معاون دامپزشکی کشور عنوان کرد

لرستان خبر: معاون ژئونوژهای دامپزشکی کشور گفت: پرداخت غرامت به دامداران خسارت دیده از جمله بهترین راهکارهای تحقق برنامه کنترل و ریشه کنی بیماری تب مالت در بسیاری از کشورها است اما متأسفانه در ایران این امر انجام نمی شود.

لرستان خبر، کریم امیری امروز در همایش منطقه ای تب مالت که با حضور 12 استان در خرم اباد برگزار شد، اظهار کرد: ما باید بپذیریم که بیماری تب مالت دارای عوامل زیادی است و کسانی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند باید آموزش های لازم را در این زمینه ببینند تا بتوانند در برابر این بیماری به خوبی مقابله کنند.

 

وی افزود: با این روش شاهد پایین آمدن حجم ابتلا به این بیماری هستیم و سازمان دامپزشکی کشور نیز برای از بین این بیماری ها تمام تلاش خود را به کار می گیرد.

 

امیری تصریح کرد:اعتبارات اختصاص یافته برای درمان بیماری تب مالت در سطح کشور بسیار کم و حدود 6 میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است که اگر در راستای کنترل این بیماری در سطح کشور اقدامی انجام نشود سالیانه حدود 6 هزار میلیارد تومان به مملکت خسارت وارد می شود.

 

معاون زءونوژهای دامپزشکی کشور بیان کرد: اگر این اعتبارات مورد تصویب قرار گیرد در مدت 10 سال می توانیم به اهداف ریشه کن کردن این بیماری دست پیدا کنیم اما اگر اعتبارات تخصیصی بر اساس اعتبارات سالیانه و به همین روال باشد بیماری تب مالت در سطح کشور افزایش می یابد.

 

وی اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید مورد توجه همه قرار بگیرد این است که هیچ گونه استراتژی دامپزشکی و بهداشتی نمی تواند بدون ساماندهی مناسب تشکیلات دامپزشکی مؤثر واقع شود و پس از آن نیز مهم ترین نکته تشخیص منابع مالی مناسب است.

 

معاون ژئو نوژهای دامپزشکی کشور بیان کرد: در سال 93 باید حدود 8.5 میلیارد تومان به عنوان خسارت به دامداران پرداخت شود که میزان اعتبار برآورد شده در کشور برای این امر حدود 400 میلیون تومان است.

 

وی گفت: منبع پرداخت غرامت نباید سازمان دامپزشکی باشد بلکه این سازمان باید منبع پرداخت بیمه باشد که سهم ما از سلامت برای کنترل بیماری ها به گونه ای است که اگر دامپزشکی 10 درصد از سهم خود را از سلامت تأمین اعتبار کند بسیار موفق تر عمل می کند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات