توقع ما از هدایتی بیشتر است

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد گفت: علی دایی یک بیلیاردباز قهار است و به من گفت زمانی که در آلمان بازی می کرده، مربی تیم بازیکنان را مجبور می کرد که بیلیارد بازی کنند.

به گزارش افکارنیوز ، نشست خبری هاشم اسکندری رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد صبح امروز (سه شنبه) در محل این فدراسیون برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست با بیان اینکه حدود ۲۰ سال از تاسیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد سپری می شود، اظهار داشت: با حمایت های وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، هیئت های استانی، اساتید بولینگ و بیلیارد و اصحاب رسانه توانستیم به مقام های زیادی دست پیدا کنیم. ما در ۳ سال گذشته موفق به کسب ۲۶ مدال در رقابت های مختلف نیز شده ایم.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد ادامه داد: این رشته ورزشی به تنهایی می تواند ۶۸ مدال در رقابت های آسیایی کسب کند که این تعداد مدال فرصت مناسبی برای ارتقاء رنکینگ ایران در رقابت های آسیایی است. باید توجه زیادی به این رشته شود اگر تغییری در نگاه و دیدگاه رخ دهد شاهد جایگاه مطلوبی خواهیم بود. ما اولین مدال خود را در رقابت های غرب آسیا کسب کردیم پس از آن به لطف خدا موفق شدیم در رقابت های آسیایی و جهانی صاحب مدال شویم. نخستین مدال طلای تاریخ ایران در مسابقات جهانی را حسین وفایی ورزشکار ۱۷ ساله کشورمان کسب کرد.

اسکندری گفت: وفایی هم اکنون در بین ۳۲ نفر برتر جهان قرار دارد. پس از قهرمانی وفایی در جهان تیم ملی کشورمان در مسابقات جهانی ایرلند به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کرد.

وی تصریح کرد: برنامه های ویژه ای برای این رشته ورزشی داریم. یکی از آنها احداث پایگاه قهرمانی است که چنین چیزی برای اولین بار است که در سطح خاورمیانه رخ می دهد.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد گفت: در این کنفدراسیون ۱۳ کشور عربی حضور دارند. آنها هزینه های زیادی برای این ۲ رشته ورزشی خصوصا در بولینگ کرده اند. ما هم تلاش می کنیم در این بخش درخشان ظاهر شویم در ۳ سال گذشته ۱۰۳ خط بولینگ ما به ۴۸۰ خط رسیده است و تلاش می کنیم در ۴ سال آینده آن را به هزار خط برسانیم.

اسکندری ادامه داد: اگر ما در بولینگ حمایت شویم مدال های بسیار خوبی را کسب خواهیم کرد. ۱۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان در این رشته ورزشی فعالیت دارند. یکی دیگر از رشته های ما در این فدراسیون بولف است که ریشه ای فرانسوی دارد و جنبه آن همگانی است. جالب این است که بدانید این رشته ورزشی هم مدال آسیایی دارد. ما مکاتباتی با شهرداری های کشور داشته ایم که بتوانیم بولف را در پارک ها راه اندازی کنیم. این رشته یک بعد همگانی دارد که می تواند خانواده ها را درگیر خود کند.

وی خاطر نشان کرد: جلساتی هم با آموزش و پرورش داشته ایم که بتوانیم بولینگ و بیلیارد را در مدارس کشور فعال کنیم. در پیک شادی سال گذشته که ویژه عید نوروز بود برای اولین بار یک میز بیلیارد در آن طراحی شده بود که این قدم بسیار مناسبی است.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد افزود: عمده فعالیت های ما به استعدادیابی برمی گردد. ما به دنبال بیلیاردبازان زیر ۱۷ سال هستیم و مطمئنا همان طور که یک حسین وفایی پیدا شد باز هم نفرات دیگری وجود خواهند داشت. چین ۳۹ میلیون اسنوکرباز دارد که هر بار در مسابقات آسیایی با یک ورزشکار جدید شرکت می کند. آنها هر ماه یکی از حرفه ای های جهان را به کشورشان دعوت می کنند تا با ملی پوشان شان بازی کنند اما ما بضاعت چنین کاری را نداریم اگرچه همیشه نشان داده ایم که بهتر از آنها هستیم. به جز چین، هند، پاکستان و امارات از دیگر رقیبان ما هستند.

اسکندری یادآور شد: در جلسه کنفدراسیون غرب آسیا متوجه شدم که سرمایه گذاری زیادی روی این رشته ورزشی صورت گرفته است. بیلیارد رشته ای است که می تواند به افراد آرامش دهد. شاید خیلی ها نمی دانند اما یک ست بیلیارد مساوی است با ۴ کیلومتر پیاده روی. اکثر افرادی که بازی می کنند متوجه چنین اتفاقی نمی شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: اکثر استان های ما به پایگاه قهرمانی با کیفیت های مناسب تجهیز شده اند. ما استعدادهای بسیار خوبی در سراسر کشور داریم. در لرستان یک باشگاه بیلیارد وجود دارد که بازی کردن در آن به صورت دوره های زمانی است که این غیر استاندارد است اما ما در همانجا یک نوجوان ۱۶ ساله را پیدا کردیم که می تواند جای حسین وفایی را پر کند.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد افزود: در خیلی از استان های کشور شروع به برگزاری مسابقاتی تحت عنوان لیگ کرده ایم. هدفمان از این کار پیدا کردن ایرادات در زمان برگزاری لیگ است و اگر خدا کمکمان کند از سال آینده لیگی را در بیلیارد خواهیم داشت. البته ما تفاهمنامه هایی را برای سپری شدن دوره های مربیگری و داوری با دانشگاه آزاد امضا کرده ایم.

اسکندری با بیان اینکه در مسابقات جهانی ایرلند داوران ایرانی فینال مسابقات را قضاوت کردند اظهار داشت: استعدادهای خوبی در بعد داوری در کشورمان وجود دارند که ما امیدواریم آنها به مدارج بالایی دست یابند.

وی با اشاره به حذف کرسی نایب رئیسی غرب آسیا اظهار داشت: ۵ کشور عربی برای کسب این کرسی کاندیدا شده بودند که من با آرای مناسب توانستم این رقیبان را شکست داده و بار دیگر به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون غرب آسیا دست پیدا کنم. در این انتخابات رقیبان سختی داشتیم همه آنها کشورهای عرب زبان بودند. آنها هوای هم را به خوب یداشتند. اما ارتباطات و فعالیت های خوبی که در چند سال اخیر داشتیم باعث شد که آنها بدانند که ما برای این کرسی مفید هستیم. به همین دلیل با یک رای قاطع به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون غرب آسیا معرفی شدم. البته بنده سمت نایب رئیس کنفدراسیون بیلیارد آسیا را هم دارم که یک سال و نیم به پایان آن زمان باقی مانده است تلاش می کنیم که با لابی و ارتباطات خوب آن را حفظ کنیم.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد با اشاره به رنکنیگ ایران در جهان یادآور شد: ما در بخش آقایان دوم و در بانوان نهم جهان هستیم. عمده بانوان ایران در خانه های خود بازی می کنند و تا چند سال پیش مجموعه خاصی برای آنها نبود. استعدادهای خوبی در کشور وجود دارد که ما برخی از آنها را کشف کرده ایم. امروز مجموعه هایی در ایران وجود دارد که ساعاتی خاص را به بانوان تخصیص می دهند.

اسکندری با بیان اینکه بودجه ما زیاد نیست، تصریح کرد: برای رسیدن به سکوهای قهرمانی به بودجه نیاز است. متاسفانه این رشته هنوز در وزارتخانه به خوبی جا نیفتاده است و بودجه کمی را برای ما در نظر می گیرند. بودجه فدراسیون بولینگ و بیلیارد نصف حقوق یک دروازه بان لیگ برتر فوتبال است که البته جا دارد از آقای هدایتی تشکر کنم که ما را مورد حمایت قرار داد ولی توقع ما بیشتر از اینها بود. کمک ایشان باعث شد ورزشکاران کشورمان به مسابقات جهانی اعزام شوند.

وی با اشاره به اینکه نسبت سالن های بیلیارد و بولینگ یک به ۱۰۰ است گفت: در کشور ۲۷ سالن بولینگ داریم که عمدتا تفریحی هستند ما تلاش می کنیم خط های بولینگ کشورمان زیاد شود چرا که نگاه ما قهرمانی است و در این راستا گام بر می داریم.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد اظهار کرد: اخذ کرسی های بین المللی می تواند پست های زیادی را برای یک فدراسیون داشته باشد که یکی از آنها گرفتن حق کشور در موارد مختلف است. به طور مثال هیچ گاه بحث داوری ما جدی گرفته نمی شد اما امروز کار به جایی رسیده است که داوران ایرانی حضور پررنگی را در مسابقات جهانی و آسیایی دارند. در مسابقات جهانی ایرلند ۶ سهمیه داشتیم که کسب این تعداد سهمیه ها با کرسی نایب رئیسی ما نیز بی ارتباط نیست. سعی کردیم در این مدت ارتباطات خوبی را با کمیته های مختلف برقرار کنیم.

وی یادآور شد: نگاه ما به پایگاه قهرمانی خود ویژه است بنا داریم آن را یک پایگاه ویژه قهرمانی در خاورمیانه کرده و امیدواریم این مرکز به چنین پایگاهی تبدیل شود. البته مشابه آن در قطر نیز وجود دارد اما خیلی به دلیل مسائل خاص مورد استقبال قرار نگرفت. می خواهیم با کرسی هایی که در آسیا داریم و استفاده از آنها این امر را محقق کنیم.

اسکندری در مورد حسین وفایی قهرمانی بیلیارد جهان تاکید کرد: وفایی سهمیه حضور در بین ۳۲ نفر جهان را گرفته است ما برای فرستادنش به مسابقات حرفه ای های جهان ابتدا مشکل مالی داشتیم اما زمانی که مشکلات مالیمان رفع شد با معضل صدور روادید برخورد کردیم. در حال حاضر این ورزشکار در ایرلند زیر نظر یک حامی مالی که او را حمایت می کند در حال تمرین است و ما امیدواریم به زودی در مسابقات حرفه ای ها حضور یابد.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد در مورد تجهیزات این رشته ورزشی عنوان کرد: در خیلی از رشته های حتما باید ابزارآلات حرفه ای وجود داشته باشد که غالبا فدراسیون جهانی یا آسیایی آنها را تامین می کند. حتما باید مسابقات با تمرینات روی میزی خاص با برندی خاص باشد که متاسفانه توان تولید آن در ایران ممکن نیست. اگر ورزشکاران ما بر روی میزهای غیراستاندارد تمرین کنند در روز مسابقه ۵۰ درصد بازیشان افت می کند. ما گفته ایم که در هر مجموعه باید حداقل یک میز استاندارد جهانی باشد که ورزشکارانمان بر روی آن تمرین کنند. البته هر کدام از تولیدکنندگان ایرانی برای همکاری با فدراسیون جلو بیایند ما دستشان را می فشاریم.

وی تاکید کرد: سال ها بود که پروانه فعالیت و یا تمدید باشگاه های بیلیارد صادر نمی شد ما با کمیسیون ماده ۵ جلسات مکرری را برگزار و آنها را مجاب کردیم که این منع برداشته شود. امروز مجوزها علاوه بر اینکه تمدید می شوند بلکه صادر هم می شود و افرادی که تمایل به سرمایه گذاری دارند می توانند با طی کردن مراحل قانونی باشگاه خود را فعال کنند.

اسکندری در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در پاسخ به این سوال که طرح بیلیارد محارم به کجا کشید گفت: در دنیا مسابقاتی تحت عنوان بیلیارد میکس برگزار می شود که یک زن و یک مرد در یک تیم هستند. در این رقابت هیچ برخوردی وجود ندارد چرا که زمان برگزاری تیم یک، تیم دوم روی صندلی نشسته است. صحبت ها و جلسات مختلفی را با مدیریت قبلی وزارت داشتیم که به نتیجه چندانی دست پیدا نکردیم اما فکر می کنم در وزارت جدید بتوانیم با تدابیری که از دوستان شاهدیم این رشته را فعال کنیم. خیلی از آقایان در خانه های خود به همراه همسر و یا خواهر خود به صورت حرفه ای بیلیارد بازی می کنند که ما می توانیم از آنها در این بخش استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد در تشریح فواید بیلیارد گفت: علی دایی یک بیلیاردباز حرفه ای است زمانی که از او در این مورد سوال کردم به من گفت که زمانی در آلمان بازی می کردم که در آن مقطع مربی ما، بازیکنان تیم را مجبور می کرد که بیلیارد بازی کنند. این کار برای حفظ آرامش در جهان فوتبال بازیکنانی مانند سالگادو که چندی پیش با او جلسه ای هم داشتیم و همچنین زین الدین زیدان به صورت حرفه ای این رشته را انجام می دهند.

وی در خصوص مربی خارجی گفت: حضور مربی خارجی در ایران ارتباط مستقیمی به بحث دلار و ارز دارد که کار دشواری است. در کنفدراسیون غرب آسیا مقرر شد نیمی از هزینه را آن کنفدراسیون و نیمی از آن را خودمان برای تامین اعتبارات لازم جهت آوردن یک مربی خارجی انجام بدهیم.

اسکندری در پایان خاطر نشان کرد: جا دارد از آقای هدایتی تشکر کنم که مبلغی را به فدراسیون ما برای اعزام به مسابقات ایرلند تقبل کرد. مبلغی که او داد نسبت به سایر کمک هایش به جاهای دیگر بسیار ناچیزتر اما او این کمک را به ما انجام داد خودش خواست که میزان آن مبلغ فاش نشود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات