قوانین فیفا مانع اصلی بازگشت مجتبی در این فصل به جمع آبی پوشان است و شاید وقتی دیگر مجال برای استقلالی شدن مجتبی فراهم شود.

به گزارش افکارنیوز ، یک بازیکن نمی تواند در طول یک فصل برای بیشتر از دو تیم بازی کند؛ نمونه اش مجتبی جباری که هر چند علاقه مند است به استقلال برگردد اما طبق قانون، نمی تواند.

برای مربیان اما چنین قانونی وجود ندارد. یک مربی در طول یک فصل می تواند در ۱۰ تیم و حتی بیشتر مربیگری کند. تنها در لیگ ایران است که قانون فرق می کند. در لیگ ایران قانون متفاوتی را برای مربیان وضع کرده اند؛ بر این اساس که یک مربی در طول یک فصل نمی تواند در ۳ تیم فعالیت کند.

محمود یاوری همین سال پیش این قانون را دور زد. او جای مربی، سرپرست استیل آذین شد و روی نیمکت نشست. این تیم را هدایت کرد، در باطن به عنوان سرمربی و در ظاهر به عنوان سرپرست. قوانین فوتبال ایران را اینگونه دور می زنند اما قوانین فیفا را به هیچ وجه نمی توان نادیده گرفت!

خبر غافلگیرکننده بود و در نوع خود عجیب. بازگشت مجتبی جباری به استقلال برای همراهی این تیم در لیگ قهرمانان آسیا. این خبر چند روز پیش منتشر شد و زودتر از حد تصور دهان به دهان چرخید و فضای فوتبال ایران را درنوردید.

در روزهایی که استقلال خلأ هافبک بازیساز و طراح را به شدت احساس می کند انتشار این خبر می توانست امیر قلعه نویی را بدل کند به خوشحال ترین مربی فوتبال ایران. این خبر در فیس بوک منتشر شد و از علاقه جباری به بازگشت پرده برداشت، آن هم از طریق یکی از سایت های منتسب به باشگاه استقلال که نزدیک مدیران این تیم است.

در این خبر آمده: «مجتبی جباری از بازی در لیگ قطر خسته شده و گفته که برای ادامه فوتبال می خواهد به استقلال برگردد. »

مشخص نیست این خبر تا چه اندازه صحت دارد اما این از خصوصیات بارز مجتبی است که خیلی زود از بازی در یک تیم دلزده می شود و بار و بندیل را به مقصد تیم جدید می بندد.

او که پس از سال ها بازی در استقلال، در سپاهان این خصوصیت اخلاقی خود را نشان داد، خیلی زود با سرمربی و مسئولان باشگاه به اختلاف خورد تا عزم جدایی از سپاهان را جزم کند و زودتر از حد تصور از جمع شاگردان کرانچار جدا شود. جباری در سپاهان فقط هفت هفته دوام آورد، به الاهلی رفت و حالا می گویند از بازی در این تیم قطری خسته شده!

خستگی می تواند بهانه ای باشد برای جدایی جباری. مسئولان باشگاه استقلال هم در صحبت های خودمانی و درون باشگاهی از بازگشت مجتبی استقبال کرده اند اما انگار دغدغه جدایی منتظری تمام تفکر آنها را مشغول به خود کرده.

به نظر می رسد تلاش برای راضی نگه داشتن پژمان، ادامه حضور او در استقلال و البته تغییر تصمیم او آنقدر برای مدیران استقلال زمان بر بود که آنها حتی نیم نگاهی هم به قوانین نقل و انتقالات ندارند.

از آن سو خستگی بازی در قطر هم ذهن مجتبی را به خود مشغول کرده. بازیکنی که همیشه با تفکر تصمیم می گیرد و علاقه بسیاری دارد که از قوانین حرفه ای تبعیت کند و حداقل آنها را بداند.

بازه زمانی نقل و انتقالات لیگ برتر ایران از ششم ژانویه، پانزدهم دی ماه آغاز می شود. تیم های لیگ برتری از آن تاریخ به بعد می توانند برای دریافت ITC بازیکن جدیدشان اقدام کرده و از او در مسابقات استفاده کنند.

مجتبی جباری حدود یک هفته دیگر می تواند به استقلال برگردد، البته بازه نقل و انتقالاتی این را می گوید اما قانونی جهانی وجود دارد که از سال ها پیش به تصویب فیفا رسیده. این قانون، مانع بزرگی است برای بازگشت هافبکی به نام جباری که استقلال تا حدود بسیاری محتاج حضورش است.

قانون فیفا تاکید می کند که یک بازیکن در طول یک فصل نمی تواند در ۳ تیم بازی کند. این قانون از مدت ها پیش تصویب شده و به همین خاطر و با تکیه بر این قانون، مجتبی جباری این اجازه را ندارد که از الاهلی جدا شود و به استقلال برگردد، حالا می خواهد از بازی در قطر خسته شده باشد یا به هر بهانه دیگری که خودش می داند.

نمونه های بسیاری وجود دارند که به دلیل وجود چنین قانونی نتوانستند در طول فصل برای ۳ تیم بازی کنند. نمونه خارجی اش روماریو. این ستاره برزیلی فصل ۲۰۰۶ را با میامی آمریکا آغاز کرد، سپس به آدلایدیونایتد رفت و بعد تصمیم گرفت که به لیگ برزیل برگردد و برای واسکو دوگاما بازی کند.

آن زمان وجود چنین قانونی اجازه نداد روماریو به واسکو برگردد و برای تیمی بازی کند که فوتبالش را از آنجا آغاز کرده بود. این قانون روماریو را مجبور کرد تا چند ماهی دندان روی جگر بگذارد و از فصل ۲۰۰۷، پیراهن واسکو را به تن کند.

نمونه ایرانی هم وجود دارد، نمونه ای که این قانون را مانعی پیش روی خود دید تا نتواند در طول یک فصل برای ۳ تیم بازی کند. داریوش یزدانی لیگ را با برق شیراز آغاز کرد، در ترکیب این تیم درخشید و مورد توجه باشگاه الامارات قرار گرفت. او به امارات رفت اما موفق نبود تا با پیشنهاد تراکتورسازی وسوسه بازگشت به لیگ ایران به سرش بزند. این اتفاق اما رخ نداد و یزدانی مجبور شد تا پایان فصل در امارات بماند و برای این تیم بازی کند.

مجتبی جباری باید در قطر بماند، در الاهلی و فصل را زیر نظر میلان ماچالا به پایان برساند. جباری چاره ای جز این را پیش روی خود نمی بیند حتی اگر بازی در لیگ قطر برایش کسل کننده باشد.

فیفا اجازه بازی مجتبی برای استقلال یا هر تیم دیگری را نمی دهد. او باید در قطر بماند و استقلالی ها هم اینجا و در نبود جباری حسرت بخورند. حسرتی که شاید ابتدای فصل آینده برطرف شود اما حالا هرگز.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات