کارشناس شبکه بهداشت و درمان بروجرد:

لرستان خبر: کارشناس مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: بیماری تب مالت از طریق تنفس در هوای آلوده، تماس مستقیم از راه پوست، استفاده از گوشت و جگری که حرارت لازم را ندیده‌اند و استفاده از لبنیات غیربهداشتی قابل انتقال است که 50 درصد از خطر ابتلا به تب مالت با شستشوی متناوب و صحیح دست‌ها از بین می رود.

به گزارش لرستان خبر، مژگان نوابی صبح امروز در حاشیه جلسه آموزش پیشگیری و کنترل و درمان بیماری تب مالت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: 75 درصد مبتلایان به تب مالت در بروجرد، در مناطق روستایی، 15 درصد در مناطق شهری و 10 درصد در مناطق حاشیه‌ای شهر که اقدام به نگهداری دام می‌کنند، ساکن هستند.

 

کارشناس مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد با اشاره به عوامل ایجاکننده این بیماری،عنوان کرد: عادات غلط بهداشتی، استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه، رعایت نکردن موازین بهداشت فردی و محیطی از مهمترین عوامل ابتلا به تب مالت است.

 

وی افزود: سقط جنین در زایمان اول، به دنیا آوردن نوزاد ضعیف و ناتوان، کاهش شدید و 40 درصدی میزان شیر و از عوارض بروز تب مالت در دام است که واکسیناسیون به موقع دام، نگهداری در محیط سالم و خرید و فروش دام با نظارت شبکه دامپزشکی می تواند از شیوع بیماری جلوگیری کند.

 

وی  با تأکید بر خطرناک بودن این بیماری در زنان باردار و کودکان، خاطر نشان کرد: این قشر از جامعه به دلیل منع استفاده آنها از برخی اقلام دارویی و ضعیف بودن سیستم ایمنی نسبت به این بیماری در خطر بالاتری قرار دارند.

 

نوابی با بیان اینکه 50 درصد از خطر ابتلا به تب مالت با شستشوی متناوب و صحیح دست‌ها از بین می رود، اظهار کرد: این بیماری از طریق تنفس در هوای آلوده، تماس مستقیم از راه پوست، استفاده از گوشت و جگری که حرارت لازم را ندیده‌اند و خوردن بستنی غیرپاستوریزه، خامه، سرشیر، آغوز و هر محصول دامی غیربهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

 

وی با اشاره به موقعیت مرزی لرستان با استان های غربی و محل گذر عشایر این استان ها، افزود: خرید و فروش دام از عشایر کوچ‌رو این استان‌ها آن هم بدون نظارت کارشناسان شبکه دامپزشکی می تواند عاملی برای ورود موارد جدید دام آلوده به بروجرد باشد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات