قلعه نویی:

حتی پرسپولیسی ها هم نمی خواهند، چهار تیم نماینده ایران در آسیا زنگ تفریح رقبا باشند. نمی شود، ۳۱ کشور یک مدل فکر کنند و ما یک طور دیگر

به گزارش افکارنیوز ، استقلال تهران پس از کسب عنوان قهرمانی در لیگ دوازدهم، حضور قابل توجهی را در قاره تجربه کرد و توانست نام ایران را بعد از مدتها را بین چهار تیم برتر آسیا در پهنه جدول بازی ها جای دهند. استقلال حالا به رقم تمامی مشکلات و فراز و نشیب های پیش رو توانسته در لیگ سیزدهم نیز روند ریل واری را تجربه کرده و حالا نامش را به عنوان آلترناتیو صدرنشینی مطرح کند. پیشنهاد یک گفت و گوی نسبتا مفصل را مدتی پیش به او داده بودیم و هربار به دلیلی این گفت و گو به تعویق می افتاد. این بار اما امیر قلعه نویی با دلی پر ازحرف های ریز و درشت به گفت و گو با سایت گل نشست و از موانع و مصائب پیش رویش گفت که می خوانید:

*عملکرد استقلال را تا اینجای کار چطور ارزیابی می کنید؟

شرایط استقلال را باید به چند بخش تقسیم کنم. خب بخش اول اینکه، همه می دانند که من امیر قلعه نویی همیشه تمرینات تیمم را خیلی زود شروع می کردم، حداقل شش هفته کار آمادگی جسمانی برای تیمم داشتم ولی به هر حال به خاطر اینکه ما در آن زمان درگیر جام جهانی بودیم، درگیر جام باشگاه ها بودیم و خیلی از بچه های ما درگیر حضور در بازی های مقدماتی جام جهانی بودند، ما نتوانستیم اول فصل آن بدنسازی مطلوبی که مدنظر من بود انجام دهیم. وقتی بدن ها آن آمادگی مطلوب را نداشته باشند، به مشکل ما دچار می شوند، شما ببینید، بازیکنان ملی ما مرتب مصدوم می شوند و ما در لیگ قهرمانان و یا در بازی های داخلی با ترکیب کامل به میدان برویم و و تیم را به شکل کامل در اختیار داشته باشیم. این یک دغدغه اصلی برای ما بود و دغدغه بعدی بحث مالی تیم ما بود که طبیعتا شرایط خوبی نداشتیم. هم بحث تغییر دولت در آن زمان بود و هم بحث اینکه وزیر محترم دیر به وزارتخانه راه پیدا کرد و مشکلی اقتصادی که بر مجموعه کشور وجود داشت باعث شد که ما هم یک سری مشکلات را داشته باشیم.

چه مشکلاتی؟

واقعا الان شرایط استقلال از نظر مالی یک شرایط خاصی است. خب یک بخشی را بر اساس مصوبه مجلس محترم باید دولت تامین کند و یک بخشی هم از طرف باشگاه، خب آن بخشی را که باشگاه باید تامین می کرده، مهیا شده و آن ۵۰ درصدر مابقی که دولت می بایستی تامین می کرده هنوز به ما نرسیده است. همه این ها ادامه پیدا کرده و کار ما به اینجا رسیده که مثلا یک بازیکنی مثل نیکبخت، حالا که لیگ هم در حال اتمام است یک ریال نگرفته، برخی از نفرات ما بابت امسال فقط ۲۰ درصد دریافتی داشته اند و مثلا کادرفنی یازده ماه است که هیچ مبلغی را نگرفته است. بالاخره هیئت مدیره محترم هم دارند تمام تلاش شان را به خرج می دهند تا به هر طریق این مشکلات رفع شود ولی به هر حال وضعیت استقلال اینطور است. ما نه خوب بدنسازی کردیم، نه پول داشتیم که یک سری از مهره هایی که مدنظرمان بود جذب کنیم، مثلا برای نمونه ارزشهای اولادی را زیر سوال نمی برم و او بازیکن بزرگی است ولی ببینید، اولادی ۱۵ ملیون تومان خودروی شخصی اش را فروخت تا بتواند به استقلال بیاید و هزار مثال به این شکل که باید بگویم که ما حالا با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه می داریم و خدا را شاکریم که تا حالا هم وضعیت استقلال در لیگ بد نیست ولی با ایده آل های من فاصله دارد. با همه این مشکلات، خدا و اهل بیت به ما کمک کردند که توانستید با این شرایط خودمان را به اینجا برسانیم.

*فکر می کنید این مشکلات مالی با این شکل و شمایل در شان باشگاهی مثل استقلال باشد؟

برخی باشگاه با مدیریت هزینه ها گردانده می شوند که البته اصولش هم همین است، شما ببینید، مثلا باشگاهی مثل سپاهان و یا فولاد خوزستان می توانند الگوهای خوبی باشند ولی در عین حال نباید از دو تیم بزرگ تهران هم غافل باشیم و آنها را مثل یک سرمایه بدانیم. متاسفانه من دیدم برخی از نماینده های مجلس آمدند و بدون مطالعه قبلی راجع به استقلال و پرسپولیس صحبت کردند در صورتی که خیلی تیم ها بیشتر از این دو تیم بودجه می گیرند و حتی نیمی از سرویسی که استقلال و پرسپولیس می توانند به جامعه بدهند و از خیلی از آسیب ها جلوگیری کنند را در خروجی شان ندارند و این ها مسائلی بود که آقایان حتی به آن اشاره هم نکردند. ولی این مشکلات با ما دست به گریبان است، شما ببینید، آقای فتح الله زاده به بازیکنی ماشین شخصی اش را داد، به دیگری منزلش را بنام کرد، من خودم از یکی از دوستان برای هزینه های تیم دستی مبلغی را گرفتم و می خواستم آن را ظرف دو هفته برگردانم و حالا هم چهار ماه است که از پول خبری نیست. این که بالاخره راهش نیست.

چه باید کرد؟

ببینید الان تیم الریان قطر به محض اینکه قرعه کشی اش در جام باشگاه ها انجام شد، یک بازیکن بزرگ را به خدمت گرفت یا مثلا بروید مطالعه کنید که تیم گوانگژو به چه شکل هزینه داشته است و چه هزینه ای را برای به خدمت گرفتن برخی بازیکنان خارجی یا لیپی کرده است ولی برخی از آقایان که قلم شان به شکل دیگری می گردد و ضد با ایران و ایرانی و امیر قلعه نویی است، به این مسئله کوچکترین توجهی را نمی کنند.

مربی خارجی ای که ما داشتیم در تیم ملی که شما ببینید وقتی از تیم ملی ایران رفته از چند تیم برکنار شده است ولی مربیان ایرانی با بالاترین هوش، کمترین امکانات، بهترین خروجی را دارند ولی هیچ کس نیست که به این مسئله توجه کند. اگر مربی غیر ایرانی بیاید با کمترین هزینه، تیم را در سال اول به قهرمانی برساند و در بین چهار تیم برتر آسیا هم حاضر باشد، همین آقایان که قلم شان به شکل دیگری روی کاغذ می رود، این مربی را به بت تبدیل می کنند ولی جالب اینجاست که مربی ایرانی را مورد هجمه قرار می دهند که چرا در مرحله نیمه نهایی حذف شده است. این گردش عجیب و غریب ۱۸۰ درجه ای قلم ها واقعا دارد به استقلال ضربه می زند. ما خودمان پارسال با ۱۶،۱۷ ملیارد قهرمان شدیم، شما بروید ببینید برخی تیم ها بودجه شان به چه شکلی بوده است، امسال هم واقععا صورت مان را با سیلی سرخ نگه می داریم. مثلا سید حسین حسینی گلر دوم ما امسال ۱۰۰ ملیون قرارداد داشته یا ایمان باصفا ۵۰،۶۰ میلیون طلب دارد که در همین بدهی ها هم باشگاه کلنجار می رود و انصافا خیلی اذیت می شویم که امیدورام آقای دکتر گودرزی که البته ایشان هم دغدغه های خاص خودشان را دارند و باید به بودجه های کلان مثل بودجه های عمرانی رسیدگی کنند در هر حال امیدوارم به استقلال و پرسپولیس که سرمایه های این مملکت هستند و

هر هفته ۵۰ میلیون نفر بازی های این دو تیم را دنبال می کنند نگاه فرصت ساز و ملی داشته باشند تا شاهد پیشرفت ورزش مملکت باشیم.

*آمار استقلال در لیگ سیزدهم با آماری که همواره تیم های تحت اختیار امیر قلعه نویی ارائه داده فاصله دارد، چه نظری در این باره دارید؟

من هم نظر شما را قبول دارم ولی توضیحاتی را خدمتتان دادم، ما پول نداشتیم خوب یارگیری کنیم، پول نداشتیم که اردو برویم و البته اردویی را هم که برگزار کردیم، نفرات مان را به طور کامل در اختیار نداشتیم. فاصله بین آخرین بازی تیم ملی مقابل کره جنوبی و شروع لیگ امسال، ۲۵ روز بود که ۲۰ روز هم زودتر آقای کروش گفتند که این ها باید استراحت کنند. من هم قبول دارم که ما در حال حاضر جنس مان جور نیست و البته بدن های بچه های در شرایط ایده آل نیست. شما اگر یک ماشین داشته باشید، حالا هر نوع ماشینی که می خواهد باشد، چه بنز چه پراید، اگر بنزین نداشته باشد نمی تواند کارایی داشته باشد. ما در لیک امسال آن بنزین را نداریم ولی حالا خوشبختانه حدودا دو سه هفته ای است که بازیکنان در اختیار ما بوده اند و باز نتایج قابل قبولی گرفتیم. با این همه خسرو، هاشم و آندو در اختیارمان نبودند که این ها همه به تیم لطمه زد ولی با این همه باید بگویم که استقلال امسال، آن تیم ایده آل من نبوده است. هم مشکلات مالی گریبانگیر تیم بوده و هم همه نفرات در مجموعه نبوده اند که این ها همه به استقلال لطمه زده است.

*وضعیت نکونام به کجا رسید؟

خوشبختانه الان ایشان در کنار تیم تمرین می کند و جا دارد از تیم پزشکی هم تشکر کنم که امسال پرکارترین سال شان را پشت سر می گذارند. فکر می کنم که آمار مصدومین امسال زیاد بوده است، چون افراد را در اختیار نداشتیم. الان هم جواد تمریناتش را از سر گرفته و روزانه برای تمرینات ویژه به کلینیک می رود.

*رفت و آمد ساموئل و تکلیف سردرگم این بازیکن دست شما را برای بازی ها و تمرینات بسته نکرده است؟

خیلی ممنونم که شما به مسائل خوبی اشاره کردید، ساموئل یک بازیکن خارجی است. پرداخت هایی که باید به وی انجام می شد، وصول نشده است و طبعا مثل یک بازیکن ایرانی، آن تعصبی که بچه ها به استقلال دارند را ندارد. او به من مراجعه کرد و من با ایشان صحبت کردم که وضعیت درست خواهد شد ولی او سر تمرین حضور پیدا نکرد. با مدیر برنامه هایش هم که صحبت کردیم، گفتند تا حق و حقوقش پرداخت نشود، سر تمرین شرکت نخواهد کرد. چون نتوانستیم پولش را پرداخت کنیم، درتمرین غیبت کرد و من هم گفتم اگر وضعیت این طور باشد، یا برود و یا تکلیفش را زودتر مشخص کند.

*پژمان منتظری اعلام کرد که قصد جدایی از استقلال را دارد، اگر او برود، دست تان برای چینش نفرات بسته نخواهد شد؟

پژمان جزو با اخلاق ترین و با مرام ترین بچه های استقلال است. از نظر رفتاری، او جزو بهترین نفرات من است. سال های گذشته هم این بازیکن پیشنهادات خوبی داشت، اول سال هم همینطور ولی با صحبت هایی که با او کردیم در استقلال ماندگار شد. اگر پژمان این خواسته را سه هفته پیش از من داشت، من دفاع جذب می کردم و مشکلی پیش نمی آمد. شما مستحضرید که استقلال درگیر سه جام است و بازی در سه جام با دو دفاع وسط اصلا ممکن نیست، تازه سه تا هم کم است. در هر لحاظ من علاقمندم که ایشان باید در استقلال بماند. با آقای فتح الله زاده هم صحبت کردم که نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

*در چند وقت اخیر بحث تعامل بین باشگاه ها و تیم ملی خیلی داغ بود، سرانجام آن به کجا رسید؟

من قبلا هم گفته ام که کروش باید بسیاری از صحبت هایش را در یک اتاق سه در چهار انجام دهد و این بسیار بحث خوبی بود، اما ما نقطه نظرات کی روش را در رسانه ها دیدیم و مسئله مهم این که، ایرانی باید سربلند و سرافراز باشد و افتخار هم می کنیم که یک ایرانی هستیم. همه ما فکر و ذکرمان بعد از خدا و اهل بیت، باید آب و خاک مان باشد. خیلی از جوانان این سرزمین رفتند و خودشان را فدای دین و آب و خاک کردند. اگر نگاه همه ما اینطور باشد، خیلی از مشکلات مان حل خواهد شد. ما باید بنشینیم و صحبت های مان را یکجا مطرح کنیم. آقایان نظرسنجی بگذارند و نظارت مردم را بدانند. حتی پرسپولیسی ها هم نمی خواهند، چهار تیم نماینده ایران در آسیا زنگ تفریح رقبا باشند. نمی شود، ۳۱ کشور یک مدل فکر کنند و ما یک طور دیگر.

نظر شما چیست؟

همین چند شب پیش بایرن مونیخ قهرمان جام باشگاه های جهان شد، آیا بایرن مونیخ در جام باشگاه های اروپا نیست؟ آیا آلمان در جام جهانی نیست؟ آیا بایرن در بوندس لیگا بازی نمی کند؟ خب بالاخره این ها هم درگیر هستند. البته نباید سهم لیگ را هم در راهیابی تیم ملی در جام جهانی دست کم بگیریم. آقایانی که قلم شان طور دیگری می چرخد، باید به فکر ایران و ایرانی باشند و قدری واقعیت ها را ببینند. ما باید به فکر امکانات سخت افزاری لیگ و ارتقای آن هم باشیم. ما از نظر نیروی انسانی در جهان جزو بیست کشور برتر هستیم و باید امکانات و بستر را هم به شکل بهتری فراهم کنیم تا ایران سربلند باشد. آنهایی که قلم شان خط دهی شده است، می خواهند این را نادیده بگیرند و ناچیز جلوه بدهند. چطور انتقاداتی را که مربی بزرگی مثل کرانچار مطرح می کند را برجسته نمی کنند؟ آیا جز این است که او سابقه حضور در جام جهانی را داشته و سرد و گرم چشیده است؟ حالا اگر قلعه نویی می خواست این حرف ها را مطرح کند، آقایان در رسانه های خاص شان هزار مطلب علیه من می نوشتند و مرا محکوم می کردند. به هر حال با یک تعاملی می شود هم لیگ را خوب برگزار کرد، هم جام حذفی را به نحو احسن اجرا کرد، هم حضور قدرتمندانه ای در آسیا داشت و البته حضور خوبی را هم در جام جهانی برزیل تجربه کنیم. . انسان واقعا خنده اش می گیرد از یک سری حرف ها، آقایانی که قلم شان در خدمت یک عده ای است، می گویند مگر ما در جام باشگاه ها توفیقی بدست آوردیم؟ حرف من این است، مگر فیلیپ اسکولاری در آسیا حضور نداشت؟ چه نتایجی گرفت؟ باید بگوییم او مربی کوچکی است؟ آقای براگایی که کاندیدای مربی گری تیم ملی برزیل بود به همراه همین اسکولاری، سپاهان در رفت و برگشت ۹ گل به تیم او زد، حالا بگوییم او مربی کوچکی است؟ مربی الشباب اگر اشتباه نکنم، سابقه حضور در جام باشگاه های جهان را در کارنامه دارد. چهار گل درامارات خورد و در برگشت هم همینطور. ببینید این آدم ها فقط قلم شان برای ضربه به ایران به خدمت گرفته اند. در همین حال مشکلات اصلا بروز داده نمی شود. حالا اگر یک مربی خارجی با این مشکلات استقلال را به این جایگاه می رساند، همین آقایان از او در رسانه های شان بت می ساختند. باید لیگ را سامان داد. ما هرجا می رویم اول به فکر کیفیت زمین هستیم، چرا به مسائل پرداخته نمی شود؟ مربی تیم ملی خود ما که قبلا روی نیمکت تیم ملی می نشست را بروید رزومه اش را بررسی کنید ببینید به کجا رسید؟ آقای لوته مولر می گفت در کلاس مربی گری که در ایران برگزار کردیم، در هیچ جای جهان من این استعداد ها را ندیدم و اعتقاد دارم که همه مربیان ایرانی می توانند مردان بزرگی در دنیای مربیگری باشند. ایرانی ها در همه جای جهان لااقل جاهایی که من خودم دیده ام، جزو نخبه های هر حوزه ای بوده اند، آنجا بستر فراهم بوده و در این جا خیر، به نظر من باید قدری هم به امکانات و فقر آن فکر کنیم.

*راجع به کسانی می گویید مغرضانه قلم می زنند، قدری شفاف تر صحبت می کنید؟

ما هر کاری کنیم، من تعداد زیادی دشمن قسم خورده دارم و همه را هم به خوبی می شناسم می خواهند شخص مرا تخریب کنند، حالا به چه بهانه ای؟ این خیلی مهم نیست و هدف ترور شخصیت امیر قلعه نویی است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات