دکتر حسن عباسی در سومین اجلاس ملی اصحاب عشق مطرح کرد؛

سومین اجلاس ملی اصحاب عشق با سخنرانی دکتر حسن عباسی در مجتمع فرهنگی آدینه کار خودش را به شکل رسمی آغاز کرد. دکتر عباسی در این اجلاس به تبیین چیستی «پروژه قرن جدید انقلاب اسلامی» و وظایف جریان فکری و فرهنگی انقلاب در این پروژه پرداخت.

به گزارش لرستان خبر، دکتر عباسی در ابتدا با ابراز امیدواری از اینکه اجلاس ملی اصحاب عشق زمینه هم‎افزایی و انسجام در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و رسیدن به چارچوب حرکت جبهه فرهنگی انقلاب در افق 1444 را فراهم کند گفت: امروز در دوران خطیری قرار داریم. انقلاب اسلامی هر چقدر که جلوتر می‌رود با آزمون‎های دشوارتر و فتنه‎های پیچیده‎تری روبه‌رو می‎شود. نقشی که امام(ره)، در تثبیت و رهبری، در فراهم کردن بستر تمدن‎سازی اسلامی داشته بی‎سابقه است و در طول تاریخ چنین فرصتی که 40 سال اسلام حاکم باشد، بی‌نظیر است. ما 800 روز دیگر فرصت داریم که در عرصه تمدن نوین اسلامی گفتمان‎سازی کنیم. چراکه از سال 1400 باید تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد.

او با تاکید بر اینکه ما باید افق دیدمان را قرآنی کنیم، افزود: طبق نگاه قرآنی کار ما تغییر انفس است. ما امروز باید در کل جهان تغییر انفس را رقم بزنیم و محدود در کشور و استان و شهر خودمان نشویم. جهل، یعنی ایستادگی بر انگارهای غلط و کسی که در دانشگاه انگاره‎های غلط غربی را خوانده و بر روی آنها تعصب دارد قابل تغییر نیست. ما نمی‎توانیم برای کسی را که توفیق رستگار شدن ندارد، کاری کنیم. خداوند در سوره فرقان به پیامبر(ص) دستور آتش بس می‎دهد و می‎گوید: پیامبر دیگر بس است؛ آن کسی که باید هدایت می‎شد شده است. ما هم 40 سال است که وجب‌به‌وجب شئون اسلام و انقلاب را با خون شهدا بیان می‎کنیم، کسانی که هدایت نشدند دیگر نمی‎شوند. این طبیعی است که از این 86 میلیون نفر ایرانی بخشی هدایت شوند و بخشی نشوند. باید متوجه باشیم زیاد انرژی گذاشتن در داخل کشور انرژی ما را هدر می‎دهد. ما باید انرژی خودمان را در جاهای دیگر که زمینه جذب دارند بگذاریم.

این سخنان عباسی باعث واکنش یکی از مستمعین شد. او پرسید که آیا ما واقعا تا به امروز به قدر کفایت تبلیغ کردیم که شما فرمان آتش بس می‎دهید؟ دکتر عباسی در پاسخ گفت: ما در عرصه تبلیغات کم گذاشتیم. خود من چند سال است که رسانه ملی را تحریم کردم. چون معتقدم پول این سازمان شبهه‎ناک است. رسانه ملی باید داعیه‎دار این باشد که من «مبتنی بر آیات قرآنی» پیام ابلاغ می‌کنم و حرفی بزند که پول آن از گاج و چیپس و پفک و بانک‌های ربوی تامین نشود. برای این کار باید 40 هزار کارمند خود را بیرون بریزد و 30 شبکه خود را تعطیل و فقط یک شبکه با افراد معتقد به این نگاه داشته باشد و برای این نگاه محتوا تولید کند. الان ما بر اینها حاکم نیستیم و آنها حرف ما را قبول و اجرا نمی‎کنند.

عباسی مشکل و بیماری امروز جبهه فرهنگی انقلاب را یاس و افسردگی سیاسی دانست و عنوان کرد: فعالین جبهه فرهنگی انقلاب باید از این یاسِ خوردن به در بسته نهادهای دولتی بیرون بیایند و سطح آرمان‌های جبهه فرهنگی انقلاب را در طراز آرمان‎های امام راحل و آقا که با خیال راحت از تمدن نوین اسلامی حرف می‎زنند، بالا بیاورد. ما اگر در این راه به هوای نفس خودمان یا دیگران یا جامعه توجه کنیم باختیم. در این یاس و ناامیدی که می‎گوید: نمی‎شود، نداریم، نشد و... انرژی ما از بین می‎رود. این در صورتی است که مومن استیصال و بن‌بست ندارد، مومن هجرت می‌کند. اگر در جهان اسلام و کشور ایران تاثیرگذار نبود به بیرون از جهان اسلام و ایران می‎رود. ابرام و اصرار غلط سبب هلاکت می‎شود. خوشبختانه امام جامعه‎ی ما راه‎ را روشن کرده است ما باید در داخل به دنبال تربیت نسل ششم انقلاب برویم و جمهوری اسلامی ایران را در سطح جهانی ببینیم.

او در ادامه راه مقابله با این ناامیدی و یاس و افسردگی حاکم بر جامعه و جریان فرهنگی انقلاب اسلامی را تعریف افق و چشم‌انداز و برجسته کردن اثربخشی‎ها دانست و بیان داشت: برای امیدآفرینی ما باید دو کار انجام دهیم؛ اول، به‌طورجدی برای مردم افق 1444 را تبیین و تشریح کنیم. این افق با پیگیری آقا تدوین شده و کاملا آماده است و دست ما پر است. ما باید در 800 روز آینده این گفتمان را نهادینه کنیم تا مردم و جامعه چشم‌انداز و افق پیدا کنند. این افق و چشم‌انداز مردم و جامعه را هم‎ذهن، هم‌جهت و هم‎سو می‎کند. پس یکی از کارهای اصلی جبهه فرهنگی انقلاب چشم‎اندازگرایی و افق‎گرایی است و باید تلاش حضرت آقا برای دادن این افق را حمایت و تقویت کنیم.

دکتر عباسی با تاکید بر اینکه در این افق چگونگی جهان آینده ترسیم و جایگاه ایران و اسلام در جهان آینده تدوین شده است، در توضیح شاخص دوم مبارزه با بیماری افسردگی و ناامیدی گفت: معیار و شاخص دوم امیدآفرینی، «اثربخشی» است. مردم باید از فعالیت‎های ما اثر ببینند و حرکت جبهه فرهنگی انقلاب هم باید به سمت برجسته کردن اثربخشی‎ها برود. گفتن و تبیین اثربخشی کارها و فعالیت‎های فعالین انقلاب، جامعه را آرام و مردم را امیدوار می‎کند.

دکتر عباسی در پایان با تاکید چندباره بر اینکه تقویت پروژه قرن جدید انقلاب اسلامی کار اصلی فعالین فرهنگی انقلاب اسلامی است، گفت: مبانی و مطالب گفتمان‎سازی در عرصه سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ آماده است و فعالین فرهنگی جبهه انقلاب باید از وضعیت محلی خارج شویم، محدود به ظرفیت‎های خودمان نباشیم و به سمت حرکت‎های فراملی برویم و جمهوری اسلامی ایران را از نظر مکانی در سطح جهان و از نظر زمانی تا 1444 ببینیم. اگر این سازوکار و حرکت مد نظر ما باشد آینده جمهوری اسلامی آینده روشنی خواهد بود.

در پایان سخنرانی نیز از دکتر حسن عباسی با جایزه‌ای مزین به نام حجت‎الاسلام و المسلمین عبدالله ضابط تقدیر شد.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات