معاون زئونوزهای سازمان دامپزشکی کشور:

لرستان خبر: معاون زئونوزهای سازمان دامپزشکی کشور گفت: پس از 50 سال تلاش به این نتیجه رسیده‌ایم که درمان دام نیازمند صرف هزینه و اعتبارات زیادی است و ریشه‌کنی به صورت قطعی امکان‌پذیر نیست، زیرا عامل در محیط وجود دارد، بنابراین اگر افرادی که در تماس با دام قرار دارند، آموزش لازم را کسب کنند، این عامل به آنان آسیب نمی‌رسانند.

لرستان خبر، علی امیری ظهر امروز در جلسه مدیریت بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که با حضور کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی، نمایندگان ادارات دامپزشکی و نمایندگان استانداری‌ها برگزار شد، اظهار داشت: دامپزشکی همواره برای ریشه‌کنی میکروب بیماری تب مالت در دام با استفاده از فرآیند واکسیناسیون تلاش کرده است، هر زمان واکسیناسیون انجام می‌پذیرد درصد شیوع این بیماری در جامعه کاهش می‌یابد، اما این درمان قطعی نیست.

 

وی عنوان کرد: دامپزشکی با اعتبار 5 میلیارد تومانی خود سالانه 6 هزار میلیارد تومان خسارت احتمالی وارده به بدنه مملکت را جبران می‌کند و این مبلغ را به جامعه برمی‌گرداند که با افزایش اعتبار به میزان هزار میلیارد تومان ظرف مدت 10 سال به هدف ریشه‌کنی بیماری می‌رسیم.

 

امیری افزود: سیستم مراقبت، خطرات 4 تا 50 برابر را گزارش می‌دهد و اگر به طور متوسط ضریب 10 را در نظر بگیریم، به این معنی است که 10 برابر گزارشات اعلام شده، موارد واقعی در جامعه وجود دارد.

 

وی بیان داشت: به منظور اخذ بهترین استراتژی در جهت رفع بیماری باید به تشکیلات و تجمعات دامپزشکی اهمیت داد، همچنین تخصیص منابع مالی به عنوان ضروری‌ترین عامل در راستای پشتیبانی برنامه‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

 

امیری اضافه کرد: اندازه‌گیری میزان بیماری‌ها نیز یکی از اولویت‌های سازمان دامپزشکی در جهت رفع بحران است، هر کجا میزان شیوع بیماری بالا باشد، به سمت تست کشتار دام می‌رویم، همچنین سیاست‌های گرفته شده در استان‌های مختلف باید متفاوت باشد و استراتژی‌ها همواره یکسان نیست.

 

وی بیان داشت: سهم سلامت دامپزشکی برای کنترل بیماری‌ها 10 درصد از کل اعتبارات بخش سلامت است، در حالی که برای تخمین میزان شیوع بیماری،  5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم سیاست‌مداران در بخش سلامت اعتبار لازم را تامین کنند، تا دامپزشکی در راستای دستیابی به اهدافش موفق‌تر باشد.

 

در این جلسه نمایندگانی از استانداری استان‌های مازندران، زنجان، گیلان، کرمانشاه، همدان، کردستان، مرکزی، قزوین، آذربایجان غربی، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد حضور داشتند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات