رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد تشریح کرد؛

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد راه های صحیح و اثر بخش مبارزه با بیماری آنفولانزا را تشریح کرد.

به گزارش لرستان خبر، جواد عموزاده اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبت تائید شده‌ای از بیماری آنفولانزای خوکی در شهرستان خرم‌آباد وجود ندارد اما برای اینکه خوش‌بینانه به این موضوع نگاه نکنیم هر مواردی که ممکن است ما را به سمت آنفولانزای خوکی سوق دهد بررسی و آزمایش می‌رود.

 

وی افزود: آنفولانزای نوع H1N1 که به آنفولانزای خوکی نیز معروف است ویروس آن در خوک وجود دارد و قابل‌انتقال به انسان است.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد: بیماری آنفولانزای خوکی در برخی از افراد مانند کسانی که مبتلابه بیماری زمینه‌ای، بیماران قلبی و ریوی، عفونت ریوی شدید، کودکان زیر پنج سال، افراد مسن بالای 65 سال، مادران باردار و کسانی که ضعف سیستم ایمنی بدن دارند ممکن است با شدت بیشتر و حتی منجر به مرگ فرد بیمار شود.

 

وی تب، سرفه، گلودرد، سردرد را علائم اصلی بیماری آنفولانزای خوکی دانست و بیان کرد: این بیماری می‌توانند با علائمی مانند آب‌ریزش بینی، بدن‌درد، تهوع همراه باشد.

 

عموزاده در رابطه با راه انتقال بیماری آنفولانزای خوکی، تصریح کرد: این بیماری از طریق انتشار ترشحات حلق براثر سرفه، روبوسی یا دست دادن افراد منتقل شود.

 

وی رعایت فاصله حداقل یک متری و عدم دست دادن به فرد بیمار را از راه‌های پیشگیری از این بیماری دانست و گفت: حضور کمتر در اماکن عمومی، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون می‌تواند به جلوگیری از این بیماری کمک‌کننده باشد.

 

 رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد اظهار داشت: اگر فردی علائمی مشکوک به این بیماری را داشت باید به پزشک مراجعه کرده و از ماسک استفاده کند.

 

وی در رابطه با واکسن بیماری آنفولانزا، افزود: این واکسن  می‌تواند تا حدودی کمک‌کننده باشد ولی باید حداقل چند هفته قبل تزریق شود (اواخر شهریور یا اوایل مهر) تا بتوانند برای جلوگیری از این بیماری مؤثر باشد.

 

 عموزاده عنوان کرد: اثر تزریق واکسن آنفولانزا برای مقابله با بیماری 100 درصدی نیست و تزریق واکسن در این زمان تأثیر آنچانی برای مقابله بیماری آنفولانزا ندارد.

 

وی تصریح کرد: مرکز بهداشت در صورت نیاز برای بیماران و افرادی که در معرض خطر هستند واکسن آنفولانزا را به‌صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهد.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد بیان کرد: در بحث پیشگیری از این بیماری جلساتی در سطح دانشگاه علوم پزشکی، معاونت‌ها بهداشتی و درمان تشکیل‌شده است.

 

وی گفت: در مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد نیز جلساتی در همین رابطه تشکیل شد و آمادگی و دستورالعمل‌های لازم چه قسمت‌های درمان، بهداشت و بیمارستان‌ها ارائه شد.

 

عموزاده با اشاره به اینکه جهت پیشگیری از این بیماری از طریق مراکز بهداشت  به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: پرسنل ما به این موضوع آگاهی کامل دارند و در این زمینه اطلاع‌رسانی شده تا در صورت مشاهده موارد مشکوک بلافاصله گزارش داده تا اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات