کارشناس فوتبال ایران بر این باور است که تقابل استقلال و پرسپولیس در دربی ۷۸ متفاوت با دربی های سال های اخیر خواهد بود.

به گزارش افکارنیوز ، مرتضی محصص تحلیل فنی خود را در خصوص دربی ۷۸ عنوان کرده است. یادداشت فنی این کارشناس فوتبال درباره بازی روز جمعه تیم های استقلال و پرسپولیس به شرح زیر است:

به باور من این دربی با دربی های قبلی خیلی متفاوت است. استقلال در شروع فصل جباری را از دست داد و پس از آن هم مجیدی، منتظری و نکونام این تیم را ترک کردند. همه این بازیکنان می توانستند در خط میانی خوب کار کنند و حتی منتظری بازیکنی بود که هر ازگاهی به عنوان هافبک دفاعی برای استقلال بازی می کرد.

در بازی آخر استقلال که مقابل استقلال صنعتی برگزار شد دیدیم که کادر فنی آبی ها با درایتی که داشت تغییراتی را در روند بازی خود ایجاد کرد. تک گل بازی هم روی ارسال بود که قاضی به ثمر رساند. فکر می کنم که قلعه نویی به این نتیجه رسیده هم با بازی غیر مستقیم و هم سانتر در بازی های خود استفاده کند که در این بین نقش قاضی خیلی پر رنگ تر شده است نه به خاطر گلی که به ثمر رسند بلکه به خاطر اینکه یک مهاجم قد بلند است و کار را برای مدافعان کناری راحت تر می کند.

من نمی دانم برنامه استقلال برای دربی چیست. اینکه خسرو حیدری در دفاع راست بازی می کند یا مجید غلام نژاد. یا بیک زاده در چپ به کار گرفته می شود یا نوری. اگر عمران زاده و صادقی ضریب دقت خود را در پاس های رو به جلو افزایش دهند و بازیسازی استقلال از دفاع شروع شود شانس این تیم برای اداره بازی اضافه خواهد شد.

اما در خصوص پرسپولیس می توان گفت که این تیم بدون تردید بهترین خط میانی ایران و یکی از بهترین خطوط میانی را در بین تیم های باشگاهی آسیا در اختیار دارد. صادقیان، مسلمان، حقیقی، نوری و. . بازیکنانی هستند که شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارند و بازیکنانی سرعتی و تکنیکی برای ضد حملات به شمار می آیند و برای هر تیمی خطرناک هستند.

پرسپولیس در آخرین بازی خود مقابل فولاد اهواز حتی می توانست برنده باشد. اگر چه این تیم نتیجه را واگذار کرد ولی موقعیت های زیادی را هدر داد. این تیم بازیکنی مثل خلعتبری را دارد که هم تکینیکی است هم سرعتی و هم تجربه دارد. به نظرم پرسپولیس در این فصل به لحاظ یارگیری فوق العاده کار کرده است.

ما روی نیمکت این تیم مربی داریم که از تجربه کافی برخوردار است. علی دایی در این بین کاملا پخته تر شده و حتی در تعویض هایش می بینیم که نسبت به دو سال پیش بهتر کار می کند. او به خط میانی بها می دهد و این چیزی است که در فوتبال مدرن تعیین کننده است.

پیش بینی من این است که می توانیم یک دربی زیبا را شاهد باشیم. درست است که در روزهای اخیر حاشیه های زیادی را شاهد بوده ایم ولی با شناختی که از دو مربی داریم به نظرم می توان شاهد بازی خوبی بود. واقعا حیف است که این مسایل حاشیه ای اخیر را می بینیم که بسیار بی ارزش هستند. حیف است که کارها با بیانیه نویسی پیش برود.

بهتر است به جای پرداختن به بیانیه ها مسئولان دو باشگاه به گذشته ها فکر می کردند. به زمانی که رایکوف و راجرز در این دو تیم حضور داشتند و بازیکنان بزرگی را به فوتبال ایران تحویل دادند. سایت دو باشگاه می توانست به جای انتشار بیانیه به گفتگو ستارگان قدیمی بپردازد تا هم مردم لذت ببرند و هم نقش بازیکنان قدیمی پر رنگ شود.

فوتبال ایران با بیانیه نویسی به هچ جایی نمی رسد. در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا قبل از شروع هر بازی دوربین های تلویزیونی روی کلمه" احترام" زوم می کنند و این مهمترین شعار یوفا است ولی متاسفانه در فوتبال ما این موضوع نادیده گرفته می شود.

به نظرم دربی دو نیمه متفاوت خواهد داشت. در نیمه نخست تیم ها همدیگر را ارزیابی می کنند تا در نیمه دوم بهتر عمل کنند. با تدابیری که کادر که کادر فنی دو تیم می اندیشد تماشاگران می توانند در نیمه دوم منتظر اتفاقات تازه ای باشند.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم حضور دو دروازه بان خوب در ترکیب دو تیم است. نیلسون روی ضد حملات پرسپولیس خیلی نقش دارد. او تا صاحب توپ می شود نگاه به جلو دارد. در مقابل رحمتی هم همینطور است. من هنوز هم جای او را در تیم ملی خالی می بینم. او نقش رهبری خیلی خوبی دارد و با خط دفاع تیمش هماهنگی زیادی دارد. معمولا در بحث های فوتبالی کمتر درباره دروازه بان ها بحث می شود ولی این دو می توانند روز جمعه نقش مهمی را ایفا کنند.

آخرین موردی که باید اشاره کنم این است که هر دو تیم باید سعی کنند گلی را دریافت نکنند. ممانعت از گلزنی حریف مهمتر از گلزنی تیم خودی است. اگر این کار را هر تیمی انجام دهد راحت تر می تواند گلزنی کند. امیدوارم که روز جمعه یک بازی سرعتی و ضد حمله ای را از دو تیم شاهد باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات