«بین‌النهرین» لرستان غرق در بی‌آبی؛

شهرستان کوهدشت را بین‌النهرین لرستان می‌نامند، شهرستانی که در میان دو رودخانه خروشان سیمره و کشکان در عطش خشک‌سالی اراضی‌اش خشکیده و چاه‌های آب شرب آن «گِل» بالا می‌آورند.

به گزارش لرستان خبر، افت شدید منابع آبی در شهرستان کوهدشت طی سال‌های اخیر نمود خود را در خودسوزی دشت هاو فرونشست زمین داده نشان داده و این در حالی است که مشکل آب شرب و کشاورزی در کوهدشت به‌عنوان سومین شهرستان پرجمعیت لرستان تنها به روستاها محدود نشده تا شهرهای کوهدشت نیز درگیر بی‌آبی شوند.

کم‌آبی در کوهدشت از مرز بحران عبور کرده و این روزها با خشک شدن رودخانه‌ها، چشمه‌ها و حتی چاه‌های آب دشت کوهدشت دیگر رمقی برای اراضی و باغات کشاورزی باقی نمانده است.

چاه‌های آب شرب کوهدشت «گل» بالا می‌آورند

حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان ظهر امروز شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب لرستان در سخنانی با بیان اینکه طی دو ماه گذشته ما به‌تناوب شاهد از دست دادن چاه‌های آب شرب محدوده شهر کوهدشت هستیم اظهار داشت: در حال حاضر ما در این شهر بدترین روزهای سال را می‌گذرانیم.

وی بابیان اینکه طی دو ماه گذشته چهار حلقه از چاه‌های آب شرب شهر کوهدشت از مدار خارج‌شده است افزود: این در حالی است که این چهار حلقه چاه ۲۵ درصد منابع آبی شهر کوهدشت را تأمین می‌کردند.

وضعیت کم‌آبی در شهر کوهدشت به‌گونه‌ای است که دو حلقه از چاه‌های آب شرب این شهر دیگر به‌جای آب، «گل» بالا می‌آورند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان بابیان اینکه وضعیت کم‌آبی در شهر کوهدشت به‌گونه‌ای است که دو حلقه از چاه‌های آب شرب این شهر دیگر به‌جای آب، «گل» بالا می‌آورند گفت: برای تأمین آب شهر کوهدشت دو حلقه چاه آب را در شهر وارد مدار کردیم و این در حالی است که به ما گزارش دادند که از یکی از این چاه‌های جدید نیز «گل» بالا می‌آید.

کرموند علت این امر را ریزش و نشست چاه‌های آب شرب عنوان کرد و گفت: برای تأمین آب شهر کوهدشت باید فکر جدی صورت گیرد.

پیش‌بینی جیره‌بندی آب در کوهدشت

وی با تأکید بر اینکه وضعیت امروز شهر کوهدشت درزمینهٔ تأمین آب منفی است گفت: ما شاهد افت سطح آب در چاه‌های آب شرب هستیم و سال‌به‌سال میزان افت آب آن‌ها بیشتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با تأکید بر اینکه در حال حاضر در شهر کوهدشت به سمت نابودی چاه‌های آب شرب حرکت می‌کنیم گفت: در این راستا ما موضوع حفر شش حلقه چاه دیگر در منطقه «زرونی» را در دستور کار قرار داریم و با وار مدار شدن آن‌ها می‌توان حداقل مشکل کمبود آب را تا پنج سال آینده در کوهدشت تا حدودی رفع کنیم.

کرم وند بابیان اینکه برای حفر این تعداد حلقه چاه نیز ما نیازمند ۱۲ میلیارد تومان اعتبار هستیم گفت: درصورتی‌که امسال اقدام به رفع مشکل کمبود آب در شهر کوهدشت نکنیم به‌طور حتم سال آینده آب در شهر کوهدشت جیره‌بندی می‌شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر هیچ‌کدام از شهرهای لرستان از طریق سدها تأمین آب نمی‌شوند گفت: ما یک شهر نداریم که از طریق آب سدها تأمین آب شود و همه آن‌ها از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین آب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با تأکید بر اینکه در بحث تأمین آب شرب در حق لرستان ظلم شده است گفت: هیچ‌کدام از شهرهای لرستان از سدهای احداث شد بهره‌ای نبرده‌اند.

تنها راه‌حل رفع مشکل آب کوهدشت احداث سد معشوره است

محمد اصلانی معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این جلسه در سخنانی بابیان اینکه تنها راه‌حل رفع مشکل کمبود آب در شهر کوهدشت احداث سد معشوره است اظهار داشت: راه‌حل اساسی و درازمدت در این زمینه حفر چاه نیست بلکه باید اقدامات و پیگیری‌های لازم در وزارت نیرو برای احداث سد معشوره صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اقلیم شهر کوهدشت و رومشکان با سایر نقاط لرستان تفاوت دارد گفت: تنها راه‌حل رفع مشکل آب شرب شهر کوهدشت، انتقال آب از سد معشوره برای این شهر است.

معاون عمرانی استانداری لرستان بابیان اینکه متأسفانه وزارت نیرو در بحث احداث سد معشوره به لرستان و شهر کوهدشت کم‌لطفی می‌کند گفت: زیرمجموعه وزارت نیرو در لرستان پنج مدیر دارد که سه نفر از آن‌ها ارتباط مستقیم برای پیگیری احداث سد معشوره در شهر کوهدشت دارند که باید اقدامات لازم توسط این سه مدیر در وزارت نیرو صورت گیرد.

اصلانی بابیان اینکه حفر شش حلقه چاه در منطقه «زرونی» و صرف ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه به‌هیچ‌عنوان اقدام درستی نیست گفت: تنها راه حل تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت کوهدشت سد معشوره است.

۱۰۰ درصد تأمین آب لرستان از طریق سفره‌های زیرزمینی است

عمده روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شوند مربوط به شهرستان کوهدشت استاین در حالی است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان هم در این رابطه پیش‌ازاین گفته بود: عمده روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شوند مربوط به شهرستان کوهدشت است.

علیرضا کاکاوند ادامه داد: این در حالی است که لرستان مقام سوم تا چهارم کشور را ازنظر منابع آبی در اختیار دارد و وضعیت بارندگی استان حدود دو برابر میانگین کشوری است.

وی بابیان اینکه وضعیت ذخیره آب استان و استفاده از منابع آبی سطحی آن مناسب نیست، عنوان کرد: ۱۰۰ درصد منابع تأمین آب شرب روستاها و شهرهای استان به‌جز شهر الیگودرز از محل منابع زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان به جهش اعتبارات و اقدامات سدسازی استان در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در طول عمر دولت یازدهم توانستیم عمده پروژه‌های نیمه‌تمام استان در حوزه آبفار را به بهره‌برداری برسانیم.

ساخت سد معشوره برای کوهدشت حیاتی است

وی افزود: طی سه سال اخیر توانسته‌ایم حدود ۱۷۵ میلیون مترمکعب آب در استان ذخیره کنیم بااین‌وجود هنوز قطره‌ای از این منابع را نتوانسته‌ایم برای تأمین آب شرب روستاها استفاده کنیم لذا درخواست‌های مکرری مبنی بر اینکه تأمین آب شرب روستاهای استان در اولویت تخصیص سدهای استان باشد را مطرح کرده‌ایم.

کاکاوند بابیان اینکه عمده بارندگی‌های لرستان به‌صورت رواناب از استان خارج می‌شود، تصریح کرد: ساخت سد معشوره برای استان به‌ویژه شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، پلدختر و حتی خرم‌آباد حیاتی و ضروری است که بنا به دلایل مختلف وضعیت مناسبی ندارد لذا لازم است درروند ساخت آن تسریع صورت گیرد.

بنابراین گزارش بحران آب به‌ویژه در روستاهای استان لرستان به سریالی تکراری تبدیل‌شده است، سریالی که هر بار در روایتی مشابه دریکی از شهرستان‌های استان اکران می‌شود تا هرساله کم‌وبیش مردم و مسئولان با این معضل درگیر باشند و تدابیر اندیشیده شده تنها نقش مُسکن را بازی کنند.

این در حالی است که استان لرستان به‌رغم دارا بودن ۱۱ درصد آب‌های جاری کشور سهمی کمتر از یک درصد در مهار آب‌ها داشته است.منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات