درخت خواری پدیده جدیدی در پلدختر:

در ایام درختکاری و روز طبیعت،برخی از افراد سودجو از غفلت دستگاه های متولی برای قطع درختان و سوزاندان آنها استفاده کردند.

به گزارش لرستان خبر ،یکی از این ارزشمندی ها و از جمله نعمتهای الهی که در قرآن کریم بسیار بر آن تأکید شده است، درخت است.

امام صادق7به مفضل می فرماید:... مَعَ مَا فِی النَّبَاتِ مِنَ التَّلَذُّذِ بِحُسْنِ مَنْظَرِهِ وَ نَضَارَتِهِ الَّتِی لَا یُعَدُّ لَهَا شَیْ‏ءٌ مِنْ مَنَاظِرِ الْعَالَمِ وَ مَلَاهِیهِ؛[1] نگریستن به گل های رنگارنگ و درختان سرسبز و خرم، چنان لذتی به آدمی می بخشد که هیچ لذتی را با آن برابر نمی توان کرد.

"در منابع روایی اسلام ضمن سفارش به کاشت درخت از قطع آن نیز به شدت نهی شده است. اهمیت این مسئله به حدی است که رسول خدا(ص) همواره به رزمندگان اسلام سفارش می‌کرد که در صورت پیروزی بر دشمن نکاتی را مد نظر قرار دهند از جمله پرهیز از قطع درختان است". 

قطع درختان پلدختر

شهرستان پلدختر نیز با دارا بودن 362هزار هکتار جنگل و  مرتع از مناطق زیبای لرستان که به دلیل قرار گرفتن در کوه های زاگرس همچون نگین انگشتری در جنوب استان می درخشد.

این شهرستان به دلیل اینکه در مسیر  ترانزیتی شمال به جنوب قرار دارد در تعطیلات نوروز و در تابستان مناسب ترین منطقه استراحتگاهی در تلاقی استان های لرستان،کرمانشاه،خوزستان و ایلام می باشد.

طبیعت زیبای این منطقه با پوشش گیاهی و درختی مناسب در حاشیه جاده،زیبایی این منطقه را در تعطیلات نوروز چند برار کرده است.

قطع درختان پلدختر

هر چند در ایام بهار شاهد رویش شکوفه های بسیار زیبا و درختان هستیم ولی برخی از افراد سود جو که آن را باید "کینه توزان طبیعت "نامگذاری کرد به جان درختان می افتند و از غفلت دستگاه های امتولی کمال استفاده را می برند و به قطع آنها می پردازند.

اهمیت کاشت درختان در غرس نهال توسط رهبر انقلاب در ایام درختکاری که می طلبد همگان به این مسئله توجه جدی داشته باشیم.

"رهبر معظم انقلاب در 18اسفندماه 94هنگام غرس نهال به مناسبت روز درختکاری فرمودند:همه‌ مرد‌‌‌م و مسئولان باید‌‌‌ د‌‌‌ر حفظ فضای سبز به‌ویژه فضای سبز جنگل‌ها و مراتع، به‌عنوان یک وظیفه کوشا باشند‌‌‌.

غرس نهال در اسفندماه94

ایشان با اشاره به تخریب گونه‌های اصیل و بومی گیاهی د‌‌‌ر اثر برخی د‌‌‌ست‌اند‌‌‌ازی‌ها به جنگل‌ها، خاطرنشان کرد‌‌‌ند‌‌‌: تهاجم به جنگل‌ها و باغ‌ها خلاف مصلحت است و بیم آن می‌رود‌‌‌ که برخی از این گونه‌های اصیل از بین بروند‌‌‌، بنابراین وظیفه‌ همه حراست و حفاظت از فضای سبز است."

اما در این میان برخی ها به شکل فجیع تری به جای قطع درختان،علاوه بر انجام این کار ناپسند،درختان آتش هم می زنند که این را باید اوج کم لطفی انسان به طبیعت و درختان برشمرد.

 قطع درختان پلدختر

شهرستان پلدختر به دلیل وجود پنج رودخانه دائمی،خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب ،محل مناسبی برای رشد انواع درختان که در مناطق مختلف این پوشش درختی وگیاهی به شکل گسترده دیده می شود به طوری که در ورودی شهر پلدختر در منطقه آب تاف درختان حاشیه جاده مکان مناسبی برای استراحت مسافرین بود که متاسفانه در ایام در آستانه روز درختکاری مورد بی مهری برخی از افراد سودجو قرار گرفت.

این در حالی که در منطقه آب تاف که هر ساله در ایام تعطیلات نوروز و تابستان،شاهد توقف مسافرین و استراحت آنها در کنار درختان حاشیه جاده بودیم ،حالا باید شاهد درختان قطع شده و سوخته شده باشیم که دل هر انسان طبیعت روستی را به درد می آورد.

قطع درختان پلدختر

دریکوند مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان پلدختر با تایید خبر قطع درختان منطقه آب تاف پلدختر افزود:بلافاصله پس از این که مطلع شدیم گشت های یگان حفاظت را برای بررسی موضوع به منطقه اعزام کردیم و سپس با پیگیری هایی که صورت گرفت افراد متخلف را دست به این اقدام ناشایست زدند را شناسایی و پرونده را به مراجع قضایی ارسال کردیم.

امیدواریم با فعالیت جدی و مستمر کلیه دستگاه های متولی،شاهد اتفاقات تلخ برای طبیعت و درختان پلدختر نباشیم.

1) کنز العمال، ج4، ص 478، ش11425

منبع:بیان روز

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات