به اندازه بقیه شانس حضور در جام جهانی را دارم

داور بین المللی کشورمان با بیان اینکه رونالدینیو کار دور از انتظاری در دیدار رده بندی جام باشگاه های جهان انجام داده، گفت: به اندازه سایر داوران شانس حضور در جام جهانی را دارم.

به گزارش افکارنیوز ، علیرضا فغانی که قضاوت دیدار رده بندی جام باشگاه های جهان را برعهده داشت و تصمیمش مبنی بر اخراج رونالدینیو از زمین مورد تایید رسانه های جهان قرار گرفت، در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره این مسابقات و مسائل دیگر صحبت های زیر را انجام داد.

*  درباره حضورتان در جام باشگاه های جهان صحبت کنید؟

سال ۲۰۱۲ در این مسابقات به عنوان تیم ذخیره به همراه کامرانی فر و سخندان حضور داشتیم و چند دیدار به عنوان داور چهارم شرکت داشتم و حضورمان در این رقابت ها تجربه خوبی بود و به ما کمک کرد. در رقابت های سال ۲۰۱۳ تیم داوری از امارات باید شرکت می کرد اما با توجه به مصدومیت علی حمد تیم داوری از ایران به این مسابقات اعزام شد.

* و در مرحله یک چهارم نهایی اولین قضاوت خود را انجام دادید.

دیدار تیم های رجاکازابلانکای مراکش و مونتری مکزیک بود که تجربه خوبی کسب کردیم. با توجه به فوتبالی که دو تیم ارائه می کردند و حساسیت هایی که وجود داشت تیم داوری ما خوب عمل کرد. از طرفی حضور سپ بلاتر رئیس فدراسیون فیفا حساسیت های این دیدار را بالا برده بود اما سعی کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. اکنون نیز منتظر اعلام داوران برای مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هستیم و امیدواریم اگر خدا بخواهد در این رقابت ها نیز حضور داشته باشیم.

* قضاوت دیدار رده بندی بین تیم های گوانگژوی چین و اتلتیکومینیرو چطور بود؟

وقتی در این رقابت ها حضور پیدا کردیم گفتیم همه سعی و تلاشمان را می کنیم تا بعد از مسابقات پشیمان نشویم که چرا خوب کار نکرده ایم. دیدار رده بندی بازی خیلی خوبی شد و اگر تیم برزیلی به فینال این رقابت ها صعود می کرد شاید شانس قضاوت در فینال جام باشگاه های جهان را داشتیم چرا که از قبل داوری از برزیل برای قضاوت این رقابت ها انتخاب شده بود و اگر نماینده برزیل به فینال صعود می کرد من، کامرانی فر و سخندان شانس قضاوت در دیدار را پیدا می کردیم.

* از قضاوت تان در این بازی راضی بودید؟

بازی فینال یک طرفه بود اما در دیدار رده بندی تیم گوانگژو عملکرد خوبی داشت و بازی تا دقیقه ۹۰ با نتیجه مساوی ۲ بر ۲ در جریان بود. در مجموع بازی نزدیک و حساسی بود، صحنه های داوری زیادی وجود داشت و سعی کردیم عملکرد خوبی داشته باشیم. در گل سوم نماینده برزیل ما شک داشتیم که آن گل آفساید بود یا نه، اما خوشبختانه آقای کامرانی فر و سخندان در این بازی عملکرد خوبی داشتند. پس از پایان بازی نیز داورانی که این بازی را از طریق ویدئو را در نظر داشتند تصمیمات ما را تایید کردند.

*  مهمترین تصمیم شما اخراج رونالدینیو از زمین بود که مورد تایید رسانه های جهان قرار گرفت…

در فوتبال باید قانون را پیاده کنیم. در آن صحنه واکنشی از سوی رونالدینیو انجام گرفت که از بازیکنی در چنین سطحی دور از انتظار بود که بخواهد به بازیکن حریف لگد بزند. جریمه این صحنه تنها کارت قرمز بود و در صحبتی که با کمک داوران از طریق سیستم رادیو داشتم این تصمیم را گرفتیم.

*  رونالدینیو در آن صحنه چه چیزی به شما می گفت؟

او معتقد بود خطایی روی او انجام شده ولی من موافق صحبتش نبودم و به او گفتم جریمه کاری که کردی کارت قرمز است.

* در این بازی از اسپری مخصوص هنگام ضربات ایستگاهی برای تعیین دیوار دفاعی هم استفاده کردید.

در تورنمنت های جاری چه در مسابقات نوجوانان و چه مسابقات جوانان و همین طور بازی های جام باشگاه ها به صورت آزمایشی از این اسپری ها استفاده شد که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت چون جای توپ و دیوارهای دفاعی را به راحتی مشخص می کند. از سیستم تکنولوژی خط دروازه که در دوره قبلی استفاده شده بود نیز بار دیگر در این رقابت ها استفاده شد که کار را برای تیم داوری آسان می کند و تمرکز داور و کمک داوران روی صحنه هایی چون خطا و آفساید معطوف می شود.

*برای قضاوت دیدار رده بندی استرس داشتید؟

استرس نداشتم. مانند سایر داوران از یک هفته به آغاز مسابقات در مراکش حضور داشتیم و باید مواردی را که به ما می گفتند پیاده می کردیم.

*  فکر می کنید چقدر شانس حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ را داشته باشید؟

در دوره قبلی جام جهانی تیم داوری ایرماتوف از ازبکستان حضور داشت، تیم داوری از بحرین نیز فینال لیگ قهرمانان آسیا را قضاوت کرد و بنجامین نیز به عنوان بهترین داور آسیا انتخاب شد. من نیز در رقابت های باشگاه جهان قضاوت کردم و فکر می کنم به اندازه سایرین شانس حضور در جام جهانی را دارم.

*  از مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته داوران چه کسانی برای استقبال از شما در فروگاه حضور داشتند؟

کسی در فرودگاه حضور نداشت اما خودم نیز راغب نبودم کسی برای استقبالم بیاید. تنها پدر و همسرم، برادرم به فرودگاه آمده بودند.

*  سوال پایانی مان درباره قضاوت نکردن شما در دیدار فردای استقلال و داماش است.

با توجه به خستگی و اینکه شاید با توجه به این موضوع و توقعات موجود نتوانم انتظارات را برآورده کنم، داور دیگری را به جای من انتخاب کردند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات