سایت باشگاه استقلال به مناسبت درگذشت مرحوم بیوک جدیکار، کارنامه ای از مهاجم سال های دور استقلال منتشر کرد.

به گزارش افکارنیوز ، سایت باشگاه استقلال درباره ستاره ۸۴ ساله این باشگاه که به رحمت خدا رفت، می نویسد: بیوک جدیکار، یکی از نمادهای بازی تکنیکی و قدرت تهاجمی فوتبال ایران از دهه ۳۰ تا واسط دهه ۴۰ به شمار می آید، . وی به سال ۱۳۰۸ در شهر تبریز به دنیا آمد، آن هم در خانواده ای که فوتبال را می شناختند. برادر بزرگتر بیوک، به نام اصغر جدیکار در دفاع راست، صاحب اسم بود.


جدیکار ابتدا دروازه بانی می کرد، ولی با توجه به توانایی اش در بازی با پای چپ و سرعت و مهارتش در ارسال و شوتزنی، به توصیه علی دانایی فرد، به خط حمله منتقل شد. جدیکار در سال ۱۹۵۷، با تیم ویکتوریا ۸۹ برلین قراردادی سه ساله بست، با این حال، پس از ۹ ماه به ایران برگشت و به تیم استقلال تهران (تاج) پیوست.

وی در سن ۱۷ سالگی به تیم ملی ایران دعوت شده و نخستین بازی وی در تیم ملی فوتبال ایران برابر افغانستان بود. او در تیم های تور، جوان، استقلال (تاج) ویکتوریا بر این تیم منتخب تهران و نیز تیم ملی ایران بای کرد.

از آنجا که مرحوم جدیکار بیشتر گل های خود را با پای چپ می زد به «چپ طلایی» معروف شد. جدیکار نخستین لژیونر تاریخ فوتبال ایران است. در مجموع وی را زننده ۱۴۳ گل در رده باشگاهی و ملی می دانند.

بیوک جدیکار، در تاریخ ۲۶ آذر ۹۲ در سن ۸۴ سالگی به دلیل آلزایمر شدید دارفانی را وداع گفت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات