رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به معدن کاران هشدار داد نباید مزیت اقتصادی به قیمت تخریب گسترده محیط زیست باشد.

به گزارش افکارنیوز، معصومه ابتکار گفت: یکی از اولین اقدامات دولت در روزهای آغازین فعالیتش لغو مصوبه کار گروه معدن بود بر اساس این مصوبه این کار گروه می توانست در خصوص شکل گرفتن معادن جدید در داخل مناطق حفاظت شده تصمیم گیری کند که خوشبختانه این مصوبه باز نگری شد.

وی ادامه داد: همچنین با کمک شورای نگهبان سعی کردیم این مسئله را تعدیل کنیم به نحوی که در نهایت در آخرین مرحله تصمیم گیری در خصوص مسائل معدن نظر محیط زیست هم اعمال شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور اظهار داشت: بر اساس قوانین جاری کشور، معادن بزرگ باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشند و نتایج را برای کاهش آسیبهای زیست محیطی اعمال کنند.

ابتکار با اشاره به حق و حقوق معادن قدیمی گفت: در مناطق حفاظت شده یک سری معادن قدیمی داریم که برای آنها یک حقوق مکتسبه ای ایجاد شده است و فعالیتشان تحت نظارت سازمان محیط زیست و با حداقل میزان آلودگی انجام می شود در غیر اینصورت سازمان با جدیت پیگیر اجرای مقررات است.

وی با اشاره به اینکه اجازه توسعه معادن جدید را نخواهیم داد اذعان داشت: معدن کاران آگاه باشند هنگامی که از ذخایر کانی این سرزمین بهره برداری می کنند نباید اجازه دهند مزیت اقتصادی به قیمت تخریب گسترده خاک و آب و هوا باشد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: با توجه به ارزش افزوده بالایی که در حوزه معدن وجود دارد اما کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند وظیفه انسانی انسا نی و ایرانی خود بدانند که اگر از خاک ایران بهره برداری می کنند به طبیعت آن لطمه نزنند.

ابتکار در پاسخ به فعالیت معدن در مناطق حفاظت شده اصفهان خاطر نشان کرد: اگر بهره برداری از معادن در مناطق حفاظت شده انجام شود به ما گزارش دهید حتما رسیدگی خواهیم کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سال ۸۴ آئین نامه معدن را که چندین سال روی آن کار کردیم اجرایی کردیم اما متاسفانه با وقفه ای چند ساله در این حوزه مواجه شدیم که امیدواریم در دوره جدید این آئین نامه دوباره اجرایی شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات