پیام آیت الله نوری همدانی به همایش جوانان مساجد و محلات لرستان/

مرجع عالیقدر شیعیان جهان گفت: مدرس و معلم مسجد پیامبر اکرم (ص) و برنامه های تربیتی آن آیات قرآنی و احادیث دینی و تربیت یافتگان آن مسلمانانی چون ابوذرها و مقدادها و عمارها و سلمان ها بودند.

آیت الله نوری همدانی در پیامی به نخستین همایش جوانان مساجد و محلات لرستان که صبح امروز در خرم آباد برگزار شد، اظهار کرد: برای فلاح و رستگاری انسانها در همه جبهه های زندگی اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی برنامه های جامع و کاملی تنظیم کرده و همه را برای آموختن این درسها زیر چتر تعلیم و تربیت خود قرار می دهد قبل از هر چیز نیاز به یک کانون پر جاذبه ای که همه پیروان خود، اعم از پیر، جوان، زن و مرد را در خود جای بدهد و مرکز اجتماع مسلمانان باشد دارد تا همه در آن کانون مقدس درس هایی از کتاب و حکمت الهی بیاموزند و قدم به قدم در راه تکامل همه جانبه انسانی یا تربیت پذیری از اسلام، پیش بروند و بنابراین از آغاز مسلمانان را به تاسیس چنین کانونی که آن را مسجد می نامند دعوت می کند. وی افزود: مسجد یعنی سجده گاه خداوندی، سجده گاهی که باید افراد مسلمان شب و روز پیشانی خضوع در پیشگاه خداوند را در آن به خاک بگذارند و از فیض و برکات او مدد جویند و تنها از آن ذات مقدس توفیق رسیدن به ترقی و تکاملی که مورد نظر اسلام است را بخواهند.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: جالب این که در هر مسجدی نقطه ای به نام محراب نیز باید ساخته شود و می دانیم که محراب از ماده حرب و واژه حرب نیز به معنی جنگ است و این موضوع به این مناسبت است که مسلمانان این درس را نیز در مسجد همیشه بخوانند که برای نیل به کمالات مورد نظر اسلام راهی جز جهاد و جنگ با دشمنان داخلی و خارجی که همیشه در کمین مسلمانان نشسته و نقشه هایی علیه آنها می کشند وجود ندارد.

مرجع عالی قدر شیعیان بیان کرد: در همین رابطه پیامبر بزرگوار اسلام در نخستین فرصتی که در راه دعوت به اسلام به دست آورد به تاسیس مسجد به عنوان یک پایگاه مهم اجتماعی و تربیتی اسلام اقدام کردند.

آیت الله نوری همدانی گفت: بر این اساس هر روزی که از عمر اسلام می گذشت و این دین پاک آسمانی در دلهای شایسته و پاک نفوذ بیشتری پیدا می کرد بر تعداد مسجدها افزوده می شد و تربیت گاه مقدس جلوه زیباتری پیدا می یافت و مسلمانان را بیش از پیش به خود جلب می کرد و این موضوع به این جهت بود که همه معارف و مظاهر اسلامی از مسجد سرچشمه می گرفت و در دنیای اسلام گسترش پیدا می کرد.

وی افزود: مسجد هم محل نماز جماعت بود که روزی چند مرتبه مسلمانان در آنجا در پیشگاه خداوند در حال عبادت به صف می ایستادند و حضور خود در اجتماع را به نمایش می گذاشتند و هم مدرسه تعلیم و تربیت و خودسازی، هم مرکز قضاوت و دادگستری بود و هم دانشگاه نظامی و محل فراگرفتن درس جهاد و شهادت طلبی، هم مرکز تعیین پستهای حکومتی کشوری و هم آهنگ های حیات بخش و دلنواز قرائت قرآن در آن طنین انداز بود و هم سخنان وعظ و ارشاد و بیان احادیث در آن منعکس می گشت.

مرجع عالیقدر شیعیان تصریح کرد: مدرس و معلم در این پایگاه مقدس پیامبر اکرم (ص) و برنامه های تربیتی آن آیات قرآنی و احادیث دینی و تربیت یافتگان آن مسلمانانی چون ابوذرها و مقدادها و عمارها و سلمان ها بودند.

آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: اینها در حقیقت تربیت یافتگانی هستند که به راز و رمز عظمت اسلام و مسلمین پی برده اند و بالاخره نقش مسجدها بر اساس تعلیم اسلامی در این موضوع خلاصه می شد که کلیه تصمیمات مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی در مسجدها گرفته می شد.

وی تصریح کرد: جهادگران اسلامی با یک دنیا شوق و اشتیاق از مساجد به سوی میدان های جنگ و جهاد حرکت می کردند، در بازگشت از جنگ ها نیز قبل از این که به خانه های خود رفته چشمهای خود را به رنج فرزندان و همسران خود بگشایند در مساجد حضور می یافتند و شکرانه این توفیق سر به سجده پروردگار رحمان می گذاشتند و اگر غنائمی نیز به همراه آورده بودند مانند سایر قسمتهای بیت المال در مسجد متمرکز می ساختند و در همان جا به تقسیم آن می پرداختند، این نقش مساجد و هدف از تاسیس مساجد در اسلام بود.

مرجع عالی قدرشیعیان گفت: در خاتمه مزید توفیقات آن مجمع محترم را از خداوند متعال مسالت می نمایم.

نخستین همایش جوانان مساجد و محلات لرستان امروز چهارشنبه ۷ اسفند در دانشگاه لرستان آغاز شد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات