لرستان خبر گزارش می دهد

در دوران دفاع مقدس که استان لرستان پشتیبان پنج استان مرزی ایلام، کرمانشاه، کردستان،خوزستان و آذربایجان غربی بود توانست اقدامات مهمی در آن زمان به دلیل اینکه شاهراه تردد رزمندگان ،استان لرستان به خصوص شهرستان پلدختر بود صورت گرفت.

به گزارش لرستان خبر، پس از اتمام دفاع مقدس،لرستان و حتی پلدختر که بیش از 70بار بمباران شد و عنوان هویزه ثانی به خود گرفت،جز مناطق جنگ زده انتخاب نشدند.

در دوران باسازی مناطق جنگ زده هم چون تمرکز واولویت به مناطق جنگ زده بود در این برهه هم پلدختر نتوانست به حق خود برسد.

هر چند نظام مقدس جمهوری اسلامی در برق رسانی، گازرسانی، آبرسانی، مسائل مخابراتی، احداث راه های روستایی، باسازی جاده های مواصلاتی، حوزه بهداشت ودرمان، موسسات آموزش عالی و سایر زمینه ها اقدامات ارزشمندی انجام گرفته ولی لرستان همچنان نسبت به سایر استان ها با محرومیت 8ساله مواجه است.

پس از آن، اجرای اصل 144و خصوصی سازی در کشور اجرا شد که این خود باعث شد تا محدود صنایع و کارخانجات استان همچون پارسیلون ،چرم وپوست و غیره به بخش خصوصی واگذار و دست دولت برای سرمایه گذاری کوتاه شود و پس از مدتی هم تعطیل شوند و در این برهه هم لرستان متحمل خسارت هایی شد زیرا استانی که در گذشته زیرساخت های لازم برای توسعه را در آن فراهم نکرده بودند حالا هم نمی توانست از مزایای خصوصی سازی استفاده کند.

در این دوران که قیمت دلار هفت تومان بود و بیشتر استان ها  با راه اندازی کارخانجات و صنایع مختلف از آن بهره مند می شدند، شهرستان پلدختر که در دوران دفاع مقدس به عنوان پشتیبان استان های مرزی درگیر کارهای پشتیبانی از جنگ بود ،اینجا هم مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفت.

جنوب لرستان علی رغم ظرفیت ها ،پتانسیل ها و منابع خدادادی نفت وگاز،آب وخاک و نیروی انسانی متخصص و متعهد که وجود دارد نسبت به سایر نقاط استان وحتی کشور در محرومیت به سر می برد.

شهرستان پلدختر در تولید انجیر سیاه که13درصد تولید کشور دراین شهرستان انجام می شود رتبه اول در استان وکشور را دارد ولی تاکنون توجه خاصی به آن نشده است.

بیشتر دسترنج باغداران پلدختر تلف می شود به دلیل فساد پذیری این میوه و نبود صنایع تبدیلی ،این ظرفیت از بین می رود و کشاورزان بهره کافی از آن نمی برند.

به نظر می رسد که دولت برای رفع محرومیت استان لرستان که گنجینه دست نخورده ظرفیت های مهم توسعه ای می باشد می تواند با تشکیل کارگروه ویژه و تخصیص اعتبارات خاص در راستای رفع عقب ماندگی و محرومیت زدایی در استان نقش مهمی ایفا کند.

وقتی استاندار یکی از استان های برخوردار که در دوران دفاع مقدس اصلا این منطقه جز مناطق جنگی هم نبوده ولی به راحتی از دلار 7تومانی برای توسعه صنعت استفاده کرده اند  اعلام می کند:هوای استان ما دیگر جای دودکش کارخانه جات ندارد ،این یعنی چی؟ولی از آن طرف لرستان فضای زیادی برای ایجاد دودکش کارخانه دارد که متاسفانه به دلیل بازی های سیاسی در دولت ها ،استان محروم لرستان و شهرستان پلدختر که می توانست پالایشگاه نفت ،کارخانه سیمان،سدهای آبی ،خاکی و برقی،بندر خشک و راه آهن داشته باشد همچنان از این اقدامات که ظرفیت آن در منطقه وجود دارد محروم است.

تخصیص قطره چکانی اعتبارات و عدم سرمایه گذاری دولت با اجرای اصل144 در لرستان باعث شده که محرومیت این استان بیشتر شده و نرخ بیکاری در آن افزایش پیدا کند.

برای اولین بار سردار محمود رضا نقدی رئیس بسیج مستضعفین در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای فعال کردن صنایع تبدیلی کوچک به پلدختر هویزه ثانی سفر کردند.

وی در جلسه اقتصاد مقاومتی شهرستان پلدختر به تلف شدن سالانه میلیون ها تن دسترنج کشاورزان در کشور اشاره کرد و بیان کرد: در خوش بینانه ترین حالت سالانه حدود 5میلیون تن از دسترنج مردم در بخش کشاورزی و باغداری از بین می رود که این میزان خود تولید یک کشور است.

وی اظهار داشت: با ایجاد صنایع تبدیلی می توان انجیر را به صورت مربا،شربت،شیره،انواع سرکه وانجیر خشک تبدیل کرد.

سردار نقدی با تاکید براینکه بسیج به دنبال اینکه ظرفیت های مهم هر منطقه را نما نام کند تاکید کرد:قرارگاه جهادی بسیج طی یک برنامه ریزی که داشته سعی کرده تا در هر منطقه ای مثل پلدختر که محصول انجیر خوبی دارد به عنوان نما نام(برند) در بازار های داخلی و خارجی معرفی کند.

رئیس بسیج مستضعفین تصریح کرد:مارمالات و شربت انجیر نما نام پلدختر که بسیج در حوزه های آموزش ،بازار یابی و تبلیغ در صداوسیما و رسانه ها وارد  می شود.

وی خاطر نشان کرد: سازمان بسیج برای ایجاد صنایع تبدیلی کوجک در روستاها ومنازل به متقاضیان تسهیلات ارزان قیمت ارائه می دهد که مردم بدون توجه به بار مالی دولت اشتغالزایی کنند.

این در حالی که در دولت های قبل، ماقبل  تاکنون فقط در حد حرف وشعار مسائلی را مطرح می کردند و در عمل اقدامی انجام نمی دادند و بسیج برای اولین بار برای یک اقدام جهادی که به تبع رونق و اشتغالزایی را به دنبال دارد یک مزیت بومی منطقه را به عنوان نما نام(برند) در کشور معرفی می کند که این نیاز به پیگیری مسئولان دارد تا کار به نتیجه برسد.

منبع: بیان روز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات