در میدان شعارهای مسئولان/

موضوع کاهش رشد جمعیت و پیر شدن آن همانند سایر نقاط کشور استان لرستان را هم تهدید می کند و راهکار مناسبی برای مقابله با این تهدید به صورت جدی اندیشیده نشده است

 

موضوع کاهش رشد جمعیت و پیر شدن آن همانند سایر نقاط کشور استان لرستان را هم تهدید می کند و راهکار مناسبی برای مقابله با این تهدید به صورت جدی اندیشیده نشده و در حد حرف و وعده و وعید باقی مانده است  و مسئولین استان تنها به سر دادن شعار و گرفتن جلسات و همایش های بی تاثیر و تشریفاتی بسنده کرده اند.

 

کاهش نرخ باروری در لرستان

 

یکی از موضوعات تهدید کننده جمعیت کاهش نرخ باروری یا کاهش فرزند آوری است که استان لرستان در این زمینه وضعیت حادی دارد. آماری که چندی پیش در نشست علمی مقابله با تحدید نسل ارائه نمودند نشان دهنده این مسئله است.

در این نشست رئیس کمیسیون پایش سیاست های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زمینه نرخ رشد باروری، استان لرستان در سال 1365 برای هر زن حدود ۵ فرزند وجود داشت اما از سال ۸۸ تا ۹۰ نرخ باروری در لرستان حدود ۱٫۸ درصد است که تقریبا برابر با نرخ باروری در کشور است که این نرخ باروری بسیار نگران کننده است.

      nozad

کاهش جمعیت روستایی

 

مسئله ای که بسیار نگران کننده است کاهش رشد جمعیت در جوامع روستایی کل کشور است که استان لرستان هم از این قضیه مستثنا نیست .

آماری که مدیرکل ثبت احوال استان لرستان ارائه می دهد گویای این قضیه است وی می گوید: ولادت روستایی در 6 ماهه سال گذشته 6803 بوده که در مقایسه با 6 ماهه سال جاری 11/6 - رشد منفی داشته ایم.

با توجه به این که کاهش جمعیت روستایی به صورت مستقیم بر روی وضعیت اقتصادی جامعه تاثیر دارد این قضیه باید توسط مسئولان به صورت جدی در نظر گرفته شود .

   182318_175

وضعیت درصد رشد جمعیت استان نسبت به کشور

 

استان لرستان از نظر جمعیت رتبه 16کشور را دارد به طوری که درصد رشد جمعیت کشور 1.29 درصد و در استان لرستان 0.44 درصد است که این درصد به نیم هم نمی رسد که جای نگرانی دارد در حالی که طبق نظر کارشناسان درصد جمعیت جایگزین 2/1 است که درصد رشد جمعیت لرستان بسیار کمتر از این درصد است.

 

مقوله ازدواج و تاثیر مستقیم بر جمعیت

 

مقوله ازدواج و میزان آن بر وضعیت رشد جمعیت تاثیر مستقیم دارد اگرازدواج کم انجام شود زاد آوری کم می شود و به طور طبیعی میزان جمعیت نیز کم می شود.

 

آمار که مدیرکل سازمان ثبت احوال استان لرستان ارائه می دهد چنین است: در شش ماه نخست امسال 9 هزار و 978 مورد ازدواج در استان لرستان به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به 6 ماهه سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.

   2

بالا رفتن سن ازدواج تهدید جدی

 

علاوه بر کاهش میزان ازدواج در استان تهدیدی دیگر وجود دارد و آن هم افزایش سن ازدواج است که این قضیه هم مختص تمام کشور است.

طبق آمار مسئولین سن ازدواج از 18 سال در سال های قبل به 24 بالای سال افزایش یافته است که مسئولن باید در این زمینه فکری جدی کنند.

 

افزایش میزان طلاق

 

در کشور از هر پنج مورد واقعه ازدواج یک مورد آن منجر به طلاق می شود که این رقم در استان لرستان از هر 5.7 واقعه ازدواج یک مورد آن منجر به جدایی و طلاق می شود.

میزان طلاق در استان لرستان در سال 1392 نسبت به سال 1391 حدود 14 درصد افزایش داشته که این آمار با قرار گرفتن در کنار کاهش آمار ازدواج در استان زنگ خطر را به صدا در می آورد.

 

در کنار آمار افزایش طلاق در استان آماری که باید در مورد آن تامل کرد روند طلاق است که طبق آمار جعفر بدری رئیس کل دادگستری استان لرستان 60 درصد طلاق ها در سال های ابتدایی زندگی صورت می گیرد.

 

طلاق در سال های ابتدایی زندگی می تواند عوامل بسیاری داشته باشد که از مهم ترین آن می توان به نداشتن مهارت های زندگی و عدم آشنایی زوجها نام برد که این نیاز فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم به جوانان است.

    2205201330238_img

حرکت جمعیت استان به طرف پیر شدن

 

نگران کننده ترین مسئله در زمینه جمعیت ،حرکت جمعیت استان لرستان به سمت پیر شدن است که می تواند در آینده عواقب منفی به دنبال داشته باشد.‌

مقام معظم رهبری در مورد پیری جمعیت چندین بار هشدار داده اند ازجمله در دیدار با دست اندرکاران برگزاری همایش ملی تغییرات جمعیتی  می فرماید: ما اگر چنانچه با این شیوه‌ای که امروز داریم حرکت میکنیم پیش برویم، در آینده‌ی نه‌چندان دور، یک کشور پیری خواهیم بود که علاج این بیماری پیری هم درحقیقت در دسترس نیست؛ حالا نه [اینکه‌] در دسترس ما نیست، [بلکه‌] در دسترس هیچ کس نیست؛ یعنی امروز کشورهایی که در دنیا دچار پیری شده‌اند و قدرت «زاد و ولد» خودشان را از دست داده‌اند، به دشواری میشود گفت که راه علاجی برای حلّ این مشکل دارند. ما هم طبعاً با همین مشکل مواجه خواهیم شد؛ و نباید بگذاریم به اینجا برسد.

 

متاسفانه طبق آماری که مدیرکل سازمان ثبت احوال استان لرستان ارائه نموده جمعیت 65 ساله و بالاتر96 هزارنفر در سطح استان است این رقم جمعیت پیر را به ما نشان می دهد.

 

در پایان با بازنگری آمار و ارقام نگران کننده ای که در بالا به آن اشاره شد باید مسئولین این نکته را مد نظر داشته باشند که کاهش جمعیت و پیری آن مسئله ای است که به شدت جامعه را تهدید می کند و باید به دور از هرگونه شعار و صرفا ارائه گزارش به آن فکر جدی نمود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات