لرستان خبر گزارش می دهد

پروژه آبشار کوی فلسطین طرحی است که توسط یک نهاد، بدونه هماهنگی با دستگاه های دیگر استان انجام شد اما در ادامه، کار متوقف شد و سرنوشت آن به جای آبفشانی با ریزش سنگ و تهدید جان مردم گره خورده است

به گزارش لرستان خبر، بسیاری از مشکلات سکونت شهر خرم آباد تحت تاثیر عامل عرض کم و کشیده بودن بافت شهر است و به طور کلی محاط شدن شهر در بین کوه بر بسیاری از شئون شهر نشینی در مرکز استان لرستان اثر گذاشته است.

 

 

 

احاطه شدن خرم آباد به وسیله کوه به ناچار سبب شکل گیری مناطق مسکونی در کوهپایه های شهر شده است که هزینه زندگی در تمام ابعاد را برای مردم و مسئولان بالا برده است.

 

 

 

یکی از مناطق مسکونی مرکز استان که در کوهپایه جای گرفته است محله کوی فلسطین در جنوب شرقی شهراست، بافت این مکان بسیار شلوغ، نامنظم و پیچیده و متراکم است که هر کدام از این اصطلاحات در نظام برنامه ریزی شهری، یک مشکل محسوب می شود.

 

 

 

یکی از نتایج مشکلات کمبود جا و تراکم بالا در محله کوی فلسطین، کمبود فضای سبز و اماکن تفریحی است؛ به طور قطع نبود فضای تفریحی در محله ای با بافت شلوغ و نا منظم بر سلامت روحی و روانی مردم در کوتاه مدت و بلند مدت اثر گذار است و مسئولان باید برای کم کردم بار چنین مشکلاتی بر روی دوش مردم و ساختار نظام شهری، خیلی زود دست به کار شوند.

 

 

 

اداره آب و فاضلاب ناحیه 3 خرم آباد، برای تامین فضای تفریحی مناسب و حل مشکل نبود مکان های سرگرم کننده با رویکرد ورزشی و تفریحی در منطقه کوی فلسطین، دست به دامن عرصه های کوه شده است تا با احداث آبشار مصنوعی در دل ارتفاعات، جایگاه مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت مردم محل فراهم کند.

 

2

 

 

کار احداث این آبشار مصنوعی با انتخاب پیمانکار در اوایل سال 94 شروع شد و دو دستگاه بلدوزور و چند کارگر نزدیک به دو ماه در محل مشغول به کار شدند که حاصل آن حفر چند صد متر جاده در دل کوه و حفر حوض آبشار بود و کار روند اجرایی خود را طی می کرد تا اینکه از طرف استانداری لرستان جلوی کار به علت بدونه مجوز بودن پروژه گرفته شد.

 

DSC_0059

 

مراد علی خادمی از اهالی محله کوی فلسطین در گفت و گو با لرستان خبر و در مورد روند اجرای کار احداث آبشار و متوقف شدن پروژه اظهار داشت: این کار در طول حیات خود خطراتی برای مردم محل به وجود آورده که از جمله این مشکلات، ریزش کوه در طول اجرای پروژه بوده است.

 

DSC_0012 - Copy

 

وی با اشاره به تمهیدات ضعیف پیمانکار پروژه برای مقابله با ریزش های احتمالی کوه ادامه داد: پیمانکار چند ردیف قلوه سنگ و یک ردیف فنس برای مقابله با ریزش های احتمالی در پایین دست کوه و مشرف بر محله کوی فلسطین نصب کرده است که این کار با وجود احتمال ریزش قطعات بزرگ سنگی، بسیار ناکارآمد است.

 

DSC_0003

 

وی با اشاره به سابقه ریزش سنگ از کوه مشرف به منطقه در سال های قبل، افزود: حین احداث جاده در محل پروژه، از پیمانکار ساخت آبشار خواستیم برای رضای خدا و امنیت مردم منطقه، قطعات بزرگ سنگ موجود که امکان ریزش به پایین را دارند تخریب کند، اما ایشان گفتند که وظیفه من نیست و باید مجوز از اداره آبفا خرم آباد گرفته شود.

 

1

 

خادمی تصریح کرد: بعد از مدتی از طرف دفتر فنی استانداری جلوی کار گرفته شد و این در حالی است که مردم محل مشکلاتی همچون سر وصدای بولدوزرها، ریزش کوه و آلودگی های زیست محیطی پروژه را به جان خریده اند تا محلی ورزشی تفریحی در منطقه قد علم کند اما نمی دانیم مستمسک مسئولان برای جلوگیری از احداث این آبشار مصنوعی چه بوده است.

 

DSC_0017

 

برای پی بردن بهتر و بیشتر با ابعاد رها شدن نیمه کاره آبشار محله کوی فلسطین با شهرداری خرم آباد تماس گرفتیم اما همان طور که گفته شد متولی احداث این طرح آبفا ناحیه 3 شهرستان خرم آباد است اما هر چه تلاش کردیم مدیریت آبفای منطقه سه جواب تلفن را ندادند.

 

DSC_0031

 

احداث منطقه تفریحی همچون آبشار در محله محروم کوی فلسطین حرکتی ارزنده است اما نیمه کاره رها کردن پروژه و ناهماهنگی بین دستگاه ها برای انجام چنین کار ضروری، نابخشودنی است به ویژه آن که میراث این طرح برای مردم محروم منطقه آلودگی زیست محیطی و امکان ریزش سنگ بر اثر سیلاب و دیگر عوامل است.

 

DSC_0065 - Copy

 

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • حسین

    احسنت و درود به شرح صحیح و دقیق آقای خادمی . خدا خیرش بده

  • محمدی

    با سلام ............چرا استاندار نظارت نمیکنه .......چرا ایشان فقط مصاحبه میکنند .........خروجی ایشان در دو سال گذشته چه بوده است

  • مهدی

    سلام چرا این پروژه خوابیده ؟ چرا از اول بدون هماهنگی و مجوز شروع میشه و بعد همینطور میمونه، ما از اهالی مردم کوی فلسطین هستیم / لطفا حداقل از ریزش سنگ های کوه جلوگیری شود ، آبشار مصنوعی نخواستیم.

  • مهدی

    سلام چرا این پروژه خوابیده ؟ چرا از اول بدون هماهنگی و مجوز شروع میشه و بعد همینطور میمونه، ما از اهالی مردم کوی فلسطین هستیم / لطفا حداقل از ریزش سنگ های کوه جلوگیری شود ، آبشار مصنوعی نخواستیم.

  • نادر

    بهترین پروژه هست تا یک ماه دیگه هم شروع میشه . لطفا تحمل بفرمایید.

  • نادر

    بهترین پروژه هست تا یک ماه دیگه هم شروع میشه . لطفا تحمل بفرمایید.

  • ناشناس

    این پروژه هیچ گونه ایرادی ندارد و ایمنی کار هم رعایت شده . فقط به دلیل بودجه از طرف استانداری پروژه تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.

  • محمد

    سلام
    مسولین لرستان فقط در حد حرف هستند نه عمل
    من ساکن کوی فلسطین خرم اباد هستم امدن خیابونایی که نصبت به بقیه خیابون ها بهتر هستند اسفالت کردن و متاسفانه خیابون های که واقعا نیاز به اسفالت دارن رو همونجور رها کردن واقعا مسول داریما
    اونوقت از یه سری چیزها هم دم میزنن واس مردم ساده ما.

نظرات