تحقیقاتی که در دانشگاه باسک انجام شد نشان می دهد که هرچند اختلاف های اساسی از نظر فیزیکی بین فوتبالیست های مرد و زن وجود دارد اما از نظر تکنیکی این اختلاف چشمگیر نیست.

به گزارش افکارنیوز ، هنگامی که کارایی ورزش زنان و مردان فوتبالیست حرفه ای با کمک معیارهای اساسی مقایسه می شود، اختلاف های فاحشی در بین آن ها مشاهده می شود. این نتیجه مطالعاتی است که در دانشکده فعالیت فیزیکی و علم ورزش دانشگاه باسک انجام شده است.

در این مطالعات ۱۰۰ فوتبالیست از هر دو جنس به هنگام بازی های لیگ قهرمانان اروپا مورد بررسی قرار گرفتند. در کنار تشخیص تفاوت های بین فوتبالیست های مرد و زن، نیازهای فیزیکی و تکنیکی برای آماده سازی فوتبالیست های زن و مرد مشخص شد.

مدیر این تحقیقات، جولن کاستلانو معتقد است که تفاوت های بدنی و اختلاف در کیفیت های فیزیکی عامل تفاوت های بین مردان و زنان فوتبالیست است.

نتایج این تحقیقات در دو جنبه مطرح شد: اول مسئله فیزیکی بود و اینکه زنان در فواصل کوتاهتری نسبت به مردان با شدت زیاد می دوند و بر خلاف مردان در نیمه دوم بازی خسته می شوند. دومین جنبه نتایج درباره تکنیک های بازیکنان بود که تفاوت زیادی بین مالکیت توپ در دو طرف وجود نداشت.

یکی از بازتاب های این تحقیق ارزیابی نحوه اجرای آن بود. اگر معیارهای اساسی برای انجام این مقایسه ارزش هایی باشد که در مردان وجود دارد مانند سرعت و قوای بدنی بیشتر ممکن است به این نتیجه برسیم که زنان از تمام قوای خود استفاده نمی کنند، اما با در نظر گرفتن ارزش های کلی و حقیقی به این نتیجه می رسیم که زنان از بالاترین قوای خود استفاده می کنند.

نتایج تحقیقات با توجه به نیازهای زنان در فوتبال متفاوت است اما انجام این نوع تحقیق نیازمند اطلاعات بیشتری است. زنان فوتبالیست معمولا اطلاعات زیادی درباره تمرین ها و نیازهای خود نمی دهند زیرا نمی خواهند رقیبان شان این اطلاعات را به دست بیاورند.

با همه این ها تحقیقات بیشتر و گسترده تری بر روی نمونه های بیشتر لازم است تا نیازهای هر دو طرف بررسی شوند.

نتایجی دیگری که این تحقیقات داشت، این بود که زنان فوتبالیست نباید آنچه که مردان انجام می دهند را تکرار کنند، آن ها نباید صرفا سرعت مردان را داشته باشند و مانند مردان بتوانند با شدت زیاد در فواصل زیاد بدوند. در واقع مردان و زنان هر کدام به روش خود باید این ورزش را دنبال کنند. برای انجام این مقایسه از فیلمبرداری از تکنیک های مردان و زنان و عکسبرداری از آن ها استفاده شد. این عکسبرداری ها ۱۲۵ بار در ثانیه انجام می شد.

از این تکنولوژی در لیگ حرفه ای اسپانیا استفاده می شد. به کمک همین تکنولوژی بود که مشخص شد بازیکنان تیم رئال مادرید در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ که تحت رهبری دل بوسکه بود کمترین مسیر را دویدند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات