مسوول بیماریهای شبکه بهداشت شهرستان بروجرد خبر داد

لرستان خبر: مسوول بیماریهای شبکه بهداشت شهرستان بروجرد گفت: در سال گذشته تعداد 67 نفر به بیماری های مشترک انسان و دام- تب مالت و سالک- مبتلا شدند.

به گزارش لرستان خبر، دکتر ˈشهرام ممدوحیˈ روز یکشنبه در جلسه بیماریهای مشترک بین انسان و دام در شبکه بهداشت بروجرد، افزود: براساس بررسی های علمی و پزشکی انجام شده، 77 درصد از علت بروز و ابتلا به این بیماری در افراد، مصرف فرآوردهای لبنی غیرپاستوریزه و فاسد بوده است.
 

وی با اشاره به اینکه میزان ابتلا به بیماری تب مالت در دو ماه نخست سال گذشته 28 مورد بوده، اظهار کرد: طی دو ماه نخست سال جاری، 46 مورد ابتلا به بیماری بروسلوز یا تب مالت در شهرستان بروجرد مشاهده شده است.
 

وی افزود: استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه، تماس با دام آلوده و زندگی در کنار دام ها از جمله عوامل شیوع و برو بیماری تب مالت است.
 

وی ضمن تاکید بر نقش آموزش در کنترل و جلوگیری از بروز بیماری های مشترک میان انسان و دام، گفت:
 

یکی دیگر از بیماریهای شایع مشترک میان دام و انسان، بیماری سالک است.
 

وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد 21 نفر در شهرستان بروجرد به بیماری سالک مبتلا شدند، تصریح کرد: عامل اصلی بروز این بیماری، پشه خاکی است که در نخاله های ساختمانی زندگی می کند که دراثر گزش انسان، موجب بروز بیماری در فرد می شود.
 

رییس بیماریهای شبکه بهداشت شهرستان بروجرد گفت: جمع آوری به موقع نخاله های ساختمانی در سطح شهر و روستا، نقش مهم و موثری در جلوگیری از شیوع و بروز بیماری سالک در انسان دارد.
 

دکتر ممدوحی همچنین با اشاره به کاهش چشمگیر حیوان گزیدگی در سطح شهرستان بروجرد، گفت: درحال حاضر هیچگونه مشکل و یا کمبودی در زمینه تامین واکسن و سرم بیماری هاری در شهرستان بروجرد وجود ندارد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات