گزارش لرستان خبر از وضعیت معماری لرستان/

معماری فنی است که در جهان سبک های زیادی را به خود دیده است و هم اکنون در لرستان بر اساس نه هیچ سبک، باور، و اندیشه اصیلی در حال انجام است و سطح معیشت پایین و بازار پسندی مهمترین عوامل تاثیر گذار در معماری استان است

به گزارش لرستان خبر از خرم آباد، معماری فنی است که به واسطه دو عامل وجودی انسان یعنی عقل و فطرت شکل گرفته است و تفاوت انسان با دیگر موجودات در به کارگیری این فن، در دو عامل فوق نهفته است.

 

خداوند در قران می فرماید که" به زنبور عسل وحی کردیم از کوهها، درختان و از کندوهائی که مردم درست می کنند برای خود آشيانه گیر"، که بر طبق نظر مفسران منظور از وحی در این آیه، همان قرار دادن غریزه در ذات این موجود است که براساس آن زنبورعسل خانه خود را می سازد.

 

معماری زنبور عسل از زمانی که این موجود خلق شده است همان خانه های 6 ضلعی بوده و تا ابد نیز 6 ضلعی می ماند اما انسان با وجود داشتن عقل و ذهن فعال، معماری او در حال تغییر و تحول است.

 

به طور مثال اگر پوشش خانه های مردم در شهر خرم آباد و در سالیان دور به صورت خشت و گل بوده است، علت آن مسائل اقلیمی و در دسترس بودن مصالح بوده است.

 

 

1 561

 

به طور کلی معماری در یک منطقه و یا اقلیم و یا خرده اقلیم منطقه ای، باید دارای فلسفه باشد و اگر بدونه علت این فن ساماندهی شود نتیجه آن بی هویت اثر است.

 

هر اثر معماری  در دنیای کنونی ازآیتم های مقاومت، اقتصاد، اقلیم، عملکرد، فرهنگ وزیبایی تبعیت می کند و همگی این گزینه ها در جهت رفاه و آسایش انسان است.

 

معماری سنتی و اصیل ایرانی فنی بوده که به طور کامل در جهت رفاه انسان بوده و هر عملی که در آن انجام می گرفته است بر اساس نیازهای مادی و معنوی انسان بوده است.

 

 

استاد مرمت و معماری ایران، کریم پیرنیا  معماری ایرانی را به 5 دسته تقسیم کرده که شامل درونگرایی، پرهیز از بیهودگی، مردم واری، خود بسندگی و نیارش است.

 

هم اکنون معماری شهر خرم آباد به گونه ایست که  نه تنها ازهیچ کدام از اصول معماری ایران پیروی نمی کند  بلکه از هیچ منطق، سبک، باور، و اندیشه اصیلی پیروی نمی کند.

 

1 566

برای درک بهتر موضوع، اصول معماری ایرانی را تعریف و مصداق عکس بودن آن را در معماری لرستان مثال می زنیم.

 

اولین اصل معماری ایرانی، درونگرایی است و به معنی حفظ محرمیت خانه، برای ساکنان آن است که در دوران مختلف معماری ایران وجود داشته است.

 

هم اکنون بیشترین فعالیت بانوی خانه در آشپزخانه است و باید جزء محرم ترین قسمت های خانه باشد اما با ایجاد فضایی به نام اپن در این مکان، دیگر جایی برای محرمیت باقی نمی ماند.

 

تعبیه دستشویی و حمام در داخل فضاهای قابل دید خانه، یکی کردن فضاهای نشیمن خصوصی و هال پذیرایی، باز شدن درب همه فضاها به داخل هال پذیرایی و تعریف نکردن ورودی خانه، نشان از آن دارد، که اصل درونگرایی در داخل خانه های خرم آباد وجود ندارد.

 

پرهیز از بیهودگی نیز به معنی استفاده به جا از همه اجزای معماری است به طور مثال در ابنیه استان لرستان مشاهده می شود که یک فضا به قدری بدونه دقت طراحی شده است که باعث پرت فضایی شده یا فضایی که طراحی شده است دارای عملکرد لازم نیست.

 

 

1 574

مردم واری سومین اصل معماری اصیل ایرانی است که طراحی فضاها را بر اساس مقیاس انسانی تعریف می کند که با توجه به قوانین نظام مهندسی و بدیهی بودن این مبحث، از سر جبر با اصول معماری ایرانی مطابقت دارد.

 

خود بسنگی اصل چهارم معماری ایرانی است که استفاده از مصالح موجود در محل را تعریف می کند و بر اساس این اصل به طور مثال در شهر خرم آباد باید از مصالح موجود در محل استفاده کرد که تامین بیشتر مایحتاج ساختمان های لرستان از بیرون نشانه این است که چنین اصلی نیز در لرستان رعایت نمی شود.

 

نیارش اصل پنجم معماری ایرانی به معنی ایستا و مقاوم بودن بنا است که این تیتر نیز در معماری ابنیه لرستان به طور کلی وجود ندارد علم شدن ساختمان هایی که کمترین مقاومت سازه ای دارند و رعایت نکردن اصول سازه ای و کیفیت مصالح نشان از آن دارد که این مبحث نیز در معماری لرستان وجود ندارد.

 

انتهای پیام/ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات