دیروز توپولوف امروز اسکانیا؛

چرا دولت های پس از انقلاب تا این اندازه نسبت به گسترش راه آهن بین شهری بی تفاوت بوده اند تا مجبور باشیم تردد مسافرانمان را یا برعهده توپولوف های روسی بگذاریم و یا اسکانیای سوئدی؟

سوانح رانندگی در ایران دیگر آنقدرعادی شده که تقریباً شنیدن اخبار ناگوارش جندان تعجب و تاثر کسی را بر نمی انگیزد گویی همه پذیرفته اند که به هر حال وضع راهنمایی و رانندگی همین است و البته مرگ هم همیشه مال همسایه است و به سراغ ما نمی آید.

  این بار اما موضوع تا حدی متفاوت بود، آنقدر متفاوت که واکنش های نسبتاً شدیدی را در سطح جامعه برانگیخت. ۴۴ نفر زنده زنده در آتش سوختند و تقریباً به همین تعداد هم راهی بیمارستان شدند.
چنانکه بعداً گفته شد ترکیدگی لاستیک جلو اتوبوس باعث انحراف و تصادف آن شده است. متهم ردیف اول اینبار شرکت اسکانیا است که اینک از سوی رسانه ها با عنوان قاتل سوئدی جاده های ایران از آن نام برده می شود.
اما چنانکه کارشناسان می گویند در بروز تصادف ها عامل انسانی، جاده ای و نقص فنی می تواند موثر باشد به گفته رانندگان اتوبوس های برون شهری، نداشتنن مهارت راننده، نبود لاستیک استاندارد، نبود آموزش برای رانندگان سواری، و… در چنین مواردی می تواند حادثه بیافریند.

بزرگترین تصادف با بیشترین قربانی

همین دوشنبه هفته گذشته بود که خبر تصادف اتوبوس مسافربری اصفهان-تهران با اتوبوس تهران-یزد در کیلومتر ۲۸ اتوبان قم - تهران به علت ترکیدگی لاستیک جلو و آتش سوزی در رسانه ها منتشر شد، مسئولان با دستور پیگیری حادثه و ارسال پیام کشته شدن ۴۳نفر را تسلیت گفتند. در این حادثه گمان زنی های زیادی زده شد اما در این میان سرتیپ اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شرکت تولیدکننده اتوبوس اسکانیا را ۵۰ درصد در این حادثه به دلیل استاندارد نبودن خودرو مقصر شناخت. اهمیت این موضوع تا جایی پیش رفت که خبر استیضاح سه وزیر در رسانه ها پیچید. البته آخوندی وزیر راه و شهرسازی از سفر نماینده اسکانیا به ایران برای ارائه گزارش عملکرد این شرکت خبر داد.

از همه این موضوعات که بگذریم، رانندگان نقش مهمی برای پیشگیری از بروز حادثه های دلخراش دارند، بر همین اساس خبرنگار افکار نیوز سری به یکی از پایانه مسافری برون شهری زد تا از نزدیک با رانندگانی که تجربه رانندگی با چنین اتوبوس هایی را دارند صحبت کند تا مشخص شود کسانی که بیشترین سروکار با اتوبوس های برون شهری را دارند چه اندازه اسکانیای سوئدی را در این حادثه مقصر می دانند؟

پایانه مسافربری بیهقی؛ انتظار مسافران برای رفتن و انتظار خانواده هایی برای رسیدن عزیزانشان اما شاید هم هیچگاه نرسند! حداقل از هفته گذشته تاکنون این فکر از سر خیلی از مسافران گذشته است.
اتوبوس​ هایی ساخت کارخانه های رویال، ولوو، بنز، اسکانیا و مان به همراه راننده هایی با لباس های سفید می توانند شما را به مقصدتان برسانند و یا باعث مرگ دلخراشتان در یکی از جاده های ایران شوند.
فکر کردیم رسانه ها به اندازه کافی با مسئولان مصاحبه کرده اند پس شاید گفت وگو با رانندگان پاسخ های جدیدی برای سوالات تکراریمان بدست بدهد.

لاستیک های بادکنکی

همه ما در کودکی با بادکنک بازی کرده ایم و دیده ایم که کوچک ترین فشار موجب ترکیدن آن می شود، به گفته راننده اسکانیا لاستیک ها از مواد بی کیفیت درست می شوند که به قول وی آن ها را به بادکنک تبدیل کرده است که با برخورد اجسام به راحتی می ترکد. نکته دیگری که این راننده به آن اشاره می ‎ کند لاستیک های تاریخ مصرف گذشته است می گوید این لاستیک ها مدت ها در گمرک می ماند و زمانی که به دست مصرف کننده می رسد کیفیت خود را از دست می دهد. اکنون در بازار لاستیک ۲۰۱۳ وجود ندارد. او این موضوع مشکل را مربوط به همه اتوبوس ها می داند.


اتوبوس های نو و معاینه فنی ۵ساله

رانندگان درباره معاینه فنی نیز می گویند که ما هر سه سال یک بار به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنیم اما این اتوبوس های نو در قانون جدید تا ۵سال نیازی به معاینه فنی ندارند.

حرکت صدها بمب متحرک در جاده های ایران

طبق اظهارنظر مسئولان اتوبوس های اسکانیکا به دلیل قرار داشتن باتری نزدیک باک بنزین با ورود ضربه های شدید موجب بروز آتش سوزی می شوند اما در گفت وگو با این رانندگان متوجه شدیم که همه اتوبوس ها چنین وضعیتی دارند و فقط اتوبوس « مان» و رویال باتری در عقب ماشین قرار گرفته است. البته موضوع مهم دیگر کپسول گاز کولرهاست که در جلوی ماشین قرار گرفته است که با کوچک ترین فشاری ممکن است منفجر شود و هرچند گاز کولر قابل اشتعال نیست اما انفجار آن در کنار باتری و باک اوتوبوس می توان در شرایط خاصی منجر به آتش سوزی مهیب شود.

نگرانی مسافران اسکانیا از سفر

پس از اعلام چند تصادف با اتوبوسهای اسکانیا طبق نظر رانندگان مسافران تقاضای کمتری برای سفر دارند در حالی که پیش از این مردم از این اتوبوس ها استقبال می کردند و در این اتوبوس ها احساس راحتی داشتند. البته این موضوع درباره رانندگان نیز صادق است زیرا اسکانیا اتوبوسی است با شتاب خوب که رانندگی با آن آسان است. برخی اتوبوس ها سیستمی برای قطع جریان برق باتری از پشت دینام هنگام حادثه دارند اما چنین برنامه ای در اسکانیا دیده نمی شود. البته رانندگان اسکانیا تاکید می کنند با تمام این مسائل این اتوبوس را در هر حالت به تمام اتوبوس های دیگر ترجیح می دهند چرا که کنترل آن در شرایط بارندگی و لغزندگی جاده به مراتب راحت تر از دیگر اتوبوس ها است.

تنش روانی رانندگان با پلیس راه

رانندگان اتوبوس های برون شهری معتقدند که دفترچه ای که راننده به پلیس راه برای مهر کردن تحویل می دهد برای او حکم حقوق ماهانه را دارد اما برخی از افرادی که در پاسگاه ها مستقر هستند گاهی برخوردهای نامناسب و تنش زایی با رانندگان دارند به طوری که به بهانه های مختلف اضطرابی مضاعف را به راننده وارد می کنند، فشار روانی که غالب رانندگان از آن با عنوان بزرگترین دشمن مسافران و جاده های ایران یاد می کنند و می گویند در موارد بسیاری رانندگانی که تصادف کرده اند پیش از تصادف مجادله لفظی با پلیس راه داشته اند و هنگام بروز حادثه از تمرکز کافی برای هدایت خودرو برخوردار نبوده اند. این البته موضوعی است که هیچگاه در گزارش های پلیس راه به آن اشاره نمی شود.

راننده ای که پس از جدال با پلیس ۴۰ نفر را کشت!

رانندگانی که با ما گفت وگو کردند از تصادفی سخن گفتند که حدود ۳۵سال پیش در یکی از محورهای استان فارس رخ داد، چنانکه نقل می کنند راننده ای به نام درخشش پس از مجادله لفظی به افسر پلیس به او می گوید همه مسافران را خواهد کشت و تنها چند ساعت بعد اتوبوس را شاخ به شاخ به یک کامیون می کوبد و در نتیجه موجب کشته شدن۴۰ مسافر می شود.
همین چند وقت پیش هم در یکی از محورهای اهواز تصادف مشابهی را مثال می زنند که با  ۱۴کشته نتیجه مجادله لفظی پلیس و راننده ای بوده که قرار است تمام شب را از جان مسافران محافظت کند اما تنش روانی وارد شده موجب می شود تا راننده برای رانندگی تمرکز لازم را نداشته باشد و در مقابل خطر واکنش مناسب را از خود نشان ندهد.

گواهینامه اتوبوس: یکبار از این تپه برو!

رانندگان اتوبوس های مسافربری درباره نحوه دریافت گواهینامه پایه یک توضیح می دهند: کسانی که تصمیم داشته باشند گواهینامه پایه یک رانندگی را بگیرند به آموزشگاه ها مراجعه می کنند و برای آموزش تعداد جلسه خاصی تعیین نشده است به طوری که فرد ممکن است با یک جلسه تمرین برای آزمون مراجعه کند. می گویند: " برای آزمون با ماشین یک دور از یک تپه عبور می کنیم پس از قبولی می توانیم به عنوان راننده اتوبوس کار کنیم. " نکته قابل توجه این است که در آزمون از اتوبوس های قدیمی استفاده می شود که شباهت کمی با ماشین های جدید دارد بنابراین چنین راننده ای با تجربه اندک به جاده ها می رود و ما نباید توقع داشته باشیم که بدون مهارت لازم بتواند جلوی بروز حادثه را بگیرد.

سرعت های قفل شده

به گزارش افکارنیوز، برخی از رانندگان معتقدند با سرعت پایین در صورت ترکیدگی لاستیک جلو می توان اتوبوس را کنترل کرد و برای تعدادی از آنان نیز چنین رویدادی رخ داده بود اما رانندگان غالباً سرعت را در ۱۱۰کیلومتر افزایش می دهند که البته سرعت مجاز برای تردد در بیشتر جاده های برون شهری است اما همین موضوع موجب می شود تا هنگام بروز خطر نتوانند به موقع سرعت ماشین را کاهش دهند و به درستی اتوبوس را کنترل کنند.

آگاه نبودن رانندگان اتوموبیل های سواری از قوانین جاده ای

طبق قانون راهنمایی رانندگی تردد اتوبوس در باند یک با ۴۰هزار تومان جریمه و در باند سه با ۸۰هزار تومان جریمه همراه است بنابراین در صورت راه ندادن سایر اتومبیل ها برای سبقت گرفتن راهی برای تغییر خط سرعت نداریم. بسیاری از رانندگان وسایل سواری از این قانون بی خبر هستند و باند وسط جاده را اشغال می کنند این موضوع نیز از دیگر مواردی است که موجب بروز حادثه خواهد شد.

متهم اصلی کیست؟
ظاهراً متهم کردن اسکانیا در حادثه اخیر ساده ترین راهکار موجود برای ندیدن مشکلاتی است که صنعت حمل و نقل ایران با آن مواجه است، چنانکه رانندگان اتوبوس های بین شهری می گویند سیستم برق رسانی این خودروها به شدت مستعد اشتعال است، باتری بیشتر آنان در کنار باک سوخت قرار دارد و مخزن گاز کولر در جلو اتوبوس نیز می تواند در صورت بروز تصادف موجب انفجار شود، مسئله ای که تنها مختص خودرو اسکانیا نیست، برخی تحریم ها و مشکلات گمرکی باعث نرسیدن لاستیک های مرغوب به بازار می شود و فرهنگ رانندگی در ایران نیز کماکان با مشکلات عمده ای روبروست. اتوبوس اسکانیا در جاده های اروپا نیز تردد می کند و چنانکه می گویند دارای استانداردهای روز جهان است اما حجم تردد مسافر در ایران که تقریباً غالباً بر دوش اتوبوس های برون شهری است احتمال سوانح را نیز افزایش داده است.

اینک سوال مهم اینجا است که چرا دولت های پس از انقلاب تا این اندازه نسبت به گسترش راه آهن بین شهری بی تفاوت بوده اند تا مجبور باشیم تردد مسافرانمان را یا برعهده توپولوف های روسی بگذاریم و یا اسکانیای سوئدی؟
مطابق تمام آمارهای موجود حمل و نقل ریلی امن ترین راه تردد در جهان است، در این میان باید پرسید سهم ایران از این صنعت چقدر است و دولت ها تا چه اندازه بر روی گسترش راه آهن سرمایه گذاری کرده اند.

دولت دهم با درآمد بی سابقه نفتی اش چند کیلومتر به راه آهن ایران افزود؟ و دولت یازدهم در اینباره چه برنامه هایی در دستور کار دارد؟ به نظر می رسد تا زمانی که زیرساخت های حمل و نقل جاده ای اصلاح نشود متهم کردن هرازگاه توپولوف یا اسکانیا درمانی برای جاده های ایران نخواهد بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات