خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: بهای نفت در بازارهای جهانی پس از توافق هسته یی ایران با ۱+۵ به سمت کاهش پیش خواهد رفت، اگرچه این توافق شامل لغو تحریم های صادرات نفت ایران نمی شود.

به گزارش افکارنیوز ، این توافق در کوتاه مدت ممکن است که فروش نفت را برای ایران آسان کند و باعث افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی شود. همکاری تازه بین ایران و غرب تنش هایی را که در سالهای اخیر باعث افزایش قیمت نفت شده کاهش می دهد.

اما این توافق که از سوی هر دو طرف به عنوان یک گام اولیه توصیف شده، این احتمال را که یک توافقنامه جامع تر در نهایت به ایران اجازه از سرگیری تولید نفت در سطح قبل از تحریم ها را بدهد، بیشتر می کند. این مساله باعث افزایش روزانه یک میلیون بشکه نفت در بازار جهانی خواهد شد که برای تامین رشد جهانی تقاضای نفت در سال ۲۰۱۴ میلادی که توسط آژانس بین المللی انرژی پیش بینی شده کافی خواهد بود.

آنتونی کوردسمن تحلیلگر انرژی و مسائل خاورمیانه در مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک واشنگتن گفت: واکنش اولیه به این توافق شامل ثبات بیشتر در بازار خواهد بود اما همه چیز به حصول توافقنامه نهایی و نحوه اجرای آن بستگی دارد.

ایران و گروه ۱+۵ روز یکشنبه در مورد برنامه هسته یی ایران به توافق رسیدند تا در یک دوره شش ماهه روی یک توافقنامه دائمی درباره توسعه فن آوری هسته یی در ایران تصمیم گیری کنند. در عوض برخی تحریم ها علیه ایران در این مدت لغو و ایران به برخی از دارایی های مسدود شده خود در خارج از کشور شامل چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد نفتی دست خواهد یافت.

کوین بوک تحلیلگر نفتی در واشنگتن پیش بینی کرد: بهای نفت برنت در پایان سال آینده در صورت حصول توافقنامه نهایی درباره برنامه هسته ای ایران به ۹۰ دلار در هر بشکه تنزل خواهد یافت که این رقم ۱۷ درصد کمتر از قیمت کنونی نفت برنت (۱۰۸ دلار و ۸۱ سنت) در هر بشکه است.

از سوی دیگر تحلیلگران می گویند: اگر گفتگوها درباره توافق نهایی با شکست مواجه شود و یا حتی از مسیر خود خارج شود قیمت نفت حتی بالاتر از این خواهد رفت.

بوک گفت: حتی کوچکترین علایم مبنی بر انحراف پیمان ژنو می تواند تاثیرات بدی روی قیمت نفت داشته باشد.

اما به نظر می رسد قیمت نفت در حال حاضر مسیر نزولی را طی می کند که بخشی از آن به دلیل چشم انداز عرضه بیشتر نفت ایران به بازار همزمان با افزایش عرضه نفت آمریکا و کانادا و دیگر نقاط است که به رشد عرضه جهانی نفت در برابر تقاضا کمک می کند. متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری تاکنون سه درصد کمتر از متوسط سال گذشته بوده و در مسیر رسیدن به پایین ترین سطح از سال ۲۰۱۰ تاکنون قرار دارد.

کاهش قیمت نفت برنت باعث کاهش قیمت بنزین در آمریکا شده است که آن نیز در مسیر قرار گرفتن در پایین ترین سطح از سال ۲۰۱۰ تاکنون قرار دارد.

جودیت دوارکین مدیر تحقیقات انرژی در موسسه تحقیقاتی آی تی جی گفت: تصور کنونی، درست یا چه غلط، این است که مازاد سال آینده توسط نفت ایران تامین و باعث نزولی شدن قیمت ها خواهد شد.

این گزارش مدعی شد: ایران روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کند که سه درصد متوسط تقاضای جهانی (معادل ۹۱ میلیون بشکه در روز) است. ایران زمانی سومین صادرکننده بزرگ نفت جهان بود اما از سال ۲۰۱۲ و تشدید تحریمها علیه ایران صادرات نفت ایران با ۶۰ درصد کاهش به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است. در دوران تحریم ها ایران توانسته صادرات نفت خود به برخی از کشورها به ویژه کشورهای آسیایی را که به نفت ایران متکی هستند ادامه دهد.

تحلیلگران می گویند تحت توافق هسته ای ایران می تواند صادرات نفت خود را با روزانه ۲۸۵ هزار بشکه افزایش به سطح یک میلیون بشکه در روز برساند که در مرحله کنونی مجاز اعلام شده است.

توافقنامه حاصل شده در ژنو تحریم های نفتی را تغییر نمی دهد اما این حقیقت که طرفین در مذاکرات به یک توافق دست یافته اند به خودی خود به کاهش قیمت های نفت کمک می کند. بهای نفت در سا لهای اخیر به دلیل نگرانی سرمایه گذاران مبنی بر اینکه افزایش تنش ها بین ایران و غرب باعث اختلال ناگهانی درعرضه نفت ایران شود رو به افزایش گذاشت.

همچنین سرمایه گذاران نگران این بودند که غرب تحریم های نفتی علیه ایران را تشدید کند و این محدودیت ها به زودی کاهش نیابد ولی در حال حاضر تهدیدها مبنی بر کاهش نفت ایران در بازار جهانی از بین رفته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات