر صورت بحث برگشت او و مباحثی چون بحث تیم نفت آبادان در زمان من پیش آمد.

دادکان درباره بحث استعفایش تاکید کرد: پیش از جام جهانی ۲۰۰۶ گفته بودم که استعفا می دهم چرا که نمی خواستم فوتبال ایران تعلیق شود و در جام جهانی نیز استعفای دستی خود را تحویل دادم. در همان زمان بود که در جایگاه ویژه بلاتر من را دید و گفت ناراحت نباشید چرا که برکنار شدید و بعد از آن هم از ایران هم خبر رسید که این اتفاق هم افتاده است.

وی تصریح کرد: همواره گفته ام ۳ افتخار دارم یکی آنکه از محمد خاتمی نشان لیاقت گرفتم دوم آنکه فدراسیون فوتبال را از نظر مالی بی نیاز کردم و به جام جهانی بردم و سوم آنکه در آن دوران برکنار شدم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در مورد محمد علی آبادی گفت: من با علی آبادی کاری ندارم. اگر از مهرعلیزاده که رئیس بالادستی من بود به نیکی یاد می کنم و یا از محمد خاتمی به این دلیل است که آنها از من و فدراسیون فوتبال دفاع کردند. برخورد خاتمی به عنوان رئیس جمهور همواره همراه با احترام بود و من هر ۲ ماه یکبار به صورت حضوری در مورد فدراسیون به او گزارش می دادم. از اینکه خاتمی فدراسیون را قبول داشت بسیار افتخار می کنم.

دادکان یادآور شد: زمانی که ایران در رنکینگ فیفا در جایگاه پانزدهم قرار گرفت صدراعظم آلمان در دیدار با خاتمی به او گفته بود که ما هفدهم جهان هستیم و تیم ایران پانزدهم است. این جایگاه برای من جای افتخار دارد.

وی در پایان بار دیگر از علی آبادی و خواسته او برای برگزاری اردوهای تیم ملی در اردبیل به جای اروپا یاد و تاکید کرد: کسانی که به خاطر دیگران خوش رقصی می کنند به جایی نخواهند رسید.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات