غیرمنطقی و فقط براساس آمار؛

نگاه به آمار پرسپولیس یک پیغام مهم دارد و آن اینکه خط دفاعی پرسپولیس در این فصل فوق العاده کار کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، پرسپولیس در این فصل یک رکورد جالب را به دست آورده است. این تیم در ۲۰ مسابقه فقط ۸ گل دریافت کرده که قطعا اتفاقی نبوده و حتما دلایل فنی و فردی زیادی دارد.

ساختار دفاعی تیم، قرار گرفتن بازیکنان مستعد، باتجربه و با ضریب اشتباه کم در خط دفاعی و حضور دروازه بانی بسیار آماده در پشت سر این مدافعان و در آخرین نقطه از زمین خودی باعث شده تا قرمزهای پایتخت در بیشتر بازی ها دروازه شان بسته بماند و هواداران هم روی سکو نگران این موضوع نباشند که از هر ۳-۲ توپی که روی دروازه می آید یکی به گل تبدیل شود. نیلسون کوریا اینقدر خوب و مطمئن درون دروازه می ایستد که انگار قرار نیست گل بخورد.

این مهم را مهاجمان حریف هم می دانند. امروز عبور توپ از خط دروازه قرمزها به کاری بسیار سخت برای تیم های دیگر تبدیل شده است. اگرچه آنها در ۲۰ بازی، ۲۳ گل زده اند اما وقتی ۶ گل بازی با مس کرمان را از آمار بازی آنها کم می کنیم، آن وقت زدن ۱۷ گل در ۱۹ مسابقه با توجه به در اختیار داشتن بازیکنانی مثل سیدصالحی، خلعتبری، صادقیان، مسلمان و حاتمی آمار ضعیفی است. به خصوص که سرمربی تیم هم بهترین گلزن فوتبال ملی و بهترین گلزن جهان در بازی های ملی است.

به هر حال پرسپولیس طوری نتیجه گرفته که در صدر جدول قرار دارد و هوادارانش هم از این مساله رضایت دارند اما دایی نباید فراموش کند که اگر امروز میانگین گل های زده تیمش ۱.۱۵ گل برای هر بازی است اگر بازی مس و ۶ گل آن را کم کنیم این آمار به ۰.۸۹ گل برای هر مسابقه می رسد. چه ۰.۸۹ گل، چه ۱.۱۵ گل برای هر بازی کم است همانطور که دریافت ۰.۴ گل در هر مسابقه فوق العاده است. تیمی که در هر ۲.۵ مسابقه یک گل می خورد حتما قابلیت های زیادی هم دارد.

حالا بر همین اساس و طبق آنچه جدول رده بندی لیگ برتر نشان می دهد وضعیت پرسپولیس را تا پایان فصل به لحاظ گل های زده و خورده پیش بینی می کنیم. با علم به این موضوع که هیچ وقت آمارها ملاک و معیار دقیقی برای ارزیابی نبوده و نیست اما گذر از آن و توجه نکردن به آمارهای به دست آمده هم می تواند مشکل ساز باشد.

پرسپولیس مثل همه تیم های دیگر ۱۰ بازی تا پایان فصل پیش رو دارد. آنها ۲۳ بار موفق به گلزنی شده و هشت بار هم گل خورده اند. این آمار نشان می دهد که آنها به طور میانگین ۱.۱۵ گل در هر بازی زده اند و ۰.۴ گل هم دریافت کرده اند. حالا اگر این اعداد به دست آمده را برای ۱۰ بازی باقیمانده لحاظ کنیم، پرسپولیس تا پایان فصل ۱۱ تا ۱۲ گل دیگر می زند و فقط چهار گل می خورد که با توجه به آمار فعلی، تعداد گل های زده و خورده آنها تا پایان فصل به ترتیب به ۳۵ و ۱۲ می رسد.

البته این مساله فقط یک پیش بینی است و نباید و نمی توان نگاه کلی و قطعی به آن انداخت. شاید پرسپولیس در یک بازی دیگر یا بیشتر مثل بازی با مس، تمام پیش بینی ها را به هم بزند و در پایان هم تعداد گل های زده اش بیشتر شود یا اینکه تعداد توپ هایی که از خط دروازه این تیم می گذرد بیش از ۰.۴ گل در هر بازی باشد.

به هرحال آنچه در شرایط فعلی بیلان پرسپولیس می گوید، عملکرد بسیار خوب در کار دفاعی و درون دروازه است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات