هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران درجدید ترین اقدام بدون حضور چهارتن ازاعضا، آیین نامه اصلاح شده انتخابات این کمیته را تایید و با افزودن یک بند، راه را بر رقبا بست و حق شرکت در انتخابات این کمیته را از افراد جدید گرفت.

به گزارش افکارنیوز ، به نظر می رسد رییس کمیته ملی المپیک که در زمان حضور در راس سازمان تربیت بدنی، سابقه تعلیق فدراسیون فوتبال ایران را درکارنامه دارد، این بار بی محاباتر ازگذشته، کل ورزش کشور را به مخاطره انداخته است.

این مسوول و تنی چند از اعضای هیات اجرایی تلاش می کنند با افزودن چند تبصره و بند جدید، اجازه خودنمایی به رقبا در یک رقابت آزاد و برابر را نداده و کرسی خود را حفظ کنند.

هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک امروزدر غیاب محمودمشحون، محمود خسروی وفا، علی کفاشیان و رباب شهریان و با حضور محمد علی آبادی مهدی قدمی، مهدی کرباسیان، مهدی هاشمی، شاهرخ شهنازی، احمدناطق نوری، کیومرث هاشمی و بهرام افشارزاده تشکیل جلسه داد.

یکی از نتایج این جلسه، اصلاح آیین نامه انتخابات کمیته ملی المپیک به گونه ای است که فقط افرادی می توانند در انتخابات نامزد شوند که دست کم شش ماه از حضورشان در ریاست و یا هیأت رییسه فدراسیون ها گذشته باشد.

به این ترتیب، امیررضا خادم، سید مصطفی هاشمی طبا و نصراله سجادی که گفته می شد قصد حضور در انتخابات را دارند، اجازه نامزدی نخواهند داشت و در عوض جا برای اعضای فعلی باز می شود تا حضورشان را در کمیته تمدید کنند.

پیش از این در اقدامی سوال برانگیز نمایندگان ورزشکاران، داوران و سازمان ها برای حضور در مجمع کمیته ملی المپیک از بین افراد نزدیک انتخاب شده بودند که این اقدام با اعتراضاتی مواجه شد.

این درحالیست که این اعضا باید از طریق هیات اجرایی انتخاب می شدند.

مجمع کمیته ملی المپیک ایران۶۳عضوداردازاین تعداد ۲۶نفر رااعضای فدراسیون ها تشکیل می دهند و بقیه از اعضای فدراسیون هایی هستند که در بازی های آسیایی حضور دارند، آموزش و پرورش و دانشگاه ها هم نماینده دارند. ۶ نفر از قهرمانانی که در سه دوره المپیک گذشته شرکت داشته اند، یک نفر وزیر ورزش و جوانان و یک نفر نماینده کمیته ملی المپیک نیز در این مجمع حضور دارند.

محمد علی آبادی روز سه شنبه این تصمیمات را تفسیر اساسنامه توصیف کرد، اما به گفته مصطفی هاشمی طباء رییس اسبق کمیته ملی المپیک و عضو پیشین کمیته بین المللی المپیک، همه آنها یک دروغ بزرگ بوده و در اساسنامه چنین چیزی ذکر نشده است.

او می گوید کاری که علی آبادی انجام داده است در حقیقت تغییر اساسنامه است و تغییر اساسنامه نیز بر عهده کمیته بین المللی المپیک بوده و از عهده وی خارج است. هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک صلاحیت انجام این کار و چنین تفسیری را ندارد.

هاشمی طباء حتی صحبت از شکایت به کمیته بین المللی المپیک (IOC) را به میان کشیده و افزوده است: چنین بندی در اساسنامه کمیته ملی المپیک به هیچ وجه موجود نیست. افشارزاده اخیرا در نامه ای به فدراسیون هااز آنها خواسته است تا۲۷ آذرماه نماینده خود را برای حضور در انتخابات معرفی کنند. اگر چنین مصوبه ای وجود داشته پس باید شش ماه قبل آن را اعلام می کردند، نه دو روز مانده به ثبت نام. اگر اساسنامه نیاز به تفسیر دارد، باید IOC این کار را انجام دهد.

وی بااشاره به شانس بالایی که در انتخابات دارد، تأکید کرد: علی آبادی قبلا هم یکبار این راه را رفت و باعث تعلیق فدراسیون فوتبال شد و حالا هم می خواهد این ماجرا در کمیته ملی المپیک تکرار شود.

حال سوال اینجاست که اگر مصطفی هاشمی طبا شکایتی از کمیته ملی المپیک ایران به کمیته بین المللی المپیک ببرد واکنش این کمیته چه خواهد بود؟ چراکه هم هاشمی طبا به خوبی با قوانین و مقررات و اساسنامه های کمیته بین المللی المپیک آشنا است و هم کمیته بین المللی المپیک بارها نشان داده است که با کسی شوخی ندارد.

کمیته بین المللی المپیک اخیرا نیز در مورد مشابهی کمیته المپیک هند را تعلیق و با تعیین ضرب الاجل، آن را مجبور به انجام اصلاحات در قوانین خود کرد.

بدین ترتیب، خیلی دور از ذهن نیست که تلاش گروهی برای رسیدن به منافع شخصی به بهای تعلیق کمیته ملی المپیک و در نتیجه محرومیت از حضور در محافل بین المللی تمام شود که بهای گرانی است.

انتخابات کمیته ملی المپیک ایران باید بعد از بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن برگزار می شد اما کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا با ادعای اینکه اساسنامه های فدراسیون های ورزشی و کمیته المپیک ایران ایراد دارد، مانع از برگزاری آن شدند.

اما محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان در آن زمان به نوعی مسوولان کمیته ملی المپیک ایران را متهم کردکه برای تعویق انتخابات، کمیته بین المللی المپیک را درجریان گذاشته وپای نهادهای بین المللی را وارد ورزش ایران کردند.

شاید این بار وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش کشور باید کمی زودتر وارد عمل شود تا پای کمیته بین المللی المپیک وسط کشیده نشده است، چاره ای بیندیشد و مانع از بین المللی شدن شدن ماجرا شود.

انتخابات کمیته ملی المپیک ایران روز۳۰دی ماه برگزارمی شود و ثبت نام ازنامزدها از روز شنبه آینده آغاز خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات