لرستان خبر گزارش می دهد؛

تصفیه خانه شماره دو خرم آباد نزدیک به یک سال است که تکمیل شده اما به دلیل سودجویی مسئول دولتی و به بهانه های مختلف تحویل گرفته نشده و این در حالی است که پروژه 60 میلیاردی در آستانه فرسوده شدن و تخریب است.

به گزارش لرستان خبر، یکی از فاکتورهای مهم در مسیر تکمیل پروژه های کلان، توجه به برنامه زمان بندی تفصیلی کار است که شامل مواردی همچون مدت زمان، تاریخ شروع، تاریخ پایان، احجام کار، هزینه هر فعالیت و دیگر موارد می باشد.

 

 

لرستان یکی از استان هایی است که توجه به برنامه زمان بندی تفصیلی کار در آن رعایت نمی شود و فاصله بین مطالعه، تصویب، اجرا و تکمیل یک پروژه گاهی اوقات به دو دهه می کشد و گواه این مطلب، 3 هزار و 600 میلیارد تومان پروژه نیمه کاره در استان است.

 

 

در این بین و با وجود چند هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره در لرستان، طرح هایی نیز وجود دارد که کار احداث آن ها به سرانجام رسیده است اما به دلایل مختلف کارفرما از تحویل آن ممانعت می کند حال آن که افتتاح هر طرحی با هر موضوعی به طور قطع بر بسیاری از شمول زندگی مردم استان لرستان اثر مثبت دارد.

 

 

 آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی به علت پساب خطرناک شهرک صنعتی خرم آباد

 

 

یکی از این طرح ها که داری ارزش زیست محیطی و حتی حیاتی است، پروژه تصفیه خانه شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان در شهر خرم آباد است که قرار است فاضلاب بسیار خطرناک و شیمیایی شهرک صنعتی دو خرم آباد را تصفیه و فیلتر کند وعلاوه بر جلوگیری از آلودگی سطحی، از آلودگی آب های زیرزمینی نیز جلوگیری کند به ویژه آن که منطقه شهرک صنعتی خرم آباد در مسیر یکی از سفره های مهم آب زیر زمینی قرار دارد.

 

814427593_55051

 

احداث تصفیه خانه در یک شهرک صنعتی به طور قطع بسیار مهم تر از تصفیه خانه فاضلاب خانگی است چون فاضلاب تولیدی یک شهرک صنعتی حاوی انواع مواد شیمیایی است و در نزدیکی منطقه صنعتی، منطقه مسکونی روستای بهرامی نیز وجود دارد و همچنین شاه راه های آب های زیرزمین درست از زیر شهرک صنعتی دو خرم آباد عبور می کند و در کنار مجموعه، زمین های کشاورزی قرار گرفته است که در صورت تصفیه استاندارد فاضلاب، می توان آب زراعی کشاورزان منطقه را نیز تامین کرد.

 

 

سید ابراهیم معصومی مدیر عامل شرکت جاویدان خزر در گفت و گو با لرستان خبر اظهار داشت: طرح تصفیه خانه شرکت شهرک های صنعتی شماره دو خرم آباد با درصد بالای اهمیت، مدت هاست که تکمیل شده اما کارفرما یعنی شرکت شهرک های صنعتی لرستان از تحویل پروژه و عمل به تعهدات خود در قبال شرکت مجری شانه خالی می کند.

 

 

پیش بینی اولیه تکمیل طرح تصفیه خانه شماره دو خرم آباد در عرض دو سال

 

 

وی افزود: کار احداث دو تصفیه خانه صنعتی فاضلاب شهرستان خرم آباد در سال 89 و طی یک مناقصه قانونی توسط شرکت شهرک های صنعتی لرستان به شرکت مهندسی راه جاویدان خزر واگذار شد و طبق قرارداد می بایست در مدت دو سال، طرح تکمیل شود؛ قرارداد پروژه تصفیه خانه شماره دو، سال 90 منعقد و زمین طرح به شرکت واگذار شد.

 

 

وی ادامه داد: با برنده شدن شرکت جاویدان خزر متاسفانه معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی لرستان، بی توجه به عنوان حقوقی خود تلاش زیادی کرد تا به طور غیر قانونی کار این دو تصفیه خانه را از شرکت جاویدان خزر بگیرد و به شرکت مورد نظر خود واگذار کند.

 

812706489_84958

 

مدیر عامل شرکت جاویدان خزر عنوان کرد: حرکت خلاف قانون معاون شهرک های صنعتی برای واگذاری پروژه صاحب مناقصه به افراد مورد نظر خود، موضوعی نبود که از چشم مسئولان دولتی وقت دیده نشود و پس از مطرح شدن و اثبات این مسئله ، معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی کنار گذاشته شد.

 

 

معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی مانع اصلی بهره برداری تصفیه خانه شماره دو

 

 

معصومی تصریح کرد: پس از کنار گذاشتن معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی، تصفیه خانه شماره یک تکمیل و پروژه تصفیه خانه شماره دو نیز به مرز بهره برداری  رسید اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، معاون فنی برکنار شده دوباره به پست قبلی خود برگشت و روز از نو و روزی از نو، و سنگ اندازی و بهانه گیری از سوی این معاونت با همراهی مدیر عامل جدید از سر گرفته شد.

 

 

مدیر عامل شرکت جاویدان خزر اظهار داشت: تصفیه خانه شماره یک مدت ها قبل تکمیل شد و تصفیه خانه شماره دو خرم آباد نزدیک به هفت ماه است که آماده بهره برداری شده و حتی تاییدیه مشاور طرح را دریافت کرده ایم و همه دستگاه های این تصفیه خانه نیز آماده اند اما متاسفانه معاون فنی به دلیل عداوت دیرینه به علت برنده نشدن شرکت مورد نظر خود در مناقصه، به هر نحوی در پی ضرر و ضربه  به شرکت است و هم اکنون که با شما صحبت می کنم یک سال و نیم است که پروژه تکمیل شده تعطیل است.

 

 

وی افزود: دستگاه هایی از قبیل اداره بازرسی و اداره بازرسی استانداری لرستان بر کیفیت کار ما اذعان دارند ولی معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی استان به دلیل عداوت علاوه بر اینکه اجازه پرداخت مطالبات ما را نداده است سعی می کند به این تصفیه خانه ضرر برساند.

 

 

سرازیر کردن پساب خطرناک برای ضربه زدن به دستگاه های گرانقیمت تصفیه خانه شماره دو

 

 

وی ادامه داد: معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی اواسط هفته پیش در حرکتی عجیب و  بدون هماهنگی و بدون اینکه بهره برداری در استان وجود داشته باشد فاضلاب را به این تصفیه خانه سرازیر کرده و این در حالی است که قسمتی از این فاضلاب مربوط به شرکت مشخصی است که بدونه پیش تصفیه، فاضلاب خود را روانه تصفیه خانه کرده و دستگاه های گران قیمت که در شرایط تحریم به سختی از کشورهای اروپایی و ژاپن تهیه شده، در تماس با پساب خطرناک قرار دارند و ورود پساپ بدونه پالایش یعنی از بین رفتن ادوات و ماشین ها؛ هم اکنون در حالی فاضلاب روانه مجموعه شده که تحویلی صورت نگرفته و اصلا دستگاهی روشن نشده است که فاضلاب را تصفیه کند.

 

812724602_79682

 

مجری پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی خرم آباد عنوان کرد: برای تکمیل این پروژه نزدیک به 1 میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه کرده ام اما برآوردی که هم اکنون مشاور برای انجام چنین پروژه ای با قیمت های روز کرده است نزدیک به 6 میلیارد تومان است و آقایان به جای تشکر و تکریم می خواهند با ورود فاضلاب به تصفیه خانه خاموش، آن را خراب کنند و دوباره برای دولت و استان هزینه سازی کنند و با خراب شدن آنها مجددا دستگاه وارد کنند و نیروهای خودشان را به کار گیرند.

 

 

معصومی تصریح کرد: تا وقتی که معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی در رأس این کار است هر اتفاقی جزء بهره برداری برای این تصفیه خانه می افتد و از هر راهی سعی دارند که ضرر برسانند.

 

 

تهدید مشاور از سوی معاون فنی شهرک های صنعتی خرم آباد برای تایید نکردن پروژه

 

مجری پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره دو خرم آباد خاطر نشان کرد: کار را به بهترین شکل ممکن آماده تحویل کرده ام اما معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی شماره دو لرستان، مشاور را تهدید کرده است که اگر پروژه را تایید کند خبری از پول نیست.

 

 

استان لرستان سال هاست که از ناحیه تفکرات قشری نگر، طایفه گرایی، باند بازی و سیاست زدگی ضربه دیده و متاسفانه ضربه خواهد خورد و به اذعان کارشناسان فرهنگی، اقتصادی، و بسیاری از دلسوزان، یکی از دلایل اساسی توسعه نیافتگی استان و فقر و بیکاری افسار گسیخته، وجود مدیریت هایی است که تعهدی در کنار تخصص احتمالی ندارند

 

امیدواریم با ورود مدیران ارشد استان و همچنین مسئولان قضایی به این پرونده، حق به حق دار برسد و سره از ناسره مشخص شود.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمد

    سلام واقعا تاسف خوردم از این اتفاقات

    اصلا معلوم نیست تو استان چه خبر!

    پس سازمان بازرسی استان چیکار می کنه اینجا؟

    وحشتناکه

  • امیررضا

    استان ما به خاطر رانت خواری همیشه عقب بوده و این قطعا تنها یک گوشه از فسادهای اداری درون استان است

    جالبه که سیستم های نظارتی استان در قبال این اتفاقات چه برنامه ای دارند؟

    وقتی یک مسول اینچنین سبب عقب افتادگی استان میشه وا مصیبتا باید گفت

  • هم استانی

    نکته مثبت خبر اینکه در مناقصه حق به حقدار داده شده ولی نکته بد اینکه نباید یه طرفه به قاضی رفت، پیمانکارها و متولیان پروژه یکی از توانایی هاشون اینه که خودشونو حق به جانب نشون بدن، باید دید طرف دیگه ماجرا چه جوابی داره.

  • شاهد

    معاون فنی فقط با پیمانکارانی که همسو با مقاصد غیرقانونی وی نیستند و نفع مادی برایش ندارد تسویه حساب شخصی و کارشکنی میکند و گرنه با پیمانکاران اصطلاحا " پسرخاله همانند پیمانکار تصفیه خانه شهرک صنعتی بروجرد بسیار مهربان و منعطف است و اگر مدیرعامل اسبق شهرک صنعتی مخالفت شدید نکرده بود مبلغ 90 میلیون تومان به پشتیبانی همین معاون فنی و بطور غیر قانونی از جیب بیت المال به پیمانکار پسرخاله پرداخت میشد

  • احمد

    بوی بسیار مشمیز کننده ای هم داره که منطقه رو برمیداره.باد که میاد همه خفه میشن.لطفا جلوی بو رو هم بگیرید .خیلی از اهالی و مردمی که برای تفریح به اونجا میرن داغون میشن.با توجه به وزش باد از غرب به شرق تا نزدیکی شهر گاهی بوش میاد

نظرات