وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور منتخب گزارشی از وضعیت این حوزه را در سه بخش ضرایب نفوذ، چالش ها و آینده ارائه داد.

محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز به همراه معاونان خود به دیدار رئیس جمهور منتخب رفت و گزارشی از وضعیت این حوزه را به روحانی ارائه داد.

گزارشی که محمدحسن نامی به حسن روحانی ارائه داد در سه بخش ضرایب نفوذ، چالش ها و آینده تدارک دیده شده بود که سرفصل هر یک از بخش ها به صورت تیتروار و کلی اشاره می شود:

ضرایب نفوذ:

۱- ضریب نفوذ تلفن همراه بیش از ۱۰۵ درصد است. تعداد سیم کارت های واگذار شده ۱۱۳ میلیون و ۶۶ هزار و ۴۴۳ بوده است که به نسبت جمعیت (۷۶.۵) کشور این عدد را اثبات می کند.

۲-ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۶.۱۶ درصد؛ تعداد تلفن ثابت ۲۷ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۴۲

۳-دفاتر ICT روستائی ۹ هزار و ۹۶۹ دفتر؛ خدمات تلفن، خدمات اینترنتی، خدمات بانکی و پستی

۴-تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۲ هزار و ۹۶۵ روستا، که تعداد ۴۸ هزار و ۸۶۵ روستا دارای تلفن خانگی (بیش از ۲۰ خانوار) و بقیه دارای یک ارتباط هستند.

۵-ضریب نفوذ اینترنت هم اکنون ۶۱.۵ درصد است و تعداد پورت های پرسرعت در اختیار کاربران ۴.۱ میلیون است.

۶-هم اکنون پهنای باند اینترنت بین الملل ۷۳ گیگابیت بر ثانیه است و پهنای باند IP داخلی در حال حاضر ۵۵۴ گیگابایت بر ثانیه است.

۷-ظرفیت فیبر نوری در حاضر به ۴۵۱ هزار E۱ رسیده است.

۸-در حال حاضر ۶۴ هزار میلیون فیبر نوری داریم ظرفیت فیبرنوری سازمان توانیر ۱۰ هزار کیلومتر، مخابرات ایران ۱۱۰ هزار، راه آهن ۹ هزار شرکت گاز و وزارت نفت ۱۰ هزار است.

۹-در سال ۹۱ تعداد ۸۴۲ میلیون مرسوله پستی در ۱۷ هزار نقطه پستی به مردم تحویل گردید. با الکترونیکی نمودن تعداد زیادی از خدمات روزانه حدود ۷۵ هزار نفر از مردم شریف ایران از سرویس های الکترونیکی پست استفاده می نمایند.

۱۰-پرداخت یارانه نقدی ۱.۶ میلیون خانوار توسط دفاتر روستائی پست بانک در روستاها و توزیع ۲.۵ میلیون سهام عدالت روستائیان و پرداخت سود آن توسط دفاتر روستائی پست بانک انجام شد.

۱۱-پرداخت حقوق مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) در نقاط محروم و روستاها توسط دفاتر روستائی پست بانک.

چالشها:

۱-عدم سرمایه گذاری درآمد حاصله از ICT در زیرساخت کشور

-در سال ۸۶،۱۰۰ درصد درآمد در زیرساخت، در سال ۹۰ به ۳.۷ درصد و در سال ۹۱ به ۵ درصد رسید. این در حالی است که هر یک دلار سرمایه گذاری در زیرساخت ۳ دلار صرفه جوئی در انرژی، ۱.۸ دلار در محیط زیست، ۳.۲ دلار در سایر صنایع و ۶.۷ دلار در وقت درپی دارد.

۲-تنوع مراکز تصمیم گیری

۳-عدم حمایت از تولید تجهیزات داخلی

آینده:

-توسعه سریع شبکه ملی اطلاعات، برابر قانون برنامه پنجم و اتصال دستگاه های اجرائی و خانوار و تجاری و کلیه مشاغل به این شبکه که تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار نقطه از دستگاه های دولتی به این شبکه متصل شده اند.

-هاب ترانزیت دیتا

-ایجاد دولت الکترونیک و زیر ساخت آن

-ایجاد شهرک های ICT- رشد سهم ICT در GDP

*** وزیر ارتباطات همچنین در این دیدار فن آوری اطلاعات و ارتباطات را دارای دو نقش اساسی دانست و اظهار کرد: اول اینکه این صنعت موتور محرکه سایر صنایع است؛ دوم اینکه خود یک بخش قابل توجه در حوزه اقتصادی است.

وی عنوان کرد: میزان درآمد حوزه فاوا در سال ۹۱ حدود ۷.۱ درصد بودجه کشور در حالیکه مجموع تجارت فاوا در جهان ۳.۲ تریلیون دلار بوده است. البته برخی از شرکت های مهم مانند ماکروسافت درآمدی بیش از فروش نفت و گاز صد کشور نفتی خارومیانه داشته اند.

او ادامه داد: اکنون سهم فاوا ۴.۸ تولید ناخالص ملی است و براساس امکانات و توانمندی، پیش بینی می شود در پایان دولت یازدهم به عدد ۸ برسد.

وزیر ارتباطات افزود: این امر برای رسیدن به عدد ۱۰ نیاز به اقداماتی نظیر ایجاد شهرک های ICT به تعداد ۱۲ تا ۱۵، ایجاد سازمان اقتصادی دیجیتالی و سازمانی فن آوری نوین در وزارت ارتباطات و هم ایجاد یک سازمان برای ورود به دیتای مجازی است که خود این سایت می تواند ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات