رییس سازمان غذا و دارو:

لرستان خبر: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و داروی کشور گفت: مهم ترین وظیفه سازمان غذا و دارو و آزمایشگاههای کنترل کیفی، تامین و تضمین امنیت و سلامت عمومی افراد از طریق نظارت و کنترل جدی و مستمر بر کیفیت محصولات عرضه شده در سطح کشور است.

به گزارش لرستان خبر، دکتر ˈرسول دیناروندˈ روز چهارشنبه در نهمین گردهمایی روسای آزمایشگاههای کنترل غذا و داروی سراسر کشور در خرم آباد، افزود: بی توجهی به این وظیفه مهم و خطیر به طور یقین موجب بروز مشکلات و پیامدهای منفی بسیاری در حوزه تامین و تضمین سلامت عمومی در کشور خواهد شد.
 

وی با اشاره به لزوم کیفی سازی آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو در سطح کشور، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما، بسیاری افراد بدون توجه به تبعات و پیامدهای موضوع، اقدام به ارائه آمار و اطلاعات در حوزه های مختلف از جمله حوزه سلامت مردم می کنند.


دکتر دیناروند با بیان اینکه آزمایشگاههای کنترل نقش مهمی در تامین سلامت مردم برعهده دارند، افزود:

تولید شواهد و مستندسازی در حوزه تولید غذا و دارو برعهده آزمایشگاههای کنترل کیفیت است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه آزمایشگاههای کنترل کیفی سه وظیفه مهم و موثر در حوزه تامین سلامت مردم را بر

عهده دارند، اظهار کرد: انجام کارهای مرتبط با بهداشت محیط، اقدامات علمی و کارشناسی پیش از ورود محصول به بازار و همچنین کنترل و نظارت جدی بر عرضه عمومی محصولات در سطح بازار مصرف ، سه وظیفه اصلی این آزمایشگاههاست.

دکتر دیناروند با تاکید بر اینکه کنترل و نظارت جدی بر عرضه عمومی محصولات در سطح بازار مصرف (پی ام سی) مهم ترین وظیفه و کارکرد این آزمایشگاههاست، گفت: متاسفانه در سال های گذشته نسبت به این موضوع مهم و اساسی در کشور، کم توجهی شده و این درحالی است که نظارت در سطح عرضه بسیار معتبر از نظارت در سایر بخش های تولیدی است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نظارت در بخش پیش از عرضه محصول، تاثیر چندانی بر تامین و تضمین سلامت عمومی ندارد و در برخی موارد نیز موجب فلج شدن کسب و کار افراد می شود.

به گفته وی، یکی از مشکلات جدی حوزه غذا و دارو در سال های گذشته، جهت گیری نادرست در زمینه فعالیت های مرتبط با نظارت و کنترل کیفی در بخش عرضه غذا و دارو بوده است.

رییس سازمان غذا و داروی کشور با تاکید بر اینکه مهم ترین اولویت این حوزه در سال 93، انجام نظارت بعد از عرضه محصول است، اظهار داشت: انجام آزمایش های دقیق در زمینه آلودگی سموم کشاورزی و آفت کش ها از دیگر اولویت های محوری این سازمان و آزمایشگاههای مرتبط در سال جاری است.

دکتر دیناورند همچنین با اشاره به اینکه در تمام دنیا شاهد ارائه گزارش سالیانه سلامت غذایی هستیم، گفت: متاسفانه این گزارش در کشور ما تاکنون حتی یکبار هم ارائه نشده چراکه ما در کشور کار نظارت دائمی بر عرضه محصولات دارویی و غذایی را به صورت جدی مورد توجه قرار نداده ایم.

به گفته وی، برای ارائه این گزارش، باید یکسری کارها انجام شود که از آن جمله می توان به بررسی سلامت فرآوردهای غذایی اصلی مردم و بررسی نگرانی های مردم در زمینه مصرف مواد غذایی اشاره کرد.

رییس سازمان غذا و داروی کشور افزود: برهمین اساس، مهم ترین وظیفه و کارکرد آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو در سال جاری، بر پاسخگویی به این موارد برای تامین و تضمین سلامت مردم متمرکز شده است.

دکتر دیناروند همچنین با اشاره به اینکه به دلیل برخی مشکلات اطمینان زیادی به فعالیت آزمایشگاه های بخش خصوصی در حوزه نظارت وجود ندارد، اظهار کرد: در سال جاری، ضمن شناسایی اولویت و کمبودها، آزمایشگاهای کنترل غذا و داروی کشور، سطح بندی خواهند شد.

وی درهمین رابطه به انجام تست برنج در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بسیاری از آزمایشگاه های انجام دهنده این تست، یا در زمینه اجرا ناتوان بودند و یا نتایج دقیقی را ارائه نکردند.

وی تاکید کرد: از این رو باید آزمایشگاهها براساس برنامه نظارت پس از عرضه محصولات(پی ام سی) و کارآمدی نیروی انسانی و همچنین تجهیزات کاری، سطح بندی شده و یک شبکه کامل را تشکیل دهند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دراین زمینه و با توجه به مشکلات مالی و اعتباری دولت، در سطح بندی و تجهیز آزمایشگاههای کنترل کیفی غذا و دارو باید از ظرفیت بخش خصوصی کشور به خوبی استفاده شود.

نهمین گردهمایی روسای آزمایشگاههای کنترل غذا و داروی سراسر کشور به مدت دو روز در خرم آباد برگزار می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات