محققان با بررسی تعدادی افراد سالم دریافتند که آمادگی جسمانی – هوازی با افزایش هورمون های خونی در ارتباط است و این هورمون ها در افزایش حافظه و کارکرد دقیق آن موثر است.

به گزارش افکارنیوز ، محققان دانشگاه علوم پزشکی بوستون دریافتند که ورزش می تواند سلامت مغز و کارایی شناختی را افزایش دهد. یافته های جدید که در تحقیقات مغزی به صورت آنلاین منتشر شده است، نشان می دهد که بعضی از هورمون ها که در طول ورزش افزایش می یابند باعث افزایش حافظه می شوند. هورمون هایی که فاکتورهای رشد معروف هستند رابطه ورزش و سلامت مغز را متعادل می کنند. هیپوکامپوس که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد، تحت تاثیر این هورمون ها قرار می گیرد.

فاکتورهای رشدی از جمله BDNF، VEGF و IGF۱ (فاکتور رشدی که شبیه به انسولین است) بر کارایی هیپوکامپوس تاثیر گذار هستند.

برای مثال BDNF بر روی سیستم عصبی تاثیرگذار است و به این سیستم کمک می کند تا ارتباط بین سلول های مغزی را تنظیم می کند. همچنین این فاکتور رشد باعث تحریک رشد نرون های هیپوکامیال و عروق خونی می شود.

در این تحقیقات، محققان چند فرد سالم را مورد بررسی قرار دادند. آنها میزان هورمون های خونی را در این افراد اندازه گیری کردند و تاثیر افزایش هورمون ها را بر کارایی حافظه و آمادگی جسمانی – هوازی افراد بررسی کردند. تحقیقات نشان داد که با انجام ورزش های هوازی میزان هورمون های خونی افزایش می یابد.

طبق یافته های محققان، BDNF و آمادگی جسمانی – هوازی باعث افزایش حافظه می شوند. در مقابل کمبود BDNF تاثیر منفی بر کارکرد دقیق حافظه می گذارد.

همچنین تحقیقات نشان داده است که رابطه قوی بین IGF۱ و کارایی هوازی وجود دارد، اما رابطه زیادی بین کارایی حافظه و IGF۱ وجود ندارد.

محققان دانشگاه بوستون بیان کرده اند: ما به تحقیقات خود ادامه می دهیم تا کاملا مشخص شود که آیا حافظه با انجام ورزش در جوانان و افراد مسن افزایش می یابد یا خیر.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات