گزارش؛

فصل برداشت چغندرقند در لرستان آغاز شده، اما چغندرکاران شهرستان کوهدشت هدررفتن سرمایه و دسترنج خود را در مزارع این شهرستان به نظاره نشسته‌اند.

به گزارش لرستان خبر، حاشیه‌‌ جاده‌های فرعیِ کوهدشت این روزها مملو از چغندرقند است، چغندرقندهایی که روی هم تلنبار شده و کشاورزان می‌گویند تمامِ دسترنجشان روی دستِ بازار و زحمتِ آن‌ها باد کرده است.

امسال سردی هوا و عدم رغبتِ کارخانه‌ها به خریدِ محصول، چغندرکاران کوهدشت را گرفتار کرده و سبب شده محصولِ این کشاورزان در سرمای برداشت به مرزِ ضرر برسد.

همین موضوع چغندرکاران کوهدشت را نگران کرده که مبادا چغندرها کیفیت‌شان را از دست بدهند و شرایط برای آن‌ها سخت شده است.

هدررفتنِ سرمایه‌ی زندگی‌

«والی» که یکی از چغندرکاران روستای آبباریکی است به «تسنیم» می‌گوید 50 هزارتن محصولِ چغندرکارانِ کوهدشت هنوز منتظرِ تحویل‌گرفتن از سوی کارخانه‌های لرستان است و آن‌ها مجبور شده‌ محصولِ خود را در کنار جاده‎ها روی زمینِ سرد رها کنند.

به گفته‌ این چغندرکار، کارخانه قند بروجرد، محصول چغندرکاران کوهدشت را تحویل نگرفته و آن‌ها دست به دامان مسئولان شده‌اند. آن‌طور که «والی» می‌گوید اگر تا 5 روز دیگر محصول آن‌ها خریداری نشود، تمام دسترنجِ کشاورزان ضرر می‌شود و آن‌ها خیره به هدررفتنِ سرمایه‌ی زندگی‌شان.

به گفته‌ این کشاورز، کرایه‌ی حمل هر کامیونِ چغندرقند به اصفهان، یک میلیون و هفتصدهزارتومان است و اگر هزینه‌های برداشت محصول و سایر هزینه‌ها را هم در نظر بگیرد، قیمتِ حملِ تمام محصول به اصفهان، 4 میلیون و دویست هزارتومان شده و سود بسیار اندکی، سهم جیب زحمت آن‌ها می‌شود. سودی که او اعتقاد دارد، بیش‌تر ضررِ محصول است و کشاورزان را به همین چغندرهای تلنبارشده در حاشیه جاده‌ها ترغیب می‌کند.

زحمتِ بر باد

آن‌گونه که «والی» می‌گوید در شهرستان کوهدشت، هیچ کارخانه و امیدی برای اشتغال وجود ندارد. شغلِ بیش‌تر مردم در این شهرستان کشاورزی است و مسئولان استان باید به کشاورزان توجه ویژه داشته باشند.

این چغندرکار معتقد است سرمای در پیشِ راهِ زمستان، رنجِ هشت ماهه‌ی آن‌ها را تهدید می کند و اگر حمایت مسئولان نباشد، فریاد زحمتِ آن‌ها به جایی نمی‎رسد و سوراخ‌سُنبه‌های زندگی با همین آب‎باریکه‌ها هم دیگر پُر و سیراب نمی‌شود.

جلسه برای انباشتِ محصول

اما به‌رغمِ تلاش چغندرکارانِ شهرستان کوهدشت، تاکنون مسئولی کاری برای دسترنج آن‌ها نکرده و آن‌گونه که «والی» می‌گوید پس از گلایه‌های چغندرکاران از انباشتِ محصول، باید منتظر نتیجه‌ جلسه بررسی مسائل و مشکلات چغندرکاران شهرستان کوهدشت باشند، جلسه‌ای که به گفته‌ این چغندرکار معلوم نیست تا ظرف 4 روز دیگر به خواسته‌ آن‌ها برای خرید محصول رسیدگی کند یا خیر؟

40 هزارتن چغندر در معرض نابودی

 «نورمحمد فردی‌بیرانوند»، فرماندار کوهدشت در جلسه بررسی مسائل و مشکلات چغندرکاران این شهرستان که روز شنبه 25 آذر برگزار شده، گفته است تمامِ تلاش دولت برای رفع مشکلات کشاورزان است.

به اعتقاد فرماندار کوهدشت، کارخانه‌های قند بروجرد و اصفهان موظف هستند چغندر کشاورزانی که با آن‌ها قرارداد دارند را قبل از هدررفتنِ محصول تحویل بگیرند.

همچنین «بیرانوند» در این جلسه از پیگیری دغدغه‌ چغندرکاران کوهدشت با نماینده شهرستان، مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی لرستان، معاونین استاندار و کارخانه قند بروجرد خبر داده و گفته است اجازه نمی‌دهیم حقی از کسی ضایع شود.

به گفته‌ فرماندار کوهدشت، بیش از 40 هزارتن چغندر با ارزش ریالی بیش از 20 میلیارد تومان در کوهدشت، آماده تحویل به کارخانجات چغندرقند است و این ارزش، هم‌اکنون در معرض خطر تلف شدن قرار دارد.

تلاشِ ناامید

تلنبارشدن محصول چغندرکارانِ شهرستان کوهدشت در حالی رخ داده که بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی لرستان امسال بیش از 7 هزار و صدهکتار از اراضی استان زیرِ کشتِ چغندرقند رفته است.

هم‌چنین به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان، سهمیه تعیین‌شده برای استان 4500 هکتار است و کارخانه‌های قند لرستان، نقش جهان اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری برای خرید محصول با کشاورزان قرارداد منعقد کرده‌اند.

آن طور که «کیانوش حمیدیان» گفته، پیش‌بینی می‌شود حدود 300 هزارتن محصول چغندر از مزارع استان برداشت شود.

نیازمند بازار

اما در شرایطی برداشت چغندرقند مورد توجه جهاد کشاورزی استان معرفی شده که به گفته‌ «آبباریکی»، یکی از چغندرکارانِ کوهدشت، این سازمان حتی از شنیدن گلایه‌ حضوری او در استان امتناع کرده است.

چغندرکارانِ کوهدشت معتقد هستند، کشت پاییزه‌ محصولات کشاورزی برای برداشتِ منتهی به سود، نیازمند بازار است و آیا بهتر نیست که دولت به‌جای واردات شکر، محصولِ چغندرقند آن‌ها را خریداری کند تا هم کام تولیدِ ملی کامیاب شود و هم به دسترنجِ کشاورزان، عنایت؟!

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات