۱۰ فینال پیش روی ۶ تیم مدعی

فقط ده هفته به پایان لیگ برتر باقی مانده است ٰ ده هفته ای که بازی به بازی آن برای مشخص شدن تکلیف تیم قهرمان تعیین کننده و سرنوشت ساز است.

به گزارش افکارنیوز ، فقط ده هفته به پایان لیگ برتر فوتبال باقی مانده است؛ ده هفته ای که بازی به بازی آن برای مشخص شدن تکلیف تیم قهرمان تعیین کننده و سرنوشت ساز است.

لیگ سیزدهم قرار است روز بیستم فروردین تمام شود. البته با توجه به ضرب الاجل کارلوس کرش، هیچ بعید نیست این ده هفته باقیمانده در همین فصل زمستان برگزار شود تا قال قضیه به نفع سرمربی پرتغالی تیم ملی کنده شود.

البته چیزی که برای هواداران اهمیت دارد این نیست که لیگ سیزدهم دقیقا در چه روزی به اتمام برسد. آنها از تیم خود قهرمانی می خواهند و برای رسیدن به هدف، هفته به هفته با تب و تابی بیشتر رقابت ها را دنبال می کنند، البته در این میان حساب نفت تهران را باید از پنج مدعی دیگر جدا کرد، چون آنها تنها مدعی قهرمانی هستند که تقریبا هیچ هواداری ندارند.

اکنون پرسپولیس با ۳۹ امتیاز جدی ترین مدعی قهرمانی به شمار می رود، اما اگر بدانیم فاصله تیم های اول تا ششم جدول فقط شش امتیاز است و شش مدعی بالانشین با اختلاف یک امتیاز از هم در تعقیب یکدیگر هستند به این نتیجه خواهیم رسید فعلا نباید تیمی را به عنوان مدعی اصلی معرفی کرد.

بازی های باقیمانده، تقابل های رودررو، تعداد میزبانی ها و البته همزمانی رقابت های لیگ با لیگ قهرمانان آسیا ازجمله موارد تاثیرگذار برای تیم هایی است که می خواهند تا هفته پایانی در کورس قهرمانی باقی بمانند. آنچه در ادامه می آید بررسی همین موارد است.

بازی های ۶ امتیازی لیگ

با فرض این که هر شش تیم مدعی تا هفته پایانی در کورس رقابت باقی بمانند که البته احتمال آن ناچیز است، لیگ سیزدهم در ده هفته پایانی اش ۱۱ بازی سرنوشت ساز دارد که اصطلاحا به بازی های شش امتیازی معروف هستند. یعنی بازی هایی که در آن دو تیم مدعی مقابل هم صف آرایی می کنند.

حساس ترین بازی در این میان شهرآورد تهران است که به گفته مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ اگر تغییری در برنامه ریزی ها صورت نگیرد، احتمالا روز بیست و هفتم دی برگزار می شود، اما قبل از این بازی بزرگ، پرسپولیسی ها باید دو بازی شش امتیازی دیگر را هم تجربه کنند؛ جمعه این هفته مقابل نفت در تهران و احتمالا جمعه هفته آینده هم مقابل فولاد در اهواز.

سه بازی شش امتیازی متوالی، دشوارترین مسیر را در سه هفته آینده پیش روی صدرنشین کنونی لیگ گذاشته است. البته در میان شش تیم مدعی شرایط نفت تهران با احتساب تعداد بازی هایی که باید مقابل دیگر مدعیان برگزار کند از دیگران دشوار است. شاگردان یحیی گل محمدی نیمی از ده بازی باقیمانده خود را باید مقابل تیم های بالای جدولی برگزار کنند. به عبارتی تیم نفت تهران در دور برگشت هنوز با هیچ یک از تیم های مدعی روبه رو نشده است و همین موضوع می تواند شانس آنها را برای کسب عنوان قهرمانی کاهش دهد.

در نقطه مقابل نفت، تیم سپاهان قرار دارد که بیشتر بازی های دشوارش را انجام داده و از میان تیم های بالای جدول، طی ده هفته باقیمانده فقط باید با پرسپولیس و نفت روبه رو شود. استقلال و فولاد هم مثل پرسپولیس باید در ادامه لیگ با چهار مدعی قهرمانی روبه رو شوند، اما تراکتورسازی سه بازی شش امتیازی دیگر پیش رو دارد. البته همین سه بازی هم برای شاگردان مجید جلالی خارج از خانه است که این دشواری ها کار آنها را دوچندان می کند. در شرایطی که تراکتورسازی باید با تیم های نفت، فولاد و استقلال در تهران و اهواز بازی کند، تیم فولاد در سه بازی از چهار بازی شش امتیازی خود میزبان است و با پرسپولیس، تراکتورسازی و استقلال در اهواز بازی می کند. استقلال هم در سه بازی میزبان است که البته یکی از آنها شهرآورد تهران است؛ دیداری که میزبانی در آن معنایی ندارد.

در ادامه برنامه همه بازی های حساس لیگ سیزدهم در ده هفته باقیمانده آمده است:

هفته ۲۱: پرسپولیس نفت، هفته ۲۲: فولاد پرسپولیس، هفته ۲۳: پرسپولیس استقلال، هفته ۲۵: پرسپولیس سپاهان، هفته ۲۶: نفت تراکتورسازی، هفته ۲۷: نفت فولاد، هفته ۲۸: استقلال نفت، فولاد تراکتورسازی، هفته ۲۹: فولاد استقلال، هفته ۳۰: استقلال تراکتورسازی، سپاهان نفت.

استقلال؛ یک میزبانی بیشتر

در شرایطی که تیم های بالای جدولی برای ایستادن در صدر و کسب عنوان قهرمانی، رقابتی نزدیک و فشرده با یکدیگر دارند، برای هواداران آنها تعداد بازی های خانگی و بازی های خارج از خانه از اهمیت فوق العاه ای برخوردار است.

طبق برنامه رقابت های لیگ و براساس شمارش میزبان و مهمان در ده هفته باقیمانده هر شش تیم مدعی، پنج بازی خانگی پیش رو دارند و پنج بار نیز باید خارج از خانه به میدان بروند، اما این آمار فقط روی کاغذ درست است. با توجه به این که در شهرآورد تهران میزبان و مهمان مفهومی ندارد، تعداد بازی های خانگی استقلال به شش بازی می رسد که یک بازی بیشتر از پنج تیم دیگر است.

یک نکته دیگر هم درباره استقلال وجود دارد؛ آنها تنها تیمی هستند که در ادامه رقابت های لیگ سه بار متوالی در خانه بازی می کنند. این شرایط در هفته های ۲۱،۲۲ و ۲۳ برای شاگردان امیر قلعه نویی وجود دارد، جایی که آنها با استقلال صنعتی، پرسپولیس و ذوب آهن در ورزشگاه آزادی روبه رو می شوند. فراموش نکنید تا اینجای کار موفق ترین تیم در بازی های خانگی پرسپولیس است که از ۱۱ بازی صاحب ۹ پیروزی و دو تساوی شده و ۸۷.۸ درصد از امتیازات بازی های خانگی را به دست آورده است. فولاد و استقلال هم از ده بازی خانگی خود هر یک ۲۱ امتیاز کسب کرده اند (شش برد، سه تساوی و یک باخت) ، یعنی ۷۰ درصد. این آمار برای تراکتورسازی با کسب ۱۵ امتیاز از ده بازی خانگی (سه برد، شش تساوی و یک باخت) از سایر مدعیان ضعیف تر است و به ۵۰ درصد می رسد.

لیگ قهرمانان آسیا، دغدغه ۴ مدعی

نکته تاثیرگذار دیگر در تعیین قهرمان این فصل لیگ برتر فوتبال ایران، همزمانی هفته های پایانی آن با آغاز فصل جدید لیگ قهرمانان آسیاست؛ اتفاقی که باعث می شود بازی های چهار تیم استقلال، سپاهان، فولاد و تراکتورسازی در مقایسه با پرسپولیس و نفت با فشردگی بیشتری برگزار شود.

لیگ قهرمانان آسیا طبق برنامه ششم اسفند ماه آغاز می شود چهار نماینده کشورمان باید در روزهای ششم و هفتم اسفند، بیستم و بیست و یکم اسفند، بیست و هفتم و بیست و هشتم اسفند و دوازدهم و سیزدهم فروردین۹۳ در چهار هفته نخست مرحله گروهی به مصاف حریفان خود بروند. این چهار هفته دقیقا همزمان است با شش هفته پایانی لیگ برتر که شرایط را برای استقلال، سپاهان، فولاد و تراکتورسازی به دلیل جنگیدن در دو جبهه و خستگی ناشی از فشردگی بیشتر بازی ها دشوار تر می کند.

اشکال بزرگ

برنامه ریزی لیگ یک اشکال بزرگ هم دارد که می تواند در آینده انتقادهای زیادی را متوجه سازمان لیگ کند. این ایراد هم به رویارویی فولاد و گسترش فولاد در هفته پایانی مربوط می شود؛ تقابل دو تیم از خانواده فولاد در هفته ای که احتمالا سرنوشت قهرمان و تیم های سقوط کننده در پایان آن مشخص می شود یک نمره منفی برای برنامه ریزان سازمان لیگ به شمار می رود.

برنامه بازی های ۶ مدعی قهرمانی تا پایان فصل

پرسپولیس

هفته ۲۱: پرسپولیس نفت / هفته ۲۲: فولاد پرسپولیس / هفته ۲۳: پرسپولیس استقلال / هفته ۲۴: گسترش فولاد پرسپولیس / هفته ۲۵: پرسپولیس سپاهان / هفته ۲۶: فجرسپاسی پرسپولیس / هفته ۲۷: پرسپولیس صبا / هفته ۲۸: داماش پرسپولیس / هفته ۲۹: پرسپولیس راه آهن / هفته ۳۰: استقلال صنعتی پرسپولیس.

استقلال

هفته ۲۱: راه آهن استقلال / هفته ۲۲: استقلال استقلال صنعتی / هفته ۲۳: استقلال پرسپولیس / هفته ۲۴: استقلال ذوب آهن / هفته ۲۵: مس استقلال / هفته ۲۶: استقلال سایپا / هفته ۲۷: ملوان استقلال / هفته ۲۸: استقلال نفت / هفته ۲۹: فولاد استقلال / هفته ۳۰: استقلال تراکتورسازی

تراکتورسازی

هفته ۲۱: تراکتورسازی فجرسپاسی / هفته ۲۲: سایپا تراکتورسازی / هفته ۲۳: تراکتورسازی صبا / هفته ۲۴: ملوان تراکتورسازی / هفته ۲۵: تراکتورسازی داماش / هفته ۲۶: نفت تراکتورسازی / هفته ۲۷: تراکتورسازی راه آهن / هفته ۲۸: فولاد تراکتورسازی / هفته ۲۹: تراکتورسازی استقلال صنعتی / هفته ۳۰: استقلال تراکتورسازی

نفت

هفته ۲۱: پرسپولیس نفت / هفته ۲۲: نفت ذوب آهن / هفته ۲۳: مس نفت / هفته ۲۴: نفت سایپا/ هفته ۲۵: ملوان نفت / هفته ۲۶: نفت تراکتورسازی / هفته ۲۷: نفت فولاد / هفته ۲۸: استقلال نفت / هفته ۲۹: نفت گسترش فولاد / هفته ۳۰: سپاهان نفت

فولاد

هفته ۲۱: استقلال صنعتی فولاد / هفته ۲۲: فولاد پرسپولیس / هفته ۲۳: ذوب آهن فولاد / هفته ۲۴: فولاد مس / هفته ۲۵: سایپا فولاد / هفته ۲۶: فولاد ملوان / هفته ۲۷: نفت فولاد / هفته ۲۸: فولاد تراکتورسازی / هفته ۲۹: فولاد استقلال / هفته ۳۰: گسترش فولاد فولاد

سپاهان

هفته ۲۱: صبا سپاهان / هفته ۲۲: سپاهان داماش / هفته ۲۳: راه آهن سپاهان / هفته ۲۴: سپاهان استقلال صنعتی / هفته ۲۵: پرسپولیس سپاهان / هفته ۲۶: سپاهان ذوب آهن / هفته ۲۷: مس سپاهان / هفته ۲۸: سپاهان سایپا / هفته ۲۹: ملوان سپاهان / هفته ۳۰: سپاهان نفت


در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات